It

Nizar Jazi 2017-10-19

Filmen It, baserad på Stephen Kings skräckroman från 1986 om en formskiftande demonclown, släpptes den 13 september med Bill Skarsgård i rollen som antagonisten Pennywise the dancing clown. Filmen kretsar kring en grupp barn som efter ett antal mystiska försvinnanden går samman för att stoppa demonclownen.

Pojken Bill är filmens huvudperson och han är ung, smart och väldigt modig. Även clownen Pennywise spelar en viktig roll i filmen då det är han som terroriserar staden Derry där allting utspelar sig. Demonclownen använder barn för att föda och stärka sig själv och använder deras rädsla för att locka dem till sig. Under filmen lyckas Bill övertala sina vänner att hänga med och leta efter hans lillebror Georgie som fallit offer för Pennywise, kriga mot demonclownen och slutligen möta deras största rädsla.

Filmen har en lite gammaldags känsla eftersom den utspelar sig under 1990. Detta årtal råkar också vara året då miniserien It, som utspelar sig 1963, släpptes. Det är ingen slump att de två filmatiseringarna släppts med 27 års mellanrum, och inte heller att de båda utspelar sig 27 år tidigare. I boken som är förlaga för båda filmatiseringarna framgår det nämligen att Pennywise bara dyker upp för att terrorisera staden Derry en gång vart 27:e år. Detta är bara ett av de sätt som filmskaparna använt för att försöka vara så trogna boken som möjligt.

Bill Skarsgård har fått mycket beröm för att han verkligen satt sig in i Pennywises karaktär, och han har gett honom en mycket starkare karaktär och personlighet än vad man förväntade sig. Han ser kanske inte så läskig ut för att vara en demonclown (om man inte har clownskräck), men däremot levde han sig verkligen in i rollen och hans sätt att tala ger en rysningar i hela kroppen. Skarsgårds insats är alltså bland det mest läskiga med filmen. Många har jämfört Bills representation av Pennywise med Heath Ledgers Joker, eftersom karaktärerna i sig kanske inte är så läskiga, medan skådespelarna genom sin insats verkligen lyckas sätta skräck i tittarna.

Av: Nizar Jazi och Rasmus Hansson

It

Filmen It, baserad på Stephen Kings skräckroman från 1986 om en formskiftande...