Nya Mamma Mia! – En musikalfilm väl värd att se!

Moa Nihlén 2018-11-16

I somras släpptes filmen ”Mamma Mia! Here we go again”. Filmen är en uppföljare till ”Mamma Mia!” som släpptes 2008 som handlade om Donna, som spelas av Meryl Streep i både den gamla och nya filmen, och hennes dotter Sophie, som spelas av Amanda Seyfried. I den första filmen bor Donna och Sophie på en ö i Grekland där Donna på egen hand har uppfostrat Sophie och samtidigt drivit ett hotell. Sophie har nu blivit vuxen och hjälper sin mamma med hotellet men vill också ta reda på vem hennes pappa är så att hon kan bjuda in honom till sitt bröllop. ”Mamma Mia! Here we go again” hoppar mellan nutid och dåtid och vi får dels se hur Sophie nu försöker ge mammans hotell en renovering och nystart efter mammans bortgång. När filmen hoppar tillbaka i tiden får vi se historien om när Donna var ung och själv reste till Grekland. Vi får se hur hon trivs mer och mer och hur hon hittar ett övergivet hus som till slut kommer att bli hennes hotell efter att hon bestämmer sig för att stanna kvar på ön. I tillbakablickarna får vi även se hur det gick till när Donna träffade Sam, Bill och Harry som det bara berättas om i den första filmen då det är någon av dessa tre som är Sophies pappa. Likt den första filmen är ”Mamma Mia! Here we go again” en musikalfilm. Alltså är upplägget och uppbyggnaden av filmen likt den första på många sätt men tidshoppen tillbaka till när Donna var ung gör såklart att den skiljer sig en del. Dock har de musikalnummer även i tillbakablickarna så att filmen fortfarande känns sammanhängande.

Som jag tidigare nämnt så är ju ”Mamma Mia! Here we go again” en musikal. Dock tyckte jag personligen första gången jag såg den att det nästan var lite för mycket musikalnummer och att det nästan verkade som att de tryckt in en massa musikalnummer för att fylla ut storyn. Till skillnad från den förra filmen verkade alltså inte musikalnumrens placering och syfte lika välarbetat. Dock är detta det enda som jag tyckte var negativt i filmen. Något som andra nog skulle kunna tycka också är negativt är att tidshoppen tillbaka i historien tar upp väldigt stor del av filmen. Vissa skulle då kunna argumentera för att det bara är ett sätt att tjäna stora summor pengar på en film där man egentligen inte behövt tänka ut en egen story. Jag tycker dock inte att detta är fallet utan att tillbakablickarna fungerar väldigt bra trots att man i första filmen fått veta lite om vad som hänt mellan Donna och de tre killarna. Manuset är skrivet på ett sätt som gör det hela väldigt intressant, känslosamt och så att man verkligen känner att man bryr sig om alla karaktärer och vad som händer med dem. Trots att Donna redan är en karaktär som är så lätt att älska så gör tillbakablickarna även att man tycker om henne ännu mer vilket såklart är mycket tack vare Lily James som spelar unga Donna. Avslutningsvis tycker jag att filmen är väldigt bra överlag med fantastiska insatser från skådespelarna och med fungerande tidshopp mellan dåtid och nutid vilket ger både denna filmen och dess föregångare ett extra djup. Därför ger jag ”Mamma Mia! Here we go again” 5/5 ABBA-låtar.

Årets spel: Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2, det nylanserade tv spelet av Rockstar Games har äntligen släppts...

I somras släpptes filmen ”Mamma Mia! Here we go again”. Filmen är en...