Idrott, entreprenörskap och kommunikation
Måndagen den 25 september 2017 - klockan 20:51
« Föreg. Nästa »

Skicka bildinsändare

Recension Hamlet

Joakim Mattsson 2008-05-27

Hamlet, en av historiens största pjäser, moderniserades och sattes på upp på Dramaten i Stockholm lagom till Dramatenhusets 100 årsfirande. Staffan Valdemar Holms nytolkning av historien om Danmarks prins Hamlet, vars pappa blev dödad av sin egen bror med en rad hämndaktioner som följd, kan stavas med ett enda ord. Succé. Succé för kultur- och teaterälskare men inte lika mycket hos vanliga "Svenssons" som jag själv.

Det finns dock inget tvivel om att nytolkningen blivit otroligt populär bland svenska folket, och inte heller något tvivel om att skådespelarinsatserna är rent ut sagt otroliga. Jag kan knappast tänka mig någon bättre än Jonas Malmsjö i rollen som Hamlet och även ett berömt namn som Stina Ekblad gör en strålande insats i rollen som drottningen. Det känns som att antingen älskar man eller så kunde man inte bli mer uttråkad av denna föreställning.

Anledningen till att jag själv inte ser pjäsen som någon succé är att den känns överdriven. Hamlet ska inte vara modern och ny, det känns som den tappat sin historiska känsla. På något vis kändes föreställningen nästan lite löjlig med många, lite smått barnförbjudna, scener. Det är en pjäs för vuxna, det är då säkert, med mycket i handlingen som var svårt att förstå. En överdriven modernisering var nog det största felet med pjäsen och jag tycker inte att man ska ändra för mycket på något som en så stor man som William Shakespeare har skrivit. Man kan modernisera hur mycket man vill, det blir aldrig bättre än originalet.

Fotnot
Torsdagen den 22:a Maj var SPM2 på Dramaten i Stockholm och såg teaterpjäsen Hamlet.

Sök Sökhjälp