Skicka bildinsändare

Hemsökta

ES16M 2016-12-02

Bild: Bonniers
Bild: Bonniers

Nyskriven rysare

Boken ”Hemsökta” är en rysare skriven av Magnus Nordin. Den utgavs 2016 vilket gör att mycket i den är aktuellt och man kan känna igen sig i karaktärernas känslor och roller. Boken är skriven i tredje person vilket gör att det nästan känns som att man är med huvudpersonerna i händelserna. Den utspelar sig på en ö ute i havet som ligger väldigt avlägset från civilisation.

Huvudpersonerna Elin och Denise är två tjejer som tackade ja till, enligt dem, ett drömjobb. Att vakta ett hus vid vattnet i tre veckor under sommarlovet. Men drömmen blev till en mardröm.

Man märker att boken är skriven väldigt nyligen eftersom författaren inte gör det till en stor grej att Denise och Elin är tillsammans. Denise är en ganska modig och lite bossig tjej. Hon vet vad hon vill och när hon bestämt sig för något så vill hon genomföra det. Elin är däremot lite blygare och inte riktigt lika säker i sig själv. Hon har väldigt stor respekt för Denise och är oerhört rädd för att förlora henne. Under bokens gång möts Elin av många utmaningar, vilket gör att hon måste våga lite mera och hon måste våga göra saker hon annars aldrig hade gjort. På ön bor det bara en annan människa. Det är en gubbe som heter Lasse och han bor på andra sidan ön. De träffar honom redan de första dagarna och tycker att han verkar jättesnäll. Senare inser de att det inte riktigt stämmer.

Hela boken har en speciell spänning i sig och man märker redan från första sidorna att allt inte står helt rätt till. Övervakningssystemets larm tjuter två nätter i rad. Det dyker upp en skum kråka vid tre tillfällen. Dessutom hör de märkliga ljud och väcks av konstiga saker mitt i nätterna.

Elin och Denise blir lite misstänksamma redan från början när de inte får veta något om Daniels fru men de tänker inte mer på det. Deras syn på det mesta är lite optimistisk till en början men desto längre in i boken man kommer, blir de mer och mer skeptiska till att allt är ”en slump”. En bit in i boken börjar Denise bete sig märkligt. Lite senare hittar Elin en bok med sägner om ön vilket gör att hon förstår vad som håller på att hända Denise och att hon har bråttom…

Jag rekommenderar boken eftersom den är väldigt bra. Man fastnar lätt i den då det alltid händer oerhört mycket och det gör att man vill fortsätta läsa eftersom den är så pass spännande. Det tycker jag är det bästa med boken. På sätt och vis kan det också vara det sämsta eftersom det ibland händer lite för mycket vilket gör att det kan vara svårt att hänga med i den och komma ihåg allt. Jag tror att det hade underlättat för författaren om han hade gjort boken lite längre. Då hade han inte behövt trycka ihop allt så mycket och det hade varit lättare att hänga med i den. Och andra sidan hade jag förmodligen inte valt den om den hade varit så mycket längre så jag tycker ändå att författaren har lyckats få ihop boken på ett bra sätt.

Hemsökta är spännande

Författare: Magnus nordin

Två unga tjejer, Elin och Denise, är nykära och vill tillbringa sommaren tillsammans men är i behov av pengar och hittar en annons i tidningen om att bli husvärdar på en ö i Stockholms skärgård, Ensö. Så de bestämmer sig för att skicka in en ansökan. Några dagar senare får de ett samtal från Liz, en förmedlare till ägaren av huset, hon berättar att ägaren tyvärr inte har tid att prata med dem men att deras ansökan lät bra. De får jobbet.

Elin och Denise beger sig till Stockholm och får åka taxibåt igenom skärgården för att ta sig till huset. När de är framme, tar Liz emot dem och hon visar dem runt huset och går igenom regler och vad de behöver göra och hon gör det väldigt klart att de absolut inte får simma för långt ut, att de alltid måste ha larmet på under nätterna innan de går och lägger sig och det finns en låst dörr i huset som inte har någon nyckel men att de inte skulle försöka ta sig in.

Elin och Denise ska stanna där under tre veckor tills ägaren kommer tillbaka men det går inte riktigt som planerat. Under de första dagarna börjar lamporna på terrassen krångla och de får träffa den enda boende på ön som de inte blev informerade om så Elin börjar fundera på om det är något mer Liz inte har berättat om.  Under deras tid i huset får de reda på att ägaren av huset, Daniel Heiss, hade en fru som hette Amanda. Hon drunknade, vilket är varför Liz varnade dem för att simma för långt ut. Efter att fått reda på det börjar de undra vad mer som har hänt på ön utan att någon har sagt något men Elin bestämmer sig för att söka lite egen information om vad som har hänt. Så hon frågar Lasse och hittar böcker som står i huset.

De två huvudpersonerna beskrivs inte så mycket, bara att de är i tonåren eller unga vuxna. Elin är rädd för att berätta för sina föräldrar att hon och Denise är tillsammans medans Denise fortfarande har kontakt med sitt ex utan att säga något till Elin. Men från hur de beter sig, så verkar Elin mer ordentlig och vuxen av sig medans Denise är tvärtom, hon är mer barnslig av sig och är ute på fester. Annars är beskrivningen av de viktigaste personerna spridd i hela boken, man får lite information i taget så man kan få skapa sin egen bild av hur det kan vara innan de avslöjar nästa. Dock är det vissa saker man inte får reda på innan bokens slut vilket jag tycker är lite dåligt, men författaren kanske ville att man skulle tänka själv och skapa en egen historia på hur det kan ha gått.

Men jag tycker boken var bra och spännande även fast de glömde några saker som sades i början men aldrig fick någon förklaring i slutet så fick man reda på vad som hade hänt och varför. Jag vet inte om jag skulle rekommendera den till någon annan men om någon frågar om den går att läsa så säger jag ja.

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv