Skicka bildinsändare

Kort Kjol – Christina Wahldén

ES16M recenserar 2016-12-02

Bild från Månpocket
Bild från Månpocket

Recension 1

Kort kjol är en ungdomsbok skriven av författaren och journalisten Christina Wahldén. När den kom ut år 1998 väckte den mycket uppmärksamhet och tankar. Främst för att Christina byggde boken på verkliga händelser, hur det faktiskt ser ut idag men också för att hon gjorde en berättelse av problematiken och inte en faktabok.

Huvudpersonen i boken heter Madeleine ”Myran” Jansson. Hon beskrivs som en söt liten tjej med långt fint hår.
Andra personer som också förekommer är Cilla, Myrans bästa vän som bor i samma område som Myran. Det finns även två killar från deras klass som kallas Uffe och Bergström.
Boken utspelar sig i nutid under en sommar i Stockholm då Myran och hennes vänner precis gått ut första året på gymnasiet. Det första man får veta är att de fyra bestämmer sig för att åka till djurgården. Det är många andra ungdomar som är där också, de sitter runt en eld, många utav ungdomarna sitter och dricker alkohol, de firar att de fått sommarlov.
Under kvällen tycker Cilla att hon börjar känna sig väldigt dålig. Myran, Uffe och Bergström bestämmer sig för att följa med Cilla så hon kommer hem säkert. Utanför porten blir Myran övertygad att följa med Uffe och Bergström istället för att gå hem och lägga sig. Uffe är ensam hemma och de tre ungdomarna fortsätter dricka där. Till sist erbjuder Bergström att de ska testa droger, amfetamin. Myran blir pressad och till slut går hon med på att testa. Det är här allting spårar ur. Uffe och Bergström blir väldigt påverkade av drogerna och ger sig på Myran sexuellt. Detta förändrar henne och hon blir inte sig själv längre. Får hon någon hjälp? Vågar hon anmäla? Följ med Myran på resan om hur hon bearbetar övergreppet och försöker ta sig igenom denna jobbiga händelse.

Boken har ett väldigt vardagligt språk utan särskilt komplicerade ord. Den är inte onödigt beskrivande så länge inte något händelsefullt händer, som till exempel under övergreppet. Det gör att det blir intressant att läsa och snabbare att ta sig framåt i den. Christina har lagt upp boken så att i början och i slutet skrivs det i nutid och resten av boken handlar om tillbakablickar. Hon beskriver allting i tredje person vilket ger oss läsare en bra inblick i händelserna från olika synvinklar.
Jag tror att budskapet författaren försöker få fram med boken, är att det är viktigt att söka hjälp. Det finns folk som vill och kan hjälpa. Det är inte ditt fel och du ska inte behöva vandra runt och bära på tunga saker ensam. Författaren får också fram hur illa det kan gå när någon tar droger, hur du verkligen kan tappa förståndet. Dessutom får vi en tankeställare om hur viktigt det är att inte lita på någon som har tagit droger, oavsett om det är din vän eller någon främmande. För ingen vet hur en person kan reagera på droger.

Min personliga åsikt om boken är att den är väldigt hemsk och lärorik, för så här ser det ju ut i samhället. Det här fallet hade lika gärrna kunnat vara en verklig historia. Det tycker jag verkligen om med boken. Christina Wahldén beskriver precis hur det ser ut i verkligheten och har gjort det till en ungdomsroman vilket gör det mycket spännande. Hon har arbetat med många verkliga fall vilket gör att hon kan ge en bra inblick så att just du som läser boken kan bli mer förstående. Om både hur droger kan påverka dig och hur dessa övergrepp man hör om faktiskt går till. Du får inte bara en bild om hur det är under våldtäkten vilket ofta tyvärr bara är det som uppmärksammas. I den här romanen beskrivs det hur det är efteråt, hur Myran går tillväga och hur hon känner sig. Jag tror att det skapar en mycket större förståelse för den som läser boken och ger personen en chans att sätta sig in i offrets sits.
Jag blev väldigt förbannad och boken river upp massor av känslor. Detta är kanske inte någonting jag brukar läsa i vanliga fall då jag kanske skulle valt en deckare eller en riktigt läskig bok att läsa om. Men detta är en riktigt bra, lärorik och läsvärd bok. Jag skulle rekommendera alla att läsa den för att den visar sidor vi inte får veta i tidningsuppslag och av nyheterna.
Boken ger stor lärdom om ett par av våra mest omdiskuterade samhällsproblem idag, vilket kanske kan hjälpa dig eller någon anhörig någon gång. För budskapet handlar ju verkligen om att våga be om hjälp och våga hjälpa andra. Boken Kort Kjol är skriven av Christina Wahldén och är en ungdomsroman som kom ut år 1998.

Recension 2

”Kort Kjol” handlar om Myran som är en vanlig 16-årig tjej. Hon har precis fått sommarlov och ska fira med sina vänner. Myrans bästa vän Cilla börjar må illa och vill gå hem. Till slut är det bara Myran och hennes två killkompisar kvar, Uffe och Bergström. De tar sig hem till en av killarna och fortsätter festa där. Under kvällens gång använder sig ungdomarna av droger och alkohol, som sen slutar med att killarna utför en våldtäkt på Myran.

I boken får man följa våldtäkten steg för steg. Efteråt får vi också följa Myrans bearbetning av det som hänt och förberedelser inför rättegång.

Myran som hon kallas, heter egentligen Madeleine Jansson. Hon är en glad och framåt person, med en bra självkänsla. Madeleine beskrivs som kort med långt blont hår. Myran förändras både utseende- och personlighetsmässigt i boken. Efter våldtäkten blir ingenting som förut.

Andra personer som förekommer i boken är Myrans mamma, Cilla och hennes mamma, Uffe, Bergström och Myrans advokat. De är alla vanliga personer som inte sticker ut på något sätt och är lätta att känna igen.

Jag tror att handlingen utspelas i nutid eftersom det används telefoner, datorer o.s.v. Det märks även på kläderna som beskrivs i boken och personernas beteende. Miljön i boken är för det mesta huvudpersonens lägenhet och mest i slutet utspelas det på landet. Miljön varierar väldigt mycket. Det beskrivs inte så mycket detaljer. När själva händelsen händer utspelas det i Djurgården och det är sommar.

Författarens språk är modernt. Hon använder sig av vardagliga och lätta ord. När karaktärerna pratar med varandra är språket varierat men även ett väldigt ungdomligt språk som ungdomar använder sig av.

Författaren har skrivit presens i första och sista delen i boken. Resten av boken är en slags tillbakablick.

Kort kjol har ett väldigt starkt och viktigt budskap. Alla som har blivit utsatta för våldtäkt ska våga anmäla, prata och vara öppen med det. Man ska inte alls tycka att det är ens eget fel och att man ska behöva ändra på sig själv utseendemässigt för att det inte ska ske igen. Som i boken klippte Myran av sitt hår och filade sina naglar för att hon ville se mindre feminin ut.

Författaren vill beskriva hur svårt det verkligen är efter en sådan händelse och att man ska få ha på sig vad man vill, utan att man ska ge signaler att man vill ha sex. Även att nej är ett nej och att man måste acceptera om den andra personen inte vill ha sex. Hon ville ge inblick i hur det kan gå till på rättegångar även om inte det beskrivs så detaljerat. Det är mest Myrans känslor som beskrivs. Ett annat budskap i boken kan även vara att man ska tänka efter extra noga om man vill dricka alkohol och kanske till och med om man skulle ta droger. Drick i så fall med måtta och känn till konsekvenserna.

Jag själv tycker att Kort kjol är en väldigt läsvärd bok. En anledning till varför jag inte läser så mycket böcker, är för att jag tycker det blir för långtråkigt och segt. Men så var inte fallet med Kort kjol. Boken har ett bra tempo som gjorde att den inte blev för utdragen. Jag gillar att det inte alltid var så detaljerat beskrivet, bara i Myrans tankar.

Boken gav mig mycket känslor och tankar, speciellt när jag vet att detta händer i princip varje dag. Jag kände medlidande med Myran när hennes känslor beskrevs och när hon skar sig själv. Jag tycker boken är hemsk. En tjej ska kunna gå klädd hur hon vill med två killar utan att bli våldtagen. Även om det förekommer droger och alkohol. Berättelsen har verkligen något att ge oss idag, under vilka förutsättningar som helst så ska man inte behöva riskera att bli våldtagen.

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv
Kalender

Torsdag 23/11
Öppet Hus på Borgarskolan
Fredag 22/12
Sista skoldagen före Jullovet
Måndag 8/1 2018
Skolstart vårtermin
Måndag 26/2 2018
Sportlov vecka 9
Fredag 30/3 2018
Långfredag Lovdag + Påsklov vecka 14
Skicka insändare
Skicka bildinsändare
Tipsa redaktionen

Omröstning
Nu lottar vi ut fler biobiljetter!
Det visas många bra filmer på bio nu under vintern. Berätta vilken slags film du skulle vilja se så kan du vinna biobiljetter för två! En perfekt julklapp till dig själv eller någon annan. :) Sista dag att rösta är söndag den 17 december.
Action
Dokumentär
Drama