Lördagen den 19 september 2020 - klockan 14:38
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Artiklar
   

_________________________ 14. STENINDUSTRIN


Jörgen Garnegård 2008-02-11

Den tyske ingenjören Franz H. Wolff kom till Blekinge på 1850- talet. För byggen av hamnar och kanaler i Preussen och senare i det Tyska riket behövdes sten till gator och vägbyggen. Behovet var omättligt. Wolff anlade snabbt stenhuggerier på Spjutsö, Stugeskärvet och på Tjärö. Men också på fastlandet bröts sten främst på Kohavaberg, där det fanns goda möjligheter för skutorna att lägga till. Pionjären Wolff flyttade huvuddelen av sin verksamhet till Tjurkö under 1860- talet.

Stenindustrin gick lysande fram till första världskriget. Som mest gav stenindustrin arbete åt ca 4000 människor. För många blekingar var stenindustrin räddningen från valet mellan svält och utvandring.

Under första världskriget upphörde exporten helt. Det blev fred 1919 och på 20- talet tog exporten åter fart. Stenindustrin nådde en ny topp 1928-1929, men då den ekonomiska depressionen drabbade Europa minskade efterfrågan, och svenska staten gick in med beställningar för att hålla en del av stenhuggarna sysselsatta.

I Garnanäs och dess tillhörande öar bröts främst gatsten. På Kohavaberg bröts gatsten, som användes som mittlinje på gamla E 4-an eftersom denna var blå till färgen. Min farfars far Jöns Svensson sålde tillsammans med Sven Håkansson första täkträttigheten till Anders Abrahmsson i Åryd någon gång på 1890 talet. Han företrädde Wolff som några år senare övertog kontraktet och utökade brytningen, som kom att omfatta nästan alla öar tillhörande Garnanäs 1:41. På Spjutsö byggdes smedja, förrådsbod och en manskapsbod. Som mest bodde ca 40 personer på ön. Transporten till lagerplatsen skedde med häst och vagn och om-besörjdes av Jöns och Sven. Skadades stenen under transporten fanns ett avtal skrivet som noga reglerade ersättningen. Ett skadat lass innebar att man fick köra många lass utan betalning.

Man kan tänka sig vilken aktivitet det måste ha varit i skärgården under denna epok, med seglande skutor och fraktekor nedlastade till skvättborden med sten, och mullret från dynamitexplosionerna ute i skärgården.

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






vädret

___________________________

Friman

____________________________

Bygd i Samverkan
ställer upp!
leveranser

Bygd i Samverkan ställer upp ideellt, i samarbete med Ronneby Kommun, med utkörning av varor till de i riskgruppen i Bräkne-Hoby.

____________________________

Hänt i föreningarna

CORONA-INFO:



Salsjön


Tipspromenader Silpinge

_______________________

Folder

____________________________


____________________________

Bengt Körling


Ingegerd


Inge Nilsson


Bräkneåns dalgång


Järnaviks skärgård


Bräkneleden

Bräknegrisen


Bygdens folk berättar

Berättelser
Tipsa redaktionen
Skicka insändare
Kalender

Söndag 4/10
Silpinge-klassikern PROMENAD
Fredag 13/11
Silpinge-klassikern JOGGING
Måndag 23/11
Silpinge-klassikern SKIDOR
Söndag 6/12
Silpinge-klassikern SIMNING
Skicka ditt arrangemang till braknebygden@gmail.com


Bräknebygden


Det händer i Bräkne-Hoby

Kulturhuset

kyrkan


Ronneby Kommunbygderåd

Ronneby

slu

leader


Silpinge-nytt

Bräknebygden - en bygd i Samverkan. Häradsvägen 1 372 60 Bräkne-Hoby - 0457/80008 - braknebygden@gmail.com - www.brakne-hoby.se

Redaktion: WEBMASTER: Ingegerd Lindén. Lasse Bourelius, Ola Pagels