Onsdagen den 24 juli 2019 - klockan 00:34
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Artiklar
« Föreg. Nästa »

En seglats med Hoppet


Simon Fridolfsson 2009-07-23


Jag seglade med hoppet i tio dagar. Från Brantevik till Stockholm. Det är 440 sjömil, ungefär vad den svenske fritids-seglaren seglar på tre år. Minst sagt en intressant upplevelse.


Skutan från Österlen


Hoppet af Brantevik är en skuta av typ Jakt. Den är 16 m över stäven och har en bredd på 4,6 m. Den har en segelyta på 150 kv/m vilka i sin tur är uppdelade på 5 segel, storsegel, toppsegel, fock, klyvare och jagare. Hon är huvudsakligen byggd i Ek och Lärk.
Hoppet byggdes som ett kultur/ungdomsprojekt utav föreningen jakten nere i Brantevik på Österlen. Tanken med detta ambitiösa projekt var dels att bevara eller snarare återliva Branteviks gamla skuttradition som sträcker sig in i 1800-talet, och dels att föra denna tradition vidare i form av ungdoms seglatser.

Det var på en sådan ungdoms seglats som jag seglade.Vi var tio ungdomar om mönstrade på, den stillsamma och lite bleka morgonen i Brantevik. Med oss kom Johan och Henrik, de två vännerna skulle agera kockar på resan.
Skepparen hette Carolin och var egentligen kustbevakare på västkusten men hade i år övertalats att vara med. Också med på resan var vår obetalbare Karl-Erik, en veteran inom föreningen och har varit med på så gott som alla ungdoms seglatser som företagits.

Motvind och Hängkoj


Vi lade ut från Brantevik kl: 12:30 och var ute på öppet vatten ungefär 12:40. Det hade blåst upp en aning och det var god vind, tyvärr motvind.
 
Målet på resan var i slutändan Stockholm, men det var också meningen att vi skulle komma ut till Gotland och Visby. Vi hoppades bara på att vinden inte skulle , som nu, ligga på från nordost då det i så fall skulle bli svårt att segla till Gotland.
Men, för dagen så hette målet Järnavik, där skulle vi lägga till för natten. Vi tog ut kursen och tuffade sedan på med motorn i 28 grader Nord Ostlig riktning.

Väl i Järnavik mottogs vi av en gedigen välkomstkomité utgjord av släkt, vänner och annat löst folk. Vår skånska medbesättning tyckte att Järnavik var vackert och vi tre som var från området glänste med lokal kännedom.

Vi begav oss och badade från campningens bryggor.
Nattskaffningen följdes av disken som följdes av första natten på båten. Jag sov i en s.k. häng koj. Det är en tillsynes bedräglig anordning som visserligen liknar en vanlig säng utöver det att den är fäst i väggen och , när det är dax att sova, hängs upp i två kedjor i underdäck (taket).

Majoriteten av min släkt utgörs av sjömän och båtsfolk och om det finns något sånt som nedärvda färdigheter så skulle de komma väl till pass, både första natten och framför allt på resten av resan.
Salongens dunkel och det mjuka knarrandet sövde mig. Jag somnade snabbt.


Städer i Öster


Fantastiskt skönt att sova i hängkoj! Jag sov som den beryktade stocken. Morgonen kantades av intervjuer av tidningar och förberedelser. Redan klockan tio lade vi ut och kunde för första gången hissa sedel.
Nu seglade vi öster ut.

En av de många saker jag kom underfund med på denna resan var det där med att göra entré i städer. Det absolut bästa sättet att komma in i en ny stad är från hamnen.
Detta fick jag erfara när vi, kl. tre på natten, gled in i Kalmars hamn, ljudlöst och osynligt, i skydd av mörkret. Allt var dött, kajen stod upplyst men man fick igen överblick av staden.
Ölandsbron låg som ett pärlband av ljus bort från staden, ut över vattnet.

Det var först på morgonen när man gäspandes kom upp på däck och dagsljus som man faktiskt kunde se vart man hamnat. Efter frukost och div. förberedelser gick vi in mot den okända staden. Som sagt, det bästa sättet.

Efter Kalmar fortsatte vi norr ut, genom kalmar sund. Kalmar sund är en väldigt tråkig sträcka då det bara går rakt fram och det finns inget att se på.
vad som visserligen gjorde sträckan lite mera spännande var 15 s/m mot vind och 4-5 m vågor. Hoppet stampade i vågorna och för varje våg som sprängdes mot stäven sköljde en ny skur över oss på halvdäck. Det var som att stå i ett ösregn som delats upp i sektioner.

Sundets Svall

Bild:Skeppar Karoline

Vi skulle segla i ett dygn för att komma igenom sundet så snabbt som möjligt. Min vakt började klockan tolv på natten. Vi hade dragit på oss regnkläderna nedanför trappan i salongen och sedan klättrat upp på däck.

Allt var blött och mörkt. Det lilla ljus vi hade kom från lampan i navigerings båset, en upphöjd glasskiva med kanter under vilken man kunde har sjökorten.
De andra var glada att få gå ner och sova och vi intog våra platser. Det var ännu mindre att se på natten.

Till en början så verkade det som om natten skulle passera utan några större incedenter. Men snart upptäckte någon att jaktseglet som just beslagits av föregående vakt höll på att slita sig.

Jag och en till fick dra på oss en sela med krok och klättra över relingen i fören och fram i det så kallade hajnätet. Ett nät som hänger under bogsprötet längs fram i fören.
Meningen var att vi skulle spänna fast seglet som låg ihoprullat där ute. Detta var lättare sagt än gjort. I Hajnätet hänger du framför båten helt utsatt. Och när skeppet glider upp på toppen av en våg, vid dess högsta punkt står du sex meter ovanför vattnet, bara för att i nästa sekund kastas ner och stå med vattnetytan runt knäna.

Upp på nästa våg igen vattnet försvinner och silas ut som ett durkslag ur nätet.
det gällde att hålla i sig när när vi slog i och fiffla med repen på väg upp. Man fick lära sig snabbt och snart var vi klara och kunde kämpa oss tillbaka, över relingen och ner på däck.
Vi skrattade.


Korta Sjömil


Till slut så kom vi ju igenom Kalmar sund. Vi gled in Oskarshamn en eftermiddag, lade till och spelade brännboll vid kajen. Vi fortsatte norrut nästa morgon.
Vid ett möte nere i salongen så hade skepparen förklarat för oss, med hjälp av sjökort och väderleks raporter, att vi inte kunde ta oss ut till Gotland på grund av vinden. En rakt nordostlig vind är inte gynnsam när man skall segla rakt nord ost.
Vi hade tydligen kunnat kämpa oss ut till Gotland för motor men då riskerade vi att inte komma där ifrån. Och med tanke på att vi hade en tid att passa så fick vi utesluta Gotlan från resan.

Med några dygnsseglingar och ett par enstaka stopp var vi snart uppe i stockholms skärgård.
Väl där hade vi några dagar till godo innan vi var tvungna att lägga till vid skeppsholmen.
Vi spenderade dem med att segla runt, hitta fina platser att bada och hoppa från klippor.

Tisdagen kom och vi skulle lämna över Hoppet till en annan besättning på onsdagen så vi började segla in emot stockholm.
Vi hade läns vind, rakt i ryggen hela vägen genom inloppet. Vi seglade in i stockholm. När vi började skymta grönalund fick vi börja reva seglen. Det var en vacker eftermiddag, solen sken, jag satt i hajnätet och beslog segel.

På kvällen höll vi avslutnings middag och fest på den anrika holmen. Nästa morgon mönstrade vi av. 440 sjömil gick väldigt fort.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






vädret

_____________________________

Byafesten -19

Utställning juli

MJÖLK

____________________________

Folder

Hänt i föreningarna

Salsjön

____________________________

SPF april

PRO juni

Silpingenytt


Årsberättelse

Bygd i Samverkan


Föreningar: berätta
om er verksamhet!
Skicka in bild och några rader om möten, träffar, resor mm i din förening! Skicka till braknebygden@gmail.com
eller använd insändarlänken
längst upp till höger.

____________________________


____________________________

Bengt Körling


Ingegerd


Inge Nilsson


Bräkneåns dalgång


Järnaviks skärgård


Bräkneleden

Bräknegrisen


Bygdens folk berättar

Berättelser
Tipsa redaktionen
Skicka insändare
Kalender

Onsdag 24/7
Musik i sommarkväll
Fredag 26/7
Musikquizz, pensionat Järnavik
Onsdag 31/7
Bräkne Byafest
Musik i sommarkväll
Torsdag 1/8
Grillafton
Tisdag 6/8
Musikkväll i Svenmanska parken
Torsdag 8/8
Cykelutflykt
Trädgårdsvandring hos Eva och Karl-Gustav Larsson
Fredag 9/8
Fälttävlan. Lag.SM
Lördag 10/8
Fälttävlan. Lag.SM
Söndag 11/8
Fälttävlan. Lag.SM
Söndag 18/8
Tillverkning av betongtråg
Skicka ditt arrangemang till braknebygden@gmail.com


Kulturhuset

lions loppis

kyrkan

Det händer i Bräkne-Hoby

bengtbloggen

Bräknebygden


BBAB

Blekinges vänner

ronnebyrunt.se

landsbygd


Ronneby Kommunbygderåd

Ronneby

slu

leader

Bräknebygden - en bygd i Samverkan. Häradsvägen 1 372 60 Bräkne-Hoby - 0457/80008 - braknebygden@gmail.com - www.brakne-hoby.se

Redaktion: WEBMASTER: Ingegerd Lindén. Lasse Bourelius, Ola Pagels