Lördagen den 7 december 2019 - klockan 06:12
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Artiklar
« Föreg. Nästa »

Folk i Bygden

Bjarne - i kyrkans tjänst.


Andreas Nordkvist 2010-10-01


Har du någon gång besökt kyrkan i Bräkne-Hoby. Då har du troligtvis träffat Bjarne som är en av de anställda. Men visste du att han var med om en otäck fartygsbrand när han var 16 år och jobbade som mässkalle till sjöss?



Namn: Bjarne Andersen

Yrke: Kyrkogårdsvaktmästare

Född: November 1946

Bor numera: Bräkne-Hoby

Familj: Barbro Karlsson

Äter gärna: Husmanskost gärna stekt fläsk med koktpotatis.

Gör helst på fritiden: sköta om huset, jobba i trädgården under sommarperioden.

Favoritmusik: Jonny Cash, Loretta Lynn, Dolly Parton t.ex..

Engagemang: Är medlem i föreningen Sveriges Flotta.

Favoritsemester: Bussresor både i Sverige och Europa, under vintern gärna någon teaterresa.

Läser gärna: Fakta böcker helst första och andra världskriget. Eller svenska sjöförsvaret och svenska flottan fram till 1960 talet.

Är uppväxt hos mormor och morfar på en liten gård strax utanför Tommellilla. Började efter skolan som springpojke hos Hanssons bageri i Tommelilla. Gick till sjöss som mässuppassare (mässkalle) när han var 15 år på ett lastfartyg som hette Agne på 5000 ton dw..




Resan höll på att ta slut innan den knappt hade hunnit börja.


Vid midsommartid 1962 hade Bjarne och övriga i besättningen varit i Tyskland och lastat kol. För att gå till Polen, men strax utanför Rügen började båten att brinna mitt i natten på några minuter var fartyget helt övertänt.

Jag förstod att jag var instängd i hytten som jag sov i och kunde inte ta mig ut. Jag öppnade ventilen (runt fönster på båtar) och ropade på hjälp. Som tur var så hörde några från besättningen mig, som kunde dra ut mig. Två killar som jobbade i maskin räddade mig genom att skära upp ett hål i sidan av fartyget med en skärbrännare strax ovanför vattenlinjen.

Tyvärr så var inte alla lika tursamma. En av kockarna som bara var 18år och en stewart som gjorde sin sista resa innan han skulle gå i pension, omkom i branden. Det som fanns kvar av fartyget var ett utbänt skrov med ett intakt maskinrum. Allt som hade kunnat brinna hade brunnit upp säger Bjarne.

Efter en tid så blev Bjarne kallad till sjöförklaring i Trelleborg. Utredningen som följde kom aldrig fram till någon direkt förklaring till branden. Men troligtvis så hade någon lagt eller hängt en filt över värmeaggregatet i bastun och fattat eld.

Fortsatte att jobba till sjöss

Bjarne gick som maskinlärling på Johnssonline M/S Argentina på 7700 ton dw som gick på Sydamerikas östkust. En resa tog cirka 90 dagar och Bjarne har gjort tre stycken.

En gång berättar Bjarne när vi var ett dygn utanför Monte Video (Sydatlanten). Kom vi in i ett stim med kaskelotter valar 15-20 stycken. När vi tittade på dessa otroliga djur föröver kom en rakt emot oss, precis innan den höll på att krocka med oss så dök den in under båten och kom upp akter över det var helt otroligt att se. Annars när vi åkte mot Sydamerika brukade vi alltid få sällskap av ett par albatrosser. De glidflög över fartyget i 3-4 dygn, det var helt fantastiskt att se.

Efter det mönstrade Bjarne på som motorman på Grängesbergsrederiet på ett lastfartyg som hette Vistavagge. Hon var på 21000 ton dw som gick med olja och malm till olika destinationer. Bland annat till Svartahavet, Narvik och Sydamerika.

Tiden i land

Efter militärtjänstgöringen vid flottan i Karlskrona hamnade Bjarne tillbaka i Skåne. Då fick han jobb hos Skåne Emballage AB. Där jobbade han i 15 år som lagerarbetare och allroundman han fick hoppa in där det behövdes folk. Fabriken hade ca 25 anställda som tillverkade plåtlock och kapsyler på ca 70 miljoner enheter per år.


Besök på USA:s största flottbas


1972 fick Bjarne ett erbjudande via Sveriges Flotta förening om att få åka över till USA.
Till North Folk Virginia som ligger på östkusten som världen största flottbas, vilket blev en oförglömlig resa.

Vi var ungefär 17-18 stycken deltagare säger Bjarne. När vi var där blev vi bland annat ombordbjudna på middag av fartygschefen på helikopterhangarfartyget Iwo Jima. Där var det första gången jag åt stillahavsräkor. Det var de största räkor jag någonsin har sett säger Bjarne. Visst räkor i all ära, men på andra sidan kajen mitt i mot låg nämligen JFK (John F Kennedy) förtöjd. Som är ett attackhangarfartyg med 4000 mansbesättning med 70-80 Phantom-atackplan samt några propellerplan.

Efter middagen blev det guidning, då någon från gruppen frågade om det var okej att fotografera. Javisst det är ett fritt land sa kaptenen och skrattade, här finns inga hemligheter. Du kan lita på att vi sprang tillbaka för att hämta kamerorna som låg i bilarna berättar Bjarne.

Gruppen blev guidad på basen och fick där bland annat se vid horisonten fartyget Unitedstates som var ett otroligt stort civilt passagerarfartyg och som hade en toppfart på hela 35 knop.

Under samma resa besökte gruppen Amerikas huvudstad Whasington DC. Då fick de bland annat lyssna på majoritetsledaren Mansfield som höll ett anförande. När vi gick i Capitol Hill och pratade och tittade på alla fina saker säger Bjarne, då kom det fram en man som frågade om vi kom från Sverige? ja svarade vi. Då visade det sig att han var en av senatorerna.
Vi fick följa med honom och skriva i gästboken, så någonstans där borta står mitt namn och adress.




Ford LTD
Ford LTD




Bjarne på slagskeppet Norh Carolina.
Bjarne på slagskeppet Norh Carolina.


Avlastning av Phantom flygplan från stridshangarfartyget John F Kennedy.
Avlastning av Phantom flygplan från stridshangarfartyget John F Kennedy.


Vaktavlösning på Arlingtonkyrkogården.
Vaktavlösning på Arlingtonkyrkogården.




John F Kennedys grav.
John F Kennedys grav.


En andra USA resa

Ja det stämmer berättar Bjarne 1976, det var åter igen genom Sveriges Flotta förening.
Vi var ca 15 stycken vi lånade tre stycken bilar precis som den tidigare resan.
Men det blev ett litet problem, killen som skulle köra bilen som jag skulle åka i var inte tillräckligt gammal för att få hyra bil i USA. Jag hade inget internationellt körkort som gällde. Vi lånade bilen i mitt namn och han fick köra för han hade det internationella körkortet som krävdes. Det var bara det att han var van vid sin lilla Renault RV4 och bilen vi fick låna var en riktig amerikansk bil. En Ford LTD -72a med v8, ratt automat, luftkonditionering, servo bromsar och servo styrning. Så när vi skulle köra ifrån parkeringshuset gav killen som körde lika mycket gas som han var van vid från sin lilla Renault så bakhjulen spann loss inne i parkeringshuset, undra vad de tänkte om turisterna från Sverige.


Vi körde runt i Miami med omnejd. Vi var bland annat på Everglades nationalpark och tittade på alligatorer. Vi åt mycket god mat, hade trevligt sällskap och naturligtvis blev det en hel del sjöhistorier berättar Bjarne.

Jovisst säger Bjarne vi blev ju stoppade av polisen. Det glömde jag nästan, vi stod vid ett trafikljus men vi missuppfattade signalen på något sätt. Så vi körde mot rött ljus och i samma veva hörde vi en visselpipa ljuda. Inom kort vi blev stoppade av Highway Patrol det var en kraftig kille i uniform med stövlar och en riktigt stor pistol i hölstret som kom fram till oss och sa:
(fast på engelska)
-Jag vet inte vilken delstat ni kommer ifrån, men i delstaten Florida stannar vi när det lyser rött.
Ja svarade han som körde..
- Vi kommer inte från någon delstat, vi kommer ifrån Sverige.
-Jasså, stannar man inte på rött i Sverige?
Jo det gör vi ju....
Polisen kollade körkortet och någonting mer, allt var ju okej så han sa:
-Ja det blir inget av det här, ni kan köra men, gör inte om det, ha en trevlig dag hej då. Sen kunde vi fortsätta vår resa.


Chevrolet Monte Carlo.
Chevrolet Monte Carlo.


Flyttade till Blekinge

Året 1979 träffade Bjarne sin sambo Barbro. Han fick jobb som lagerman på Kallinge kök i Kallinge. Han jobbade där i ca 18 år, då företaget gick i konkurs 1996. Tiden efter var Bjarne i olika åtgärder via arbetsförmedlingen, men hamnade till slut inom kyrkan som säsongsanställd från 2000.

Det är nog allt jag har att berätta säger Bjarne. Jag kommer inte på något mer just nu. När jag gick i land runt 1964 var sista gången som den riktiga sjöfartsnationen Sverige fanns, sedan blev det containrar och den svenska handelsflottan flaggades ut till stora delar. Idag tror jag inte att det finns någonting kvar.

Tipsa en vän     Skriv ut



vädret

_____________________________

Presentkort

____________________________

affisch

____________________________

Folder

Hänt i föreningarna

Föreningar: berätta
om er verksamhet!
Skicka in bild och några rader om möten, träffar, resor mm i din förening! Alla ser inte era inlägg på facebook! Skicka till braknebygden@gmail.com

____________________________


____________________________

Bengt Körling


Ingegerd


Inge Nilsson


Bräkneåns dalgång


Järnaviks skärgård


Bräkneleden

Bräknegrisen


Bygdens folk berättar

Berättelser
Tipsa redaktionen
Skicka insändare
Kalender

Lördag 7/12
Biljettsläpp Strångamålarevyn!
Söndag 8/12
Julmarknad Pensionat Järnavik
Julmarknad Pensionat Järnavik - Hoby Kulle
Jul o Luciafest i Gnistan, Silpinge
Söndag 15/12
Luciagudstjänst i Bräkne-Hoby kyrka
Torsdag 19/12
Samkväm i Museet
Lördag 21/12
Julkonsert med Axplock
Torsdag 26/12
Julkonsert med Hoby Musikkår
Fredag 27/12
Jul i Museet
Söndag 29/12
Julstugegudstjänst
Lördag 4/1 2020
LAN-VR & SPEL
Lördag 11/1 2020
Silpinge-klassikern SKIDOR
Skicka ditt arrangemang till braknebygden@gmail.com


Kulturhuset

lions loppis

kyrkan

Det händer i Bräkne-Hoby

Bräknebygden


Silpinge-nytt

BBAB


Ronneby Kommunbygderåd

Ronneby

slu

leader

Bräknebygden - en bygd i Samverkan. Häradsvägen 1 372 60 Bräkne-Hoby - 0457/80008 - braknebygden@gmail.com - www.brakne-hoby.se

Redaktion: WEBMASTER: Ingegerd Lindén. Lasse Bourelius, Ola Pagels