AVDELNINGAR
Profilen
Butiken
Nyheter
Krönikörer
Recept
CITY–TV
Hälsocoachen
Växtcoachen
Kostcoachen
Kökscoachen


Annons öppettider

receptsok-head.png, 5,0kB
Sök bland våra recept
receptsok-foot.png, 6,7kB

MATBLOGG
Linneas Skafferi

Annons – Profilen
Annons – Växtcoachen
Annons – Recept
Annons – Butiken
Annons – City-tv
Annons – Kökscoachen
Annons – Hälsocoachen

Mello – en tradition?


Sofia Thulin 2019-02-04

Gillar Mello. Emmi Merking, dotter till Daniel Merking som är butikschef för City Fristad, har fått hela familjen att vilja åka till Göteborg för att se uttagningen.

Gillar Mello. Emmi Merking, dotter till Daniel Merking som är butikschef för City Fristad, har fått hela familjen att vilja åka till Göteborg för att se uttagningen.



I fjol fick Emmi Merking, dotter till Daniel Merking som är butikschef på City Fristad en perfekt födelsedagspresent när hon fyllde sju år – att få åka med mamma och pappa till Göteborg och se Melodifestivalen live.

Den presenten blev så lyckad att familjen gör en repris i år.
– Man har ju kollat på mello sedan man var liten, säger Daniel och erkänner att han tillhör alla dem som kollade även under ungdomsåren när ingen erkände att de kollade.
Han tycker att han har hyfsad koll på artister och låtar, men konstaterar att det hela tiden kommer en massa nya som han aldrig hört talas om.
– Men Emmi har stenkoll!
I fjol var det Samir och Victor som gällde för fröken Merking, i år tror Daniel att det blir Borås egen Wictoria som blir favoriten. Själv minns han ”Euphoria” som en av de låtar som stått ut bäst.
– Då sa vi till varandra att den här låten vinner i Europa.

– Vi har ju tittat på melodifestivalen hela Emmis liv och sett hennes intresse öka. Det är roligt att göra en sån här grej tillsammans, säger Daniel och berättar att han och hustrun kunde finta bort lillebror Mio i fjol, men att han nu börjat ana vad det hela handlar om.
Så nästa år blir det till att köpa fyra biljetter...

– Det är ju jättekul att se det hela live, det händer ju så himla mycket mer än vad man ser på tv, konstaterar Daniel som slogs av hur stort arrangemanget är inne på Scandiavium med happenings, tävlingar och annat.
– Alla huvudsponsorer är ju på plats med erbjudanden och så fanns det en grupp artister med en portabel ljudanläggning som gick omkring och körde ”spontana” shower. Sen fanns det förstås massor av gratisprover, allt från dricka, godis och snacks. Det är uppskattat ... av barnen! Gott om ”merchandise” (t-shirts, hattar och blinkande mojänger) fanns också och för familjen Merkings del blev det självklart en paljetthatt till dottern som nog kommer få följa med till Göteborg även i år.
– Innan allt drar igång får vi i publiken veta vad som kommer hända och hur vi ska bete oss. Vi kan se på skärmar exakt när sändningen börjar och vi ser ju artisterna i green room hela tiden.
Daniel konstaterar också att stämningen är på topp i hela stora Scandinavium under hela arrangemanget.
– Det är väldigt blandad publik, från företagsgäng med sponsorsbiljetter till schlagernördarna med rosa hår, boor och paljetter till vanliga barnfamiljer som vi och det var extremt bra stämning. Det är verkligen en familjeanpassad och familjevänlig tillställning!

Familjen Merking passade på att göra hela arrangemanget till en Göteborgsresa, hittade en parkering vid Lorensbergsteatern så att det blev nära både att gå och äta innan föreställningen och till Scandinavium.
– Själva sändningen började halv åtta, och vi var inte på plats överdrivet tidigt, kanske vid halv sju. Men det är extremt mycket folk på liten yta.
Biljetterna köpte familjen redan i oktober – så fort de släpptes och likadant blev det i år.
– Biljetterna är ganska dyra, men eftersom hela familjen tycker att det är roligt så är det värt det. Och att få tag i biljetter är inga problem, det är värre att få bord på restaurangen. Förra året hade vi inte bokat, men nu har jag lärt mig att boka bord.
För familjen Merking är Melodifestivalen på plats i Göteborg på väg att bli en tradition – både för musikens skull, upplevelsen och för att det är något de kan göra tillsammans.





Tipsa en vän     Skriv ut



Vinjett Butiken


Jobbet hjälpte Jennie genom sorgen


Jennie började arbeta i butik redan som 16-åring och har tillbringat nästan hela sitt arbetsliv i olika matbutiker, främst inom färskvaror, chark och delikatess. När...

Läs mer


Citys växtavdelning sår ett frö till begravningsceremonin


Blomsteravdelningen på City Knalleland har ett av stadens största utbud. Här...

Läs mer


Han fyllde ett år när City öppnade butiken i Brämhult.


Han är 26 år och jobbar i kassan på City Brämhult. Efter fem år i...

Läs mer


Vi följde med Jonas till auktionen I fiskhamnen I Göteborg


Det är tidig morgon när vi möter Jonas Karlman, från Fisk & Så...

Läs mer


Premiär för månadens vara I citys egen juicebar på City Knalleland


Visste du att bananen är ett bär, att en papaya kan väga upp till 9 kg och att...

Läs mer


De får dig att se på dina gamla glasögon på ett nytt sätt


Lions har i flera år samarbetat med City Knalleland. En dag om året står...

Läs mer


Surdegens dag den 13 april


Det här med surdeg må vara en trend för matintresserade foodies men faktum är...

Läs mer


I över hundra år har de dragit sitt strå till stacken


Det är 17 år sedan Alessandro Detassis kom från Italien. Idag är han...

Läs mer


Att köpa fisk ska vara en upplevelse


Micke ”fisk” ler igenkännande när vi knackar på fönsterrutan. Det...

Läs mer
Annons – Butiken
Annons – City-tv
Annons – Hälsocoachen
Annons – Krönikörer
Annons – Kostcoachen
Annons – Nyheter
Annons – Kökscoachen
Annons – Profilen
Annons – Recept
Annons – Växtcoachen
Annons – Veckans-grönt
Till ICA.se Till ICA.se Till ICA kort och bank Om PUL Till toppen