Kopplingen mellan de stora folksjukdomarna hjärt-kärlsjukdom, fetma och diabetes är stark och forskning pågår på alla fronter. Aktuella studier visar att nypon...
Fullkorn har i olika studier visat sig ha en skyddande inverkan på typ 2 diabetes. Men exakt varför och på vilket sätt det fungerar finns det relativt liten kunskap om. I...
Låga D-vitaminvärden i blodet är förknippat med en ökad dödlighet hos äldre män. Det visar en studie på 2 800 svenska män som utförts vid...
En Medelhavsliknande kost med mycket grönsaker och fisk ger ett längre liv. Det visar samstämmiga resultat från fyra kommande studier vid Sahlgrenska akademin.
Kolik drabbar tio procent av alla nyfödda spädbarn och är en stor påfrestning för både barnet och resten av familjen. I sin forskning visar Kajsa Landgren att...
Kvinnor som äter en kost rik på antioxidanter - med mycket frukt grönsaker och fullkorn - löper lägre risk att drabbas av stroke, oavsett om de tidigare lidit av hjä...
När glutamat och dopamin inte samarbetar som det ska i hjärnans signalsystem ökar den kick som alkohol, socker eller andra droger kan ge. Det visar en ny svensk-kanadensisk studie...
Att ärftliga faktorer har betydelse för kranskärlssjukdom är känt sedan länge. Det som däremot varit oklart är om den överrisken överförs via...
Forskare vid Lunds universitet har upptäckt en ny funktion för C-vitamin. Behandling med C-vitamin kan lösa upp de tidiga placken som bildas i hjärnan vid Alzeimers sjukdom....
Rätt balans mellan fettsyror i bröstmjölk gör barn både mer begåvade och ger dem större förmåga till känslomässig inlevelse. Barn som ammas...
Ett pulver av cellulosa mot allergiska näsbesvär har använts sedan lång tid tillbaka. Men det har inte funnits några vetenskapliga bevis för att det fungerar hos barn...