Sök

Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.


Vetenskapen förbryllad över studieresultat:
Antioxidanter kan hjälpa till att förebygga kolorektal cancer

Antioxidanter som selen och zink kunde effektivt förhindra en upprepning av tjocktarmsadenom, en känd riskfaktor för kolorektal cancer. Italienska forskare var förvånade över att se hur länge effekten varade.

Läs mer

Lutein och zeaxantin kan minska risken för katarakt

Lutein och zeaxantin kan skydda linsen i ögat från oxidativ stress och minska risken för grå starr, enligt en ny studie.

Läs mer

Selen kan förbättra överlevnaden
vid bröstcancer

En bröstcancerpatient med högt daglig intag av selen före hon diagnostiserats med sjukdomen har bättre chanser att överleva än någon med lågt selenintag,...

Läs mer

Ett glas tomatjuice om dagen minskar den fysiska stressen av träning


I en studie som publiceras i den brittiska tidskriften Nutrition Journal visar forskare vid Stockholms universitet att den biokemiska stress som kroppen utsätts för när vi tränar...

Läs mer

Mycket antioxidanter i maten kan skydda kvinnor mot stroke

Kvinnor som äter en kost rik på antioxidanter - med mycket frukt grönsaker och fullkorn - löper lägre risk att drabbas av stroke, oavsett om de tidigare lidit av hjä...

Läs mer

Naturens eget "universalmedel" växer som alg i den svenska skärgården

Semestrar du i svenska kustbandet i sommar? Då har du chans att stöta på spår av Haematococcus pluvialis, en alg som producerar astaxantin vilket är känt för att...

Läs mer

Kan selen förebygga cancer?

Grundämnet selen upptäcktes av en slump 1817 av den svenske kemisten Jöns Jacob Berzelius. Det dröjde dock nästan 200 år innan forskarna insåg ämnets stora betydelse för människans hälsa. Sedan...

Läs mer

Naturens eget 'universalmedel' växer som alg i den svenska skärgården

Semestrar du i svenska kustbandet i sommar? Då har du chans att stöta på spår av Haematococcus pluvialis, en alg som producerar astaxantin vilket är känt för att färga av sig lite överallt i växt-...

Läs mer

Produktion av fria syreradikaler kan leda till magcancer

En avhandling från Sahlgrenska akademin visar att produktionen av fria syreradikaler kan leda till nedsatt funktion av vissa celltyper i immunförsvaret. Det kan medföra ett sämre försvar mot...

Läs mer

Järntillskott behövs vid behandling av blodbrist hos cancerpatienter

En internationell rekommendation om järntillskott vid behandling av blodbrist hos cancerpatienter har grundats på bl.a. resultaten i den avhandling som Michael Hedenus försvarar vid Umeå universitet...

Läs mer

Antioxidanter skyddar mot sjukdom

Det kommer allt fler bevis för att inte ens den bästa kosten är nog utan att det dessutom i många situationer behövs kosttillskott för att uppnå optimal hälsa. Rent praktiska resultat och...

Läs mer

Ekogubbar hämmar cancer bäst

Tranbärsjuice möjligt alternativ till antibiotika

Oxidativa stress och fria radikaler

Magnesium kan halvera cancerrisk

Fria radikaler

Antioxidanter ökar kroppens försvar mer hos vissa

Resveratrol kan skydda mot influensaepidemier

Antioxidanter mot magkatarr

Antioxidanter i mat – viktigare än vad man tidigare trott

Blåbär är bra för synen

Folsyra i maten kan minska risken för cancer i äggstockarna

Bra att veta om fria radikaler och antioxidanter


Annonser:


















Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann