Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Fredagen den 10 februari 2012 - klockan 09:29
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »


Bra att veta om fria radikaler och antioxidanter


2004-10-15

Till dags dato finns det ett stort antal studier gjorda om antioxidanter och fria radikaler.

Människans åldersprocess påverkas av de fria radikalerna vilka är bidragande faktorer till många sjukdomar hon drabbas av.
De fria radikalernas sammansättning består av ett antal elektroner som är starkt reaktionsbenägna, det innebär att de strävar att bilda par med andra elektroner. De fria radikalerna kan på så vis orsaka skador i kroppen, proteiner, fett och arvsmassa.
Antioxidanter är molekyler som skyddar vår kropp genom att oskadliggöra de fria radikalerna. En del vitaminer har en antioxidativ effekt som vitaminerna E, C och A samt vissa B-vitaminer, betakarotener och spårämnena magnesium, selen och zink. Effekten betyder att de skyddar vår kropps celler mot skadliga nedbrytningsprodukter, fria radikaler.
En del vitaminer anses idag ha en mer framtonande roll när det gäller att skydda mot oönskade cellförändringar i kroppen.
I en amerikansk studie som nyligen gjorts, visades att E-vitamin i kombination med C-vitamin skyddar huden mot solskador. Den amerikanska akademin för dermatologi, the American Academy of Dermatology, har tagit fram riktlinjer för behandling av skador i huden efter UV-strålar. Man rekommenderar utvärtes antioxidanter som medicinsk behandling. Man anser också att ett tillägg av antioxidanter som kosttillskott är positivt som profylaktisk behandling. Meningen med studien var att undersöka effekterna av kosttillskott med E-vitamin i kombination med C-vitamin mot solskador i huden och att mäta koncentrationen av vitaminer i överhuden.
40 personer i 20 till 47-årsåldern som var friska deltog. Alla hade hudtyp 2, alltid röd och ibland brun. De medverkande personernas överhud undersöktes före och efter 50 dagars intag av antioxidanterna. Bara E-vitamin ger inte skydd mot hudrodnad vid UV-bestrålning. När deltagarna fick höga doser av E-vitamin i kombination med C-vitamin i åtta dagar framkom ett statistiskt säkerställt, skydd mot UVB/UVA-strålning. Kosttillskottets skydd var mycket märkbart vid höga UV-doser.
Studierna visade att E- och C-vitamintillskott har en signifikant skyddande effekt. Forskarna påpekar att skyddsfaktorn som solskyddskrämer ger kan vara högre. Studier pågår, för att analysera de UV-skyddande långtidseffekterna an en låg dos av E- och A-vitaminer i form av kosttillskott.

Referenser
Jürgen Fuchs and Herbert Kern, Goethe-Univeristetet i Frankfurt, Modulation of UV-Light-induced Skin Inflammation by D-Alpha-Tocopherol and L-Ascobic Acid. A clinical study using solar simulated radiotion. Isabella Savini et al. University Tor Vergate Italien, Ascorbic Acid Maintenance in HaCaT Cells prevents Radical Formation and Appsosis by UV-B.
Claude Saliou et al. Berkley University USA, Antioxidants Modulate Acute solar Ultraviolet Radiation-induced NF-Kappa-B Activation in a Human Keratinocyte Cell Line.
W. Stahl et al. Universität Witten-Herdecke, Tyskland und Krebsforschung Herdecke e. V, Tyskland, Carotenoids in Human Skin - Protective Effects Against Sunburn.

Tipsa en vän     Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann

   Annonser: