Sök

Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.


Rätt omega-balans kan vara livsavgörande


2006-10-02

Att de flesta västerlänningar äter för små mängder fet fisk och andra livsmedel med höga halter nyttigt Omega-3 är känt sedan länge.

Men det finns ytterligare en faktor som spelar en avgörande roll för bland annat kroppens mottaglighet för inflammation: balansen mellan de båda livsnödvändiga fetterna Omega-3 och Omega-6. En nyligen publicerad studie¹ visar att så lite som mindre än 1 gram Omega-3 per dag ger en bättre balans. Även risken för att drabbas av cancer i framförallt magtarm-området minskar med en Omega-3-rik kost.
Den nordeuropeiska kosten med mycket mejeri- och charkprodukter och förhållandevis lite frukt, grönsaker, nötter och fet fisk innebär att vi får i oss stora (och tillräckliga) mängder Omega-6 men för lite Omega-3. Båda dessa fetter är livsnödvändiga bland annat eftersom de gör att vävnaderna kan producera signalsubstanser för exempelvis genomblödning och inflammationsreaktioner. Men när Omega-6 får dominera uppstår obalans i kroppen och aggressiva signalsubstanser (prostaglandiner och leukotriener) bildas.
RDI (rekommenderat dagligt intag) av Omega-3 är enligt nya rön 2 gram per dag, och på denna nivå finns ingen risk för överdosering. Omega-6-intaget bör samtidigt inte öka.

Bättre balans med medelhavskost
Den stora italienska GISSI-P-studien² omfattar personer som lever på medelhavskost, vilken har en betydligt bättre balans mellan Omega-3 och Omega-6 än vad kosten i norra Europa normalt har. Resultaten visar att tillskott av 1 gram Omega-3 per dag till personer som drabbats av hjärtinfarkt gav en minskad risk både för nya infarkter och för dödlighet.
En mängd olika studier kring Omega-3 och dess betydelse pågår runt om i världen, och flera forskarteam väntas offentliggöra sina resultat under 2006.


¹ Macchia, A, Levantesi G, Franzosi MG, Geraci E, Maggioni AP, Marfisi R, et al; European Journal of Heart Failure 2005;7
² GISSI Prevenzione Investigators: Lancet 1999;354

Källa: Pfizer

Tipsa en vän     Skriv ut




Annonser:


















Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann