Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Torsdagen den 9 februari 2012 - klockan 05:52
Förstasidan
Artiklar

  Nästa »


Kranskärlssjukdom beror på generna, ej på familjevanor

Att ärftliga faktorer har betydelse för kranskärlssjukdom är känt sedan länge. Det som däremot varit oklart är om den överrisken överförs via generna eller via en ohälsosam livsstil i... Läs mer

Hjärt-kärlsjukdom kan upptäckas tidigare i sömnen

Via en specialanpassad syremätare som sätts på fingret går det att upptäcka förändringar i hjärtats och kärlens funktion när man sover. Denna enkla... Läs mer

Internationell studie undersöker coenzym Q10 vid behandling av hjärtsjukdom

Q-SYMBIO, en multinationell studie omfattande ca 550 patienter undersöker för närvarande potentialen hos coenzym Q10 vid behandling av hjärtsjukdom. De första resultaten... Läs mer

Kvinnors hjärtan uppmärksammas under mars månad

Varje dag dör 55 kvinnor i Sverige i hjärt-kärlsjukdom, som är den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor. Trots det är det inte en sjukdom som förknippas med kvinnor... Läs mer

Havre bra för blodkärlen

Att havre kan sänka blodets kolesterolhalt har forskarna vetat ett tag. Men gäller det oavsett hur havren behandlats i olika livsmedelsprodukter? Och varför varierar den... Läs mer

Hjärt- kärlproblem hos spädbarn till rökande mammor

Barn till mammor som röker under graviditeten har avvikande hjärtrytm och blodtryck jämfört med barn till ickerökare, visar en ny studie från Karolinska Institutet.... Läs mer

Betaglukaner förbättrar kolesterolvärden - rekommenderas nu även av europeisk myndighet

Betaglucare

Högt kolesterol, insulinresistens och högt blodsocker är några av de vanligaste sjukdomarna i Sverige. Livsstilen har stor betydelse och när vanlig kostbehandling inte ä...
Läs mer

Varför dieselpartiklar kan försämra hjärt-kärlsjukdom

Tidigare okända mekanismer som förklarar hur partikelföroreningar i luften kan medföra ökad sjuklighet och dödlighet i hjärt-kärlsjukdomar påvisas av... Läs mer

Tandläkare kan avgöra vem som riskerar hjärtinfarkt

Tandläkare kan medverka till att identifiera patienter som ligger i riskzonen för att dö av hjärtinfarkt eller stroke. Det visar en ny studie från Sahlgrenska akademin. Tack... Läs mer

Hjärtats celler förnyas under hela livet

Forskare vid Karolinska Institutet har genom att mäta den radioaktiva isotopen kol-14 i hjärtceller kunnat visa att de nybildas under hela livet. Resultaten, som presenteras i prestigefulla... Läs mer

Choklad gör gott för hjärtpatienter

Choklad kan sannolikt ha en skyddande effekt för personer som drabbats av hjärtinfarkt. Det visar en studie från Karolinska Institutet och Uppsala Universitet som publiceras i den... Läs mer

Ledgångsreumatism ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar

Vitlökens hemlighet avslöjad

Sämre reservkraft i hjärtat tecken på hjärtsjukdom

Gentest förutsäger hjärtrisk

Sillen - både nyttig och miljövänlig

Sverige får råd om livsstil

Rökförbud minskar hjärtinfarkter

Hjälper kanel mot hjärtinfarkter?

Hälften så många 50-åriga män får hjärtinfarkt idag som 1963

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann

   Annonser: