Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Fredagen den 10 februari 2012 - klockan 06:56
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »


Matvanor ökar risken för prostatacancer


2005-09-30

Ett stort födointag av förädlade spannmålsprodukter och bearbetat kött kan öka risken för att utveckla prostatacancer, säger kanadensiska forskare.

De senaste fynden ökar debatten kring hur mat kan inverka i skyddet och förebyggandet av prostatacancer, den näst vanligaste cancern hos män efter lungcancer.
Det var den vanligaste cancerdiagnosen bland män inom EU under 2004, 15 % av manlig cancer och 238 000 nya fall, enligt International Agency for Research on Cancer (IARC).
Forskare vid Queen´s University, Kingston, Kanada undersökte utfallet av olika typer av matvanor hos 80 män med prostatacancer och 334 utan cancer.
Deltagarna fick skriva ner sina matvanor sedan 2 år tillbaka. Skillnaderna i deras matvanor kunde ses och delades in i fyra grupper; hälsosam, traditionell ”Western” och bearbetad mat samt dryckesvanor.
Enligt forskarna ökade risken för att utveckla prostatacancer i gruppen som åt mest bearbetad mat som mörkt kött, förädlade spannmålsprodukter, vitt bröd, lök samt vegetabiliska oljor.
Frånvaron av icke alkoholhaltiga drycker som kranvatten, läsk och juice visade inga tecken på en ökad risk. Inte heller gruppen med hälsosam föda i form av grönsaker, frukt spannmålsprodukter, fisk och fågel.

Källa: International Journal of Cancer, september 2005.

Tipsa en vän     Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann

   Annonser: