Fullkorn har i olika studier visat sig ha en skyddande inverkan på typ 2 diabetes. Men exakt varför och på vilket sätt det fungerar finns det relativt liten kunskap om. I aktuella studier konstaterar Lundaforskare att s k...
Patienter med IBS som ökar sin fysiska aktivitet får färre besvär och drabbas mindre ofta av förvärrade symtom jämfört med patienter som inte ökar sitt...
Risken för fetma är två till tre gånger så stor för barn i familjer med hög stress jämfört med dem som växer upp i en mindre stressad miljö....
På senare tid har det skett en stor ökning av typ 2 diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Anledningen är att människor rör sig mindre och äter fetare kost....
Överviktiga har ofta allvarlig D-vitaminbrist och rubbad kalkomsättning i kroppen visar en ny studie från Uppsala universitet, som nu publiceras i Journal of Clinical Endocrinology...
Nu finns en möjlighet att hålla hungerkänslorna i schack genom den naturliga nylanserade kolhydratsblockeraren Glucosanol. Dess aktiva substans glykoproteinkomplex, baserad på...
Sambandet mellan fetma och ökad dödlighet i hjärtkärlsjukdom, diabetes och visa cancerformer kan vara starkare än man tidigare har trott, visar ny forskning från...
Åttaåringar som dricker standardmjölk varje dag har lägre BMI jämfört med jämnåriga som sällan dricker mjölk. Samma sak kan inte sägas om...
Risken att bli fet är två och en halv gång högre för den som har dubbel uppsättning av den mest kända riskgenen för övervikt och fetma. Men bara om...
En metaanalys av totalt 18 olika kliniska studier visar att konjugerad linolsyra (CLA) signifikant minskar kroppsfettmassan helt utan träning och andra viktminskningsmetoder.