Sök

Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.


Stor koststudie - mindre fett ger lägre vikt


2006-02-06

Ju mer man minskar fettintaget eller ökar konsumtionen av frukt och grönsaker, desto mer går man ner i vikt. Veckans nummer av Journal of American Medical Association (JAMA, 2006; 295: 39-49) innehåller en utförlig rapport från en av tidernas största koststudier.

De första resultaten från denna studie visar att de äldre kvinnor som minskat sitt fettintag mest - eller ökat sin konsumtion av frukt och grönsaker mest - också lyckats bäst med att gå ner i vikt. Dock har viktnedgången inte varit särskilt bestående.
Under mitten av 1990-talet rekryterades 48 835 kvinnor i åldern 50 - 79 år. De skulle delta i en omfattande koststudie med den primära målsättningen att minska antalet fall av bröst- och grovtarmscancer.
Cirka 30 000 slumpvis utvalda kvinnor fick allmän information, ca 20 000 fick en mer grundlig gruppundervisning med målsättningen att minska fettintaget med ca 20 procent och att öka konsumtionen av frukt , grönsaker och fullkornsprodukter.
Under det första året hade man 18 träffar, sedan fyra träffar om året under drygt sex års tid. Syftet med kostprogrammet var inte att gå ner i vikt. Det minskade fettintaget skulle kompenseras genom att man åt mera kolhydrater. På olika sätt följde man hur kvinnornas kost förändrats.
De första resultaten vad gäller kostförändringar, förändring i kroppsvikt och BMI har nu publicerats. Inte oväntat får man i gruppen en kraftig viktnedgång efter det första året. Denna viktminskning avtar successivt och efter sju och ett halvt år år är den endast 0,7 kg i jämförelse med kontrollgruppen.
Skillnaden i BMI är minimal; endast 0,3 (29,0 mot 29,3). Dock kan noteras att de som från början hade ett BMI över 30, lyckades bibehålla en viktminskning på ca 2 kg.
Totalt sett lyckades man alltså inte få till någon större, bestående viktminskning. Hur lyckades då de som bäst följde kostråden?
- Här finner man att de som lyckats minska fettets andel av det totala energiintaget bäst, med över elva energiprocentenheter, hade gått ner i vikt med ca 1,5 kg, säger professor Åke Bruce vid Livsmedelsverket. De som istället hade ökat fettets andel av det total aenergiintaget hade gått upp drygt 0,5 kg.
De som ökat konsumtionen av frukt och grönsaker med mer än 2 portioner om dagen, minskade sin vikt med ett drygt kg.
- Studiens syfte var inte att minska kroppsvikten, betonar professor Åke Bruce. Drygt 25 % av kvinnorna hade ett BMI värde under 25, och 36 % låg mellan 25 och 30. Det verkligt intressanta blir att i en eventuell senare rapport se hur vikten utvecklades hos de 18 500 kvinnorna med BMI större än 30.
De råd man gett kvinnorna i denna studie stämmer i stort överens med rekommendationerna i de svenska näringsrekommendationerna (SNR), speciellt vad gäller fett och frukt + grönsaker.

Tipsa en vän     Skriv ut




Annonser:


















Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann