Vatten driver cellers rörelser
Vatten ger liv. Nu visar forskare vid Linköpings universitet att också cellerna i vår kropp drivs framåt med vattenkraft – en upptäckt som på sikt öppnar för en ny strategi för...
Grönt te kan minska risken att utveckla bröstcancer genom att modifiera metabolismen av östrogen, visar ny forskning.
Studien, publicerad i Nutrition Journal, bedömde sambandet...
Bara två koppar kaffe om dagen är relaterat till risken för gravida att föda små barn. Det visar forskare vid Sahlgrenska akademin i en studie på 59 000 kvinnor...
Karotenoiderna lutein och zeaxantin är avgörande för ögats hälsa. De finns i höga halter i gula fläcken, en gul fläck på cirka fem millimeter i diameter...
Dagligt tillskott av moget vitlöksextrakt kan minska blodtrycket hos personer med okontrollerbar hypertoni, enligt en ny studie från Australien.
Vilka bakterier vi har i tarmen påverkar risken för att vi ska drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Vissa bakterier producerar antioxidanter som skyddar mot sjukdomarna. Det visar...
Konsumtionen av lykopen-rika tomater och tomatbaserade livsmedel kan mer än halvera risken för stroke, enligt ny forskning.
Studien - publicerad i Neurologi - granskade om...
Ät fisk, men undvik den mest miljöförorenade. Det är slutsatsen som en grupp forskare vid Umeå universitet kommit fram till efter att i ett internationellt samarbete vä...
Att äta vegetarisk kost minskar risken för både cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Det gör även att man går ner i vikt, vilket faktiskt är fö...
Nitrat, som förekommer naturligt i till exempel spenat, har en kraftigt positiv effekt på muskelstyrka. Nu har forskare vid Karolinska Institutet lyckats förklara vad det beror...
Den som följer Livsmedelverkets kostråd lever längre. Det visar en ny studie av 17 000 svenska män och kvinnors kostvanor över lång tid. Störst effekt noterades...
Musik kan bli framtidens medicin