Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Fredagen den 10 februari 2012 - klockan 10:58
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »


Kvinnor som väljer kokkaffe har mindre risk för bröstcancer


2010-06-22

Kvinnor som dricker kokkaffe mer än fyra gånger per dag löper mindre risk att drabbas för bröstcancer än kvinnor som dricker kaffe mindre än en gång per dag. Det visar Lena Nilsson med medarbetare vid Umeå universitet i en artikel i tidskriften Cancer Causes & Control.

En viktig skillnad mellan kokt och bryggt kaffe är att det kokta innehåller upp till 80 gånger så mycket kaffespecifika fettsyror. Dessa fettsyror har tidigare visat sig kunna hämma tillväxten av cancer i djurförsök. Genom att jämföra bryggkaffedrickare och kokkaffedrickare i Västerbottensprojektet (64 603 personer), har forskare vid Umeå universitet för första gången kunnat visa att olika bryggteknik kan ge olika riskmönster för cancer. För totalcancer, prostatacancer, colorektalcancer och många andra mindre vanliga cancerformer hittades inga samband.
Bland kvinnor som drack kokkaffe mer än fyra ggr/dag fanns en minskad risk för bröstcancer jämfört med kvinnor som drack kaffe mindre än en gång/dag. Bland kvinnor som drack bryggkaffe fanns en ökad risk för tidig bröstcancer (<49 år) och en minskad risk för sen bröstcancer (>55 år).
Kokkaffedrickarna, men inte bryggkaffedrickarna, hade också en ökad risk för pankreascancer och för lungcancer bland män.
Studien, som nyligen publicerats i den vetenskapliga tidskriften Cancer Causes and Control, är den första i världen där konsumtion av kaffe med två olika bryggtekniker har jämförts med avseende på cancer.

Tipsa en vän     Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann

   Annonser: