Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Fredagen den 10 februari 2012 - klockan 10:52
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »


Möjligt samband mellan lågt magnesium och grovtarmcancer


2010-05-11

En ny japansk studie visar att ett högt magnesiumintag kan minska risken för grovtarmcancer med 52% - men bara för män.

Enligt en japansk studie, publicerad i the Journal of Nutrition, bör män som önskar skydda sig mot grovtarmcancer se till att få i sig ordentliga mängder magnesium. Av någon anledning observerade man inte samma positiva effekt hos kvinnor. Den jämförande studien omfattade 87,117 män och kvinnor med en medelålder på 57 år. Forskarna konstaterade 52 % färre fall av grovtarmcancer hos män med ett magnesiumintag på minst 327 mg per dag jämfört med de män som fick mindre än 238 mg per dag. Inga liknande positiva effekter konstaterades för kvinnorna. Medelintaget av magnesium för män och kvinnor var 284 och 279 mg per dag. Studien följde deltagarna under ca 8 år.

Vanlig cancerform
Grovtarmcancer utgör ungefär
9 % av nya cancerfall i världen varje år, med det högsta antalet i de industrialiserade länderna. Diagnostiseras grovtarmcancer i tid tillhör den de cancerformer man har störst chans att bota. Magnesium tycks också kunna skydda mot andra tillstånd än grovtarmcancer. En ny öndersökning kring möjlig kardiovaskulär nytta av magnesium rapporterar att ökat magnesiumintag kan minska risken för CHD (coronary heart disease). Noteras kan att även denna positiva inverkan endast relaterar till män, medan inga indikationer finns för kvinnor.

Kosttillskott med magnesium
Magnesium deltar i fler än 300 biokemiska reaktioner i kroppen. Faktum att magnesium har så allsidig nytta och samtidigt låg toxicitet har lett till att allt fler forskare rekommenderar intag av magnesium som tillskott. Magnesium finns också i födan, bland annat i grönsaker, kött, spannmål, nötter och mjölk. Näringsundersökningar har visat att ett avsevärt antal av den vuxna befolkningen inte når upp till det rekommenderade dagliga intaget.

Källa: Journal of Nutrition, Vol. 140, pp 779-785

Tipsa en vän     Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann

   Annonser: