Ökat järnintag kan minska risken för attutveckla PMS
Kvinnor som intar en järnrik kost kan minska risken för att utveckla PMS med upp till 40 procent jämfört med kvinnor som intar mindre järnmänger, säger forskare.
Studien är den första i sitt slag för...
Det finns troligtvis en koppling mellan effekterna av köns- och stresshormoner på hjärnans bromsande system. Det är en av slutsatserna i den avhandling som Jessica Strömberg försvarar vid Umeå...
Den senaste forskningen visar att ett dagligt intag av kalcium och D-vitamin, motsvarande fyra glas mager mjölk, kan förebygga PMS (premenstruellt syndrom) hos kvinnor.
Det finns alternativ till östrogen för kvinnor med klimakteriebesvär.
– Femal syns ha en stabiliserande effekt, säger gynekologen Inger Hansson i Trelleborg. Kosttillskottet Femal innehåller vitamin...
I september 2003 presenterades en kanadensisk klinisk studie som visar krilloljans fördelar och effektivitet hos patienter med diagnosen PMS. Krillolja är en naturlig produkt bestående av Omega-3,...
Det finns ett samband mellan hjärnans känslighet för östrogen och graden av premenstruella besvär. Det visar läkaren Olle Eriksson i sin avhandling, som också ger stöd för hypotesen att hjärnans...