Sök

Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.


Fler fall av prostatacancer bland personer som drack mycket läsk

Stor konsumtion av läsk eller andra drycker med tillsatt socker kan ha betydelse för utvecklingen av prostatacancer. Det visar en ny studie från Lunds universitet.


- Hos de män som drack mycket läsk eller andra drycker med...

Läs mer

Rågdiet gav lägre psa-värden

Efter sex veckors konsumtion av fullkorns- och kliprodukter av råg minskade det så kallade psa-värdet hos män med prostatacancer. Halten av detta protein brukar öka nä...

Läs mer

Nu behöver jag inte springa på toaletten om nätterna

Sture Karlsson

Hälften och lite till av alla män över 60 år har i någon form problem med prostatan. Det vanligaste är att de har problem med en förstorad kö...

Läs mer

Fysiskt aktiva har minskad risk för prostatacancer

Män som är fysiskt aktiva löper mindre risk att drabbas av prostatacancer, visar en ny studie från Karolinska Institutet. Effekten syns hos dem som sitter mindre än hä...

Läs mer

Prostatacancer ger en ny syn på livet

Män som får veta att de har prostatacancer känner sig ofta ganska friska, men diagnosen ger ändå en helt ny syn på livet. När de lärt sig leva med sin...

Läs mer

Hormonbehandling kan ge prostatacancer mer aggressiva egenskaper

Hormonbehandling, som ofta ges till patienter med långt framskriden prostatacancer, får visserligen tumören att sluta växa, men tumörens egenskaper förändras. En...

Läs mer

Utlandsfödda har lägre risk för prostatacancer

Män som har invandrat till Sverige har generellt lägre risk att få diagnosen prostatacancer än svenskfödda män, visar en studie från Karolinska Institutet....

Läs mer

Resveratrol i rödvin kan motverka prostatacancer

Forskare vid Alabamauniversitet (UAB) i USA har funnit att polyfenoler (resveratrol) i rödvin kan minska risken för prostatacancer med 87%.


Försöken har utförts på...

Läs mer

Lykopen skyddar mot svårartad prostatacancer

Högre halt av lykopen i blodet skyddar mot svårartad prostatacancer med upp till 60% i en ny stor Europeisk studie.


Studien är publicerad i ansedda American Journal of Nutrition och...

Läs mer

Många med prostatacancer opereras i onödan

Att behandla en patient med lokalt begränsad prostatacancer kan ge en person sämre livskvalitet än om man avstår från behandling. Det säger Ove Andrén, överläkare vid Urologiska kliniken, USÖ, som i...

Läs mer

Svårt att ge prognos för tidig prostatacancer

En vanlig metod för att bedöma sjukdomsprognos hos män som diagnostiserats med lokaliserad prostatacancer har visat sig fungera sämre än man tidigare trott, visar en studie från Karolinska Institutet...

Läs mer

Fytoöstrogenrik kost skyddar mot prostatacancer

Män med prostatacancer berättar

Fet fisk skyddar mot prostatacancer

Nytt naturläkemedel mot godartad prostataförstoring

PSA - Vad är det?


Annonser:


















Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann