Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Fredagen den 10 februari 2012 - klockan 09:29
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »


Resveratrol i rödvin kan motverka prostatacancer


2008-11-13

Forskare vid Alabamauniversitet (UAB) i USA har funnit att polyfenoler (resveratrol) i rödvin kan minska risken för prostatacancer med 87%.

Försöken har utförts på hanmöss (speciell genetisk variant som tidigt utvecklar prostatacancer) som via kosten fick resveratrol från 5 veckors ålder till 12 respektive 24 veckors ålder. Resultaten visar att resveratrol gav en skyddseffekt på upp till 7,7 gånger mindre förekomst av prostatacancer. En rad viktiga faktorer som är inblandade i cellproliferationen (typisk för prostatacancer) visade också en normalisering.
Studien är av stor vikt eftersom prostatacancer är ett stort problem hos en majoritet av äldre män. Fortfarande behövs mer kliniska studier för att fastställa dessa experimentella data. Effekten av resveratrol i denna studie anses främst bero på dess antioxidativa effekt och normalisering av cellproliferation.
Det är dock på sin plats att rekommendera ett ökat intag av resveratrol, kanske främst på grund av redan kända och viktiga effekter på hjärta och kärl, men nu också cancer. Resveratrol finns särskilt rikligt i rödvin, men även i röda druvor, hallon, blåbär och jordnötter. Högt intag av alkohol kan inte rekommenderas på grund av andra hälsoproblem.

Källa: Carcinogensis, advance online; Länk

Tipsa en vän     Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann

   Annonser: