Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Lördagen den 4 februari 2012 - klockan 09:47
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »


Selen minskar risken för tjocktarmscancer


2004-12-01

Studien visar att patienter med de högsta selenkoncentrationerna i blodet hade 34 % lägre risk för återfall av coloncancer.

En studie publicerad 17/11 2004 föreslår att selen troligtvis kan hjälpa som skydd mot coloncancer. Denna studie sammanfattar tre (helt oberoende av varandra) kliniska undersökningar på patienter med coloncancer. Det visade sig att patienter med de högsta selenkoncentrationerna i blodet hade 34 % lägre risk för återfall av coloncancer jämfört med patienter som uppvisade de lägsta selenkoncentrationerna.
Det återstår dock att undersöka huruvida selen är den faktiska orsaken till den minskade risken för coloncancer. Men laboratorievärden från tidigare studier styrker sannolikheten att selen troligtvis skyddar mot coloncancer. Selen tros verka genom gener, vilka skyddar mot cancer. Dessutom kan selen ha en positiv inverkan på fettsyrornas förlopp i mörkt kött, som annars främjar utvecklingen av cancer i tjocktarm och ändtarm.

Studien utfördes av Elisazabeth T. Jacobs, från ”the Arizona Cancer Center”. Resultaten publicerades den 17 november 2004 i tidskriften ”the journal of the National Cancer Institute”.

Tipsa en vän     Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann

   Annonser: