Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Fredagen den 10 februari 2012 - klockan 05:23
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »


Tomat skyddar mot prostatacancer


2004-08-17

Mycket tomat minskar risken för prostatacancer, enligt en amerikansk studie, som publicerats i Journal of the National Cancer Institute. Resultatet visade att stort intag av tomatprodukter hade ett samband med minskad risk att drabbas av prostatacancer, skriver Dagens Medicin.

För personer som åt tomat eller tomatsås fler än två gånger i veckan minskade risken att drabbas av prostatacancer med 16 respektive 23 procent jämfört med om intaget var mindre än en gång per månad.
I studien ingick 47 365 deltagare som fyllde i formulär om sin diet vid tre tillfällen; 1986, 1990 och 1994. Mellan 1986 och 1998 insjuknade 2841 av dessa i prostatacancer.
Att tomatsås skyddar bättre än tomat kan bero på att tarmupptaget av lykopen, det ämne i tomaten som man tror skyddar mot prostatacancer, är bättre om tomaten är kokad/tillagad.

Tipsa en vän     Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann

   Annonser: