Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Fredagen den 10 februari 2012 - klockan 09:42
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »


Vitamin B6 kan minska risken för tjocktarmscancer


2005-09-02

Vitamin B6 tillskott har visat sig minska risken för tjocktarmscancer med 58% och ändtarmscancer med 44%, enligt en ny studie från Harvard Medical School publicerad i tidskriften, the Journal of the National Cancer Institute (9, 97:684-692, 2005).

Forskarna analyserade blod från nästan 33 000 kvinnor mellan 30 och 55 år gamla, som lämnade blodprov till the Nurses´ Health Study 1989. Detta gjordes för att undersöka blodnivåerna av pyridoxal 5´-phosphate (PLP), den aktiva formen av vitamin B6 i blod. Forskarna upptäckte att 194 kvinnor i undersökningsgruppen utvecklade tjocktarmscancer och 410 kvinnor fick kolonpolyper. För att bestämma hur PLP hade en effekt på cancerutvecklingen delades kvinnornas blod in i fyra grupper, från högsta till lägsta blodnivåerna av PLP.
Den högsta kvartilen visade en 44 % lägre risk att utveckla cancer och polyper i tjocktarmen. Den grupp som åt mest vitamin B6 hade en median på 8,6 mg/d av PLP jämfört med 1,6 mg/d i gruppen med lägst vitamin B6 intag.
Den dagliga rekommenderade dosen av vitamin B6 för vuxna män och kvinnor är 2,0 mg/d respektive 1,6 mg/d.
Forskarnas slutsatser av resultaten blev att vitamin B6 intag kan kopplas till en lägre risk för att utveckla cancer i tjocktarmen och ändtarmen.

Tipsa en vän     Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann

   Annonser: