Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Onsdagen den 8 februari 2012 - klockan 22:47
Förstasidan
Artiklar

  Nästa »


Lågt D-vitamin ger ökad dödlighet för äldre män

Låga D-vitaminvärden i blodet är förknippat med en ökad dödlighet hos äldre män. Det visar en studie på 2 800 svenska män som utförts vid Sahlgrenska akademin.
Läs mer

Behandling med C-vitamin löser upp tidiga Alzheimerplack

Forskare vid Lunds universitet har upptäckt en ny funktion för C-vitamin. Behandling med C-vitamin kan lösa upp de tidiga placken som bildas i hjärnan vid Alzeimers sjukdom.... Läs mer

Höga E-vitaminnivåer i blodet kopplas till minskad risk för Alzheimers

Ny svensk forskning visar att höga halter av flera olika komponenter av E-vitamin i blodet kan kopplas till minskad risk att utveckla Alzheimers sjukdom hos personer över 80 år.... Läs mer

Vitamin D kan hjälpa till att förebygga obotlig tarmsjukdom

Det finns inget botemedel för Crohn’s sjukdom, en kronisk inflammation i den gastrointestinala apparaten, men ny forskning pekar nu på D-vitamin som en möjlig förebyggande... Läs mer

Alarmerande lågt intag av vitamin D

En brittisk studie visar att 9 av 10 ljushyade har allvarlig brist på D-vitamin, särskilt vinter och vår.

Studien utfördes på 7437 personer födda 1958 och man... Läs mer

C-vitamin minskar risken för smärtsam artrit

Män kan minska risken för artrit med höga doser av vitamin C, antingen genom kostomläggning eller kosttillskott.

Män som vill skydda sig mot gikt, den vanligaste formen... Läs mer

Stor variation av D-vitaminhalt under året

En studie från Karolinska Institutet visar att D-vitaminhalten i blodet hos äldre kvinnor kan variera med i snitt 40 procent mellan vinter- och sommarhalvår på våra... Läs mer

C-vitamin minskar risken för smärtsam artrit

Män kan minska risken för artrit med höga doser av vitamin C, antingen genom kostomläggning eller kosttillskott.

Män som vill skydda sig mot gikt, den vanligaste formen av... Läs mer

Brist på D-vitamin kan öka risken
för kardiovaskulär sjukdom

Det finns många riskfaktorer när det gäller kardiovaskulär sjukdom, och nu läggs ytterligare en bit i ”pusslet”, nämligen låga D-vitaminhalter i... Läs mer

E-vitamin kan förebygga astma

Gravida kvinnorsom äter ene-vitaminrik kostföder barn med minskad risk att drabbas av astma, visar en stor brittisk studie.

Mer än 700 000 svenskar lider av astma och andelen har... Läs mer

Vitaminer och mineraler som kosttillskott viktiga för vikten och aptiten

Extra tillskott vitaminer och mineraler hjälper till att kontrollera aptiten då man försöker gå ned i vikt enligt en ny kanadensisk studie.

  Läs mer

Vitamin K har antiinflammatoriska egenskaper - ät mer gröna grönsaker

Multivitaminer till äldre ger bättre näringsstatus

Vitamin och rörelse stärker skelettet

Goda och nyttiga barnvitaminer

Depressioner kan vara symtom på B-vitaminbrist

Folsyra - lagom är bäst?

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann

   Annonser: