Torsdagen den 31 juli 2014 - klockan 01:16

The Last Bounce


Julia Eklund 2010-05-11

Under Tribute - hyllningen till The King Of Pop.
Bild:Julia Eklund
Under Tribute - hyllningen till The King Of Pop.

Efter tretton år som dansgrupp tackar Bounce för sig genom att bjuda folket på fem utsålda dansshower i Globen och en sak är säker - ingen kan slå den dansfest Bounce bjöd på.

Spotlightlamporna stannar till vid publikingångarna. Till sirenliknande ljud inkommer de sju medlemmarna i BouncE Streetdance Company (varav en på kryckor) iförda orangefärgade overaller. Med varsin securitasvakt vid sin sida går de ned för trapporna, genom publikhavet och ut på scenen. I avskedsföreställningen står Bounce anklagade för att "ha stulit streetdansen från gatan". Publiken får under förinspelade inslag se någonting som skall likna en huvudförhandling där Mikael Tornving agerar domaren och Markoolio försvarsadvokaten. Flera "vittnen", som bland annat Petter och Jonas Gardell, medverkar också. Under klippen får åskådarna även se "best-of"-liknande klipp från Bounces karriär.

Det allra sista numret-\
Bild:Julia Eklund
Det allra sista numret-"Whatz Up."

Alternative content

Många dansare
Trots att dansgruppen, som består av Jennie Widegren, Fredrik Rydman, David Dalmo, Alvaro Aguilera, Filmon Michael, Ambra Succi och Joe Jobe, endast har sju medlemmar medverkade över ett hundratal dansare under de fem avskedsföreställningarna i Ericsson Globe under helgen 23-25 april 2010. Andra dansgrupper som medverkade är Caché Dance Company, Cullbergbaletten, Harlem Hot Shots, Spin Kings med flera.

Hyllning till kungen av pop
Under föreställningen framfördes ett tjugotal olika dansnummer i två akter, såväl nykorograferade för The Last Bounce som gamla nummer från tidigare turnéer, däribland klassiska "Darklight" från deras turné Gökboet från år 2006. "Darklight" är numret då fyra stycken dansar på och omkring fyra sängar. Jag tänker inte ens ge mig på att försöka beskriva detta nummer; man måste se det för att förstå hur enormt duktiga de är. Även deras Tribute till Michael Jackson, från flashmobben på Sergels Torg, Stureplan samt Stockholms centralstation i somras, framfördes. Så fort tonerna till Billie Jean strömmade ut ur högtalarna blev publiken som galna. Ett antal dansare framförde några av MJs mest klassiska moves under en sammansatt låtmix av Billie Jean, Smooth Criminal, Dangerous och senare även Beat It. Texten "sommaren 2009 gjorde Bounce en hyllning till "The King Of Pop" uppkom på en skärm och klippet på flashmobben visades upp. Efteråt berättades det genom text att "Bounce uppmanade världen att göra detsamma" och vi alla vet att världen faktiskt gjorde detsamma. Jag menar, ingen har väl glömt flashmobben från Mexiko City, då närmare tretton tusen människor dansade till Thriller? Övriga städer där hyllnings-flashmobbs har framförts är Hamburg, Toronto, Washington, Hong Kong, Barcelona, New York, Sydney, London och Zagreb. Då är dessa städer bara några få, så ni kan tänka er hur många städer och människor som har gjort som Bounce och hyllat en av världens mest berömda personer genom tiderna; The King Of Pop. Som sista "stad" stod Globen med stora, feta bokstäver och samma dans som under flashmobben dansades igen, denna gång i världens största golfboll, medan publiken klappade i takt.

Många dansnummer
Andra dansnummer som framfördes är "Ol´School" från Rot, "Whatz Up" från Freaky Flow, "Mambo" från The Score, "Trampwall & Knokk" från Caution! och "Get Down" från Rot. Nykorograferade nummer som även de framfördes är "Trio", "Fun Fearless Females" och "Stronger". Mot slutet av föreställningen riktades ljuset mot en av läktarna i Globen. Helt plötsligt började alla människorna på läktaren dansa ett riktigt coolt nummer. Det kan ha varit bland det häftigaste jag någonsin sett. Tänk er själva att en del av publiken helt från ingenstans börjar dansa mitt under en föreställning och att de gör det jävligt bra. Nog för att alla nummer är ofattbart bra (okej, skall jag vara helt ärlig måste jag faktiskt säga ofattbart bäst), men jag måste nog ändå erkänna att "Darklight", "Tribute" samt "Get Down" är de allra, allra bästa. Men resterande nummer är så nära inpå lika bra som de bara kan komma.

De sju medlemmarna i Bounce.
Bild:Julia Eklund
De sju medlemmarna i Bounce.

Det allra sista avskedet
Jag satt med tårar i ögonen när föreställningen led mot sitt slut. Dels för att jag var så tagen av deras dans och tyckte att det var enormt bra, dels för att det var den första och tyvärr sista föreställningen med Bounce jag någonsin skulle få se live. Mot slutet kändes det verkligen att det var slutet och det var allt annat än roligt. När sista numret "Whatz Up" var färdigt stod hela Globen upp och applåderade, skrek, visslade, stampade i golvet. Ingen ville att det skulle ta slut; alla ville se mer. De sju medlemmarna kom ut på scenen en sista gång, bilder från deras barndom samt nytagna bilder visades på en skärm medan de satt på stolar i en ring på scenen och kommunicerade enbart med överkropparna. Lamporna släcktes ned när de sista bilderna visades och när lamporna sedan tändes igen var Bounce-gänget borta. Det sista avskedet var avklara och redan då saknade alla Bounce. Det talar sitt tydliga språk om hur bra Bounce är och hur saknade de kommer att vara.

Det finns faktiskt flera ord som skulle kunna sammanfatta showen någorlunda. Grym. Häftig. Riktigt bra. Oförglömlig. Fantastiskt. Dock finns det inte ett enda ord, inte ens "oslagbar" eller "bäst", som kan ge showen en helt rättvis bedömning.
Ovanstående ord kan även beskriva Bounces karriär någorlunda. Tack för dessa tretton år, Bounce.


Bäst: Ett ord: allting!

Sämst: Att jag inte hade biljetter till de andra fyra avskedsföreställningarna.

Fråga: Fem gånger spelades avskedsföreställningen upp i Globen. Alla föreställningarna var slutsålda. Vilka svenska artister, eller vilka artister och grupper över huvudtaget, kan slå fem utsålda Globen?

(Alla filmer och bilder med tillstånd av Bounce)

Tipsa en vän     Skriv ut



Grytlappen
Ansvarig utgivare:   Dan Svanbom
Webmaster:   Dan Svanbom
Redaktion:   Ebba Granholm Ström, Therese Johansson, Dan Svanbom, Emma Östensson