Freinetrörelsen i Sverige - Kooperativet Arbetets Pedagogik
Torsdagen den 25 april 2024 - klockan 12:13
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »


Att lära in ute


Raija Tornroos 2019-04-04

<span style=\
Bild:Raija Törnroos

”Landart” med symmetriska mönster skapat av eleverna i klass två.




Utomhusmiljön runt våra skolor ger oss olika möjligheter för lärande.


Snart grönskar det utanför fönstren. Göteborgsvintern, som varit väldigt snöfattig, har gjort att lusten att lära ute inte riktigt infunnit sig. Det har inte ens funnits något viktigt ärende för att vara tvungen att gå ut. Vintern dessförinnan traskade jag och min kollega med ettan till varje elevs ytterdörr för att se var de bodde och för att ta foton. Efter promenaden tog vi upp kartan med projektorn och ritade in rundan. Ett effektivt sätt att förstå hur en karta fungerar. Vädret var omväxlande halt, slaskigt och knipande kallt. Sista gången som vi tog en runda hade en förälder mailat och bett att vi inte skulle gå eftersom det var för kallt! Nåväl, det mailet såg jag först efteråt, då vi redan gått klart. På grund av kylan höll barnen ett bra tempo runt och ingen av dem förfrös. Visst går det att hitta uteaktiviteter även på vintern, men det blir bara inte lika mysigt alla gånger.

På våren finns det mycket att göra utomhus. Den här våren har vi lyckats boka in en resa till en forntidsby för att leva sten- och bronsåldersliv. Det ska bli spännande. Dock har vi redan varit ute för att hacka flinta och att samla material till ett miniatyrbygge av stenåldersbyn. Efter den lilla utfärden slog det mig att vi borde gå ut oftare och träna på att låta lite lagom mycket. För om det nu mot all förmodan fanns några levande djur i närheten så hade de kanske fått hörselskador av våra tjoande elever.

Skrek gjorde eleverna även den hösten då de lyckades leka i närheten av ett getingbo och tre av dem blev stuckna av uppretade getingar inom loppet av några sekunder. Milda makter! Ingen sa sig vara allergisk men hade inte blivit stuckna innan, så helt säker kunde jag inte vara. Just till den hörnan av skogen har barnen inte velat gå sedan dess. De fick ett mindre angenämt minne för livet.

I arbetslaget har vi pratat om minnen för livet som en av fördelarna med att ta sig utanför skolans väggar för att lära. Det finns stora vinster i att göra det, men såsom beskrivits, helt bekymmerslöst är det inte. Några faktorer som arbetslaget lyfte upp var bland annat ansvaret för eleverna. Vad gör du om en elev springer sin väg rakt ut i skogen? Vädret kan vara nog så avgörande också. Ett dåligt väder kan göra mycket för trivsel och humör för uteaktiviteterna.

Ytterligare en sak som kom upp var att det kan vara svårt att fokusera uppmärksamheten till målet för just det besöket. Det borde inte vara ett problem tycker jag, men den krassa verkligheten tycks vara något annat.  Varje år har årskurs tre nationella prov och till dess ska, till exempel i matematik, all nödvändig kunskap och förståelse för matten sitta i barnens hjärnor. Det kan stressa även en freinetpedagog till att inte släppa fram spontana infall från barnen, och det får de ju ofta utomhus. Vad tycker du? Hur får du kraven från kursplanen och de nationella proven att gå ihop med det freinetpedagogiska arbetet utanför skolan? Vad gör du ute med eleverna? Satsar du på nytta, nöje eller bägge delar?


Skriv ut



Nyheter

Fann 26 artiklar.

Rubrik   Författare   Publicerad

Demokratisk kompetens förändras med samhället   Subenko   2009-01-26
37 Korean visitors will visit on 20th this month...   Nordheden   2009-01-28
Prestigefullt lärarpris till Freinetskolan Mimers matematiklärare Elisabeth Wanselius!   Vossman Strömberg   2010-03-07
Stöd Freinetrörelsen i Sverige - bli medlem!   Almlöf   2011-01-17
Ny matris som testar freinetfaktorn i klassrummet   Pihlgren   2011-03-13
Suzanne Osten prisas för skildringarna av barns utsatthet   Nordheden   2011-07-06
Suzanne var i Skottland när vi var i Almedalen!   Nordheden   2011-07-06
Lite information från styrelsen   Nordheden   2011-12-05
Open minds till elevorganisationen   Nordheden   2012-10-07
Ridef i Sverige? Återgå till räkenskapsår från kalenderår?   Almlöf   2012-10-07
Mia vävare "president " i internationella freinetrörelsen   Almlöf   2014-08-18
Lena Fejan Ljunghill får pris   Nordheden   2015-01-10
Nu delar vi ut Open Minds!   Nordheden   2015-04-06
Lena Fejan Ljunghill fick Open Minds 2014.   Nordheden   2015-04-26
2015 år Open Minds   Nordheden   2015-08-26
Årsmöte på Kastanjen söndag 17 april kl 14.00   Nordheden   2016-02-14
Det var länge sedan!   Nordheden   2017-10-28
Förslag till årsmötet för ”Freinetrörelsen i Sverige, Kooperativets Arbetets Pedagogisk”   Nordheden   2019-03-08
Att lära in ute   Tornroos   2019-04-04
DAGS FÖR ÅRSMÖTE!LÖRDAG 18 APRIL 2020 kl 13:00 - 15:00på Freinetskolan Kastanjen, Slagsta gårdsväg 2, Norsborg   Vävare   2020-03-18
Utbildningsdag i Freinetpedagogikens grunder   Törnroos   2020-09-06
Åter på Drakberget i Freinetpedagogikens tecken   Nordheden   2020-11-03
Freinetpedagogik - Livslång lust till lärande   Ahlqvist   2021-04-09
Karin Körner Loeld, Historien om snöbollen som växte   Nordheden   2021-12-30
Dags att anmäla sig till RIDEF i Marocko sommaren 2022   Törnroos   2022-02-15
Årsmöte 2023 den 2/4 klockan 14.00-16.00   Törnroos   2023-03-21

Tipsa redaktionen

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Årsmöte
Skicka insändare

Gratis webbinarium
Tema: Korrespodens inom Freinetpedagogiken.

Datum onsdagen den 1:a november, klockan 18.00.
Spara datumet!
Mer info kommer!


KAP



Besök den nya internationella Freinet-sajten!

No LImit

Gratis webbinarium
Onsdagen den 1:a november, 2023
Klockan 18.00

Tema: Korrespondens inom Freinetpedagogiken.

Spara datumet. Mer info kommer.
Tipsa redaktionen
Kaprifol
Ansvarig utgivare:   Raija Törnroos
Webmaster:   David Almlöf
Redaktion:   Agneta, Andrea, Marita, Vera, Inger, Lisa, Raija, Anna, Gabriella, Mia