Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Krillolja – resultat från en studie om ADHD visade på välgörande verkan


2007-04-23

Den icke-randomiserade fas I studien ”Utvärdering av krilloljas effekt på Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)” var initierad av den internationella organisationen för ADHD och utfördes av Barry University i Miami, USA samt privata naturmedicinkliniker i Montreal, Quebec, Canada.

Syftet med studien var att utvärdera effekten av krillolja på vuxen ADHD mätt med Barkleys ”Executive Function score” för beteendehämning, daglig funktionskapacitet och socialt beteende. 30 i övrigt friska vuxna med en fastställd ADHD-diagnos och som intog en daglig dos av 500 mg krillolja var ursprungligen rekryterade till studien. Av dem var det 25 (83.3 %) stycken som fullföljde 6 månaders behandling. De fem (16,7 %) patienterna som inte slutförde studien föll bort under uppföljningen. Vid baslinjen av behandlingen fanns inga ogynnsamma företeelser rapporterade bland de 30 patienterna.

De 25 patienterna som fullföljde den 6 månader långa behandlingen visade alla statistiskt signifikanta förbättringar i alla Barkleys ”Executive Function score”. Särskilt så ökade patienternas koncentrationsförmåga och arbetskapacitet med 60,2 %, deras sociala förmåga med 48,8 %, deras förmåga att hantera pengar med 34,2 %, deras körförmåga och trafiksäkerhet med 34,5 %, deras fokuseringsförmåga med 30,0 % och deras planeringsförmåga med 50 %.

Tipsa en vän     Skriv ut



Krill oil again shows obesity benefits: Mouse study

Supplementing a high fat diet with krill oil may activate receptors that affect appetite and energy balance, suggest new findings from a mouse study with potential implications for obesity.
Läs mer

Krillolja kan minska artritsympton

I en ny djurstudie visar att krillolja har en signifikant minskning av reumatisk artrit. De fleromättade omega-3 fettsyrorna i krilloljan är till största del i fosfolipid form. I... Läs mer

Dr. Tina Sampalis om genombrottet för krilloljan som Omega-3 tillskott

Referat från Tom Valentine´s, redaktör för True Health, intervju i ett av hans TV-program i Kanada, med Dr. Tina Sampalis.

Tina, låt oss först höra lite om dig själv. Du har både en PhD... Läs mer

Krill oljan från Antarktis innehåller så mycket Omega-3 fettsyror, som i studier visar att kvinnor ser och känner sig yngre

Det är frustrerande, du lägger på krämer, sover åtta timmar, motionerar och du kan inte undvika envisa tecken på åldersrynkor, trötthet, värk och annat. Läs mer

Krillolja effektivt hjälp vid PMS

Krilloljan har effekt på kolesterolregleringen

Krillolja är fullt av livets nödvändigheter

Krill olja - naturens synergistiska val av näring

Krill Omega-3 och fosfolipider - en avancerad samverkan

Krillolja – den nya generationens Omega-3

I Antarktis iskalla vatten kan hemligheten till super Omega-3 finnas

Krill - en värdefull liten räka

Krillolja – resultat från en studie om ADHD visade på välgörande verkan

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

Krillinfo.com
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann