De Geergymnasiets tidning på webben
Förstasidan

« Föreg. Nästa »

Julklappar istället för gemenskap

Artiklar

Julklappar istället för gemenskap


Katja Lundgren 2016-12-16


Julafton, högtiden då nära och kära samlas och delar värme och uppskattning. Men är det verkligen så? Eller har julen förvandlats till ett högtid där materiella ting spelar huvudrollen?

Att vi människor handlar allt mer under julafton nu än vad vi gjorde förr i tiden är en självklarhet. Likadant som att vi konsumerar mer nu än förr överhuvudtaget. Men då kan man ju ställa sig frågan vilka som är de största konsumenterna? TV-kanaler för barn proppas fulla med reklam för de allra senaste leksakerna. Det är klart att barnen påverkas av media precis som alla andra, om inte mer. Under julen står barnen i centrum, det är deras högtid. Med en påhittat tomte, julklapp efter julklapp, så mycket godis man orkar och dans runt granen så blir barnen huvudpersonerna vare sig de vill eller inte.

Vilket barn har inte suttit och ringat in vad de önskar sig ur en leksakskatalog? Eller tjatat att föräldern snabbt ska komma till TVn för att hinna se reklamen som sänds? Vilket barn har inte önskat sig mängder av julklappar?

I dagens samhälle känns det som att barnens julklappar är de allra viktigaste och att det är dem man vill göra så nöjda som möjligt. Dyra leksaker i mängder ska då göra barnen riktigt lyckliga. Men vad händer med det huvudsakliga syftet: kärlek och gemenskap? Är det något som glöms bort i denna julklappshysteri?

Jenny jobbar på Lekia, en leksaksbutik i Norrköping, där det under december månad strömmar in folk på julklappsjakt.
- Julhandeln är ju leksaksaffärens största inkomstkälla eller vad man ska säga, säger Jenny lite skrattande. Vi säljer allt fler större och dyrare saker nu kring jul än annars på året, förklarar hon vidare. Leksaker blir allt mer avancerade och därför stiger priserna.

Det finns tre olika Lekiabutiker runt om i Norrköping, själv jobbar Jenny på den minsta av dem.
- Det är klart att de andra butikerna säljer större och dyrare saker än oss. Större utrymme ger ju tillgång till ett större utbud, förklarar hon. I butiken där jag jobbar säljer vi väldigt mycket under julen, men om man jämför det med de andra butikerna så är det ingenting!

En prognos visar att Sveriges befolkning kommer konsumera för ungefär 77 miljarder kronor under årets julperiod. Det är lätt att bli blind för de ofattbart höga siffrorna. För visst är det kul att öppna julklappar. Men någonstans i denna julhets så får vi inte glömma bort att uppskatta och visa kärlek till varandra.


Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

De Geers hemsida
Lärkan
Ansvarig utgivare:   Niclas Unosson
Webmaster:   Niclas Unosson
Redaktion:   Rikard, Karin