Fredagen den 31 oktober 2014 - klockan 06:24

Välkommen till LearningNet.
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Förstasidan
Artiklar
« Föreg. Nästa »


76 procent skulle inte välja Sverige vid studieavgifter


Lasse Bourelius 2009-11-17


Sverige planerar att införa studieavgifter för internationella studenter från hösten 2011. Men 76 procent skulle inte söka till Sverige om de tvingas betala för sin utbildning. I siffror kan det röra sig om en minskning med 7 000 inresande studenter per år.

Det visar en undersökning genomförd av Mälardalens högskola bland internationella studenter som studerar vid svenska lärosäten. Och resultaten talar sitt tydliga språk: Sverige riskerar att förlora en betydande del av sina internationella studenter när studieavgiften införs. 43 procent svarade tydligt nej och 33 procent var tveksamma till att välja Sverige.

- Det här kommer inte som en överraskning, säger Ingegerd Palmér, rektor vid Mälardalens högskola i en kommentar. Ingegerd Palmér är kritisk till hanteringen av avgiftsfrågan.

- Det är i princip inget konstigt att ta betalt för utbildningen, men i Sverige inför vi avgifter utan att göra något för att motverka tappet och locka studenter hit med något annat än att det är gratis. Marknadsföringen av Sverige som studieland är i stort sett obefintlig.

Undersökningen visar också att hela 80 procent av de internationella studenterna valde att söka till Sverige på grund av att utbildningen var gratis. Först på andra plats kommer utbildningskvaliteten (54 procent) och på tredje plats kommer Sveriges rykte som land (38 procent).

Enligt Ingegerd Palmér kommer det svenska varumärket att bli lidande om man inför avgifter utan att satsa på kvalitet och service, och hon ser risken att studenterna väljer andra studieländer.

- De internationella studenterna är viktiga för Sverige eftersom de ger värdefulla kunskaps- och erfarenhetsutbyten. För att de ska fortsätta välja vårt land krävs stora insatser i samband med att studieavgifterna införs, säger Ingegerd Palmér. Hon understryker särskilt behovet av nationell samordning:

- Sverige har redan, och kommer att få än mer, en brist på kvalificerad arbetskraft där utländska studenter skulle var en resurs. Och idag, då bara tio procent av de svenska studenterna väljer att studera utomlands, ger de internationella studenterna dessutom värdefulla kunskaps- och erfarenhetsutbyten på hemmaplan. De internationella studenternas betydelse kan alltså knappast överskattas.

Undersökningen i korthet:

· 76 procent svarade att de inte skulle/var tveksamma till att välja Sverige om det är en studieavgift. Endast 24 procent svarade att de ändå skulle välja Sverige.
· 57 procent svarade att de inte är beredda att betala alls för svensk utbildning. Endast tre procent kunde tänka sig att betala 7 000 euro. • 80 procent svarade att gratis utbildning var en av huvudanledningarna till att man sökte sig till Sverige. Sveriges rykte som studienation kom först på tredje plats med 38 procent.
  • 58 procent svarade att de kan tänka sig att söka till Sverige om det finns möjligheter till stipendier.
Undersökningen genomfördes av Mälardalens högskola bland internationella studenter bosatta utanför EU/ESS som sökt någon svensk utbildning under de senaste tre terminerna. Det är första gången någon gjort en undersökning bland samtliga internationella studenter oavsett vilket lärosäte de sökt till. Undersökningen genomfördes som en e-postenkät. Adresserna kom från Verket för högskoleservice och enkäten gick ut till 1 444 internationella studenter, varav 385 svarade. Undersökningen pågick i en vecka och avslutades den 13 oktober 2009.

Enligt uppgift från Högskoleverket fanns 9 500 internationella studenter från länder utanför EU/ESS på svenska lärosäten läsåret 07/08.

Källa: Pressmeddelande från Mälardalens Högskola.

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






Konferenskalender. Tipsa oss gärna om kommande arrangemang/konferenser

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
Tipsa redaktionen
Skicka insändare


Rss-feeds


Länka till oss



Alastairs blogg


UPC-blogg


PU-blogg


George Siemens blogg


Terry Anderson


Tony Karrer blog


Elza Dunkels blogg

Connect-resurser


UR-samtiden


Studera på distans



NÄTVERK

Include


Swednet


ÖPPNA LÄRRESURSER

Digiref


Lärobjekt.se


PUBLIKATIONER

Educase Review


Horizon


Högskoleverkets rapport


Learning Net
Ansvarig utgivare:   Lasse Bourelius
Webmaster:   Lasse Bourelius
Redaktion:   Peter Carlsson, Ann-Sofie Henrikssson, Åsa  Kronkvist, Johan Wickström