Fredagen den 24 mars 2017 - klockan 23:01

Välkommen till LearningNet.
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Förstasidan
Artiklar
« Föreg. Nästa »


Nytt utvärderingssystem ställer nya krav


Lasse Bourelius 2011-05-16


Utdrag från Klara Bolander Laksovs blogg om medicinsk pedagogik.

22 mars 2011 vid KI:s utbildningskongress talade universitetskansler Lars Haikola på temat 'Nytt kvalitetsutvärderingssystem 2011-2014'.
KI 'drabbas', som Haikola uttryckte det redan i första cykeln nu i vår genom att psykologprogrammet ingår i granskningen. Tanken för systemet är att kontrollera slutproduktens resultat, sade Hakikola, och det måste vara ett likvärdigt, förutsägbart och transparant system. Alla 1600 svenska examina ska utvärderas under 3 och ett halvt år, vilket ju kan tyckas vara en helt omöjlig uppgift i mina öron.

Haikola menade att man inte kommer från högskoleverkets sida att kunna göra insatta värderingar, utan det är lärare/ forskare och yrkesverksamma som ska utföra en 'peer review'. Helst vill Haikola att vi ser detta som en peer review process, vilket också avspeglas i 'bristen på ekonomisk ersättning' till sakkunniga. 15 miljoner kronor avsätts för detta. Dock måste jag säga att han var lite svävande på målet, för även om han använde begreppet peer review så talade han också om att det snarare är resultatmätning än utvärdering. Dessa två förhållningssätt till kvalitetssäkring är i mina öron nästan diamentalt olika.

Omdömet sker på en tregradig skala och om man får högsta betyg får man lite extra resurser. Lägsta betyg ifrågasätter examenstillståndet. Haikola tror att detta kommer att ha ett visst värde, inte minst det lägsta betyget.

HSV utvärderar resultat - vägen dit hanterar lärosätena själva. Detta är regeringens ideologi, som HSV måste följa (detta bråkades det ju om en hel del och ledde till förre kanslerns avgång/ hopp vad jag förstått). Detta ideologiskifte förtjänar egentligen att man byter namn från utvärdering till resultatmätning, tyckte Haikola. Haikola menar dessutom att även självvärderingen är en helt ny grej och inte bör jämföras med den gamla självvärderingen som lärosätena gjorde. Det är också viktigt att komma ihåt att det är ett riksdagsbeslut som ligger bakom denna förändring, inte bara regeringen (och framför allt inte HSV, om man läser mellan raderna )

Debattinlägget i sin helhet kan läsas på Klara Bolander Laksovs blogg om medicinsk pedagogik.
Direktlänken till det fullständiga debattinlägget finns här. http://medicinskpedagogik.bloggplatsen.se/2011/03/22/4918412-nytt-utvarderingssystem-staller-nya-krav/

Aktuella bloggposter hittas på http://medicinskpedagogik.bloggplatsen.se/

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






Konferenskalender. Tipsa oss gärna om kommande arrangemang/konferenser

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
Tipsa redaktionen
Skicka insändare


Rss-feeds


Länka till oss



Alastairs blogg


UPC-blogg


PU-blogg


George Siemens blogg


Terry Anderson


Tony Karrer blog


Elza Dunkels blogg

Connect-resurser


UR-samtiden


Studera på distans



NÄTVERK

Include


Swednet


ÖPPNA LÄRRESURSER

Digiref


Lärobjekt.se


PUBLIKATIONER

Educase Review


Horizon


Högskoleverkets rapport


Learning Net
Ansvarig utgivare:   Lasse Bourelius
Webmaster:   Lasse Bourelius
Redaktion:   Peter Carlsson, Ann-Sofie Henrikssson, Åsa  Kronkvist, Johan Wickström