Fredagen den 24 mars 2017 - klockan 23:02

Välkommen till LearningNet.
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Förstasidan
Artiklar
« Föreg. Nästa »


Inspelning från lunchseminarium för lärare om studieteknik.


Lasse Bourelius 2011-04-13


Tisdagen 12 april genomfördes ett intressant lunchseminarium med Björn Liljeqvist från KTH. Heldagen på BTH samlade många studenter. Det pedagogiska cafeet som hölls för lärare samlade ett 40-tal personer i Högskolebiblioteket och det var ett 20-tal platser med via nätet (flera lärcentra).

Seminariet var ett samarbete mellan CELA och BTH, se vår tidigare artikel om seminariet.

Björn berättade om sin syn på studieteknik och menade att nyckeln till bättre genomströmning på kurser var just bättre studieteknik. Skillnaden i studenternas prestation beror på hur de studerar. Många lägger mycket tid på att råplugga men utan en bra strategi går all energi till spillo.

En bra student lägger ner tid före lektionen på att läsa lite bakgrund och bekanta sig med ämnet. Då blir inte hon/han överraskad av det som läraren tar upp. Under lektionen antecknar man förstås men den stora skillnaden sker efter lektionen. En bra student tar tid direkt efter lektionen för att smälta anteckningar och reflektera. Gör man inte det, menar Björn, så glömmer man väldigt fort.

Ytterligare ett bra tips var att skriva en studiedagbok, antingen handskriven men gärna som blogg. Ett av de bästa sätt att förstå en artikel eller lektion är att sammanfatta den och om du lägger tid varje dag på att sammanfatta det du har läst och diskuterat har du en riktigt bra grund att stå på.

Se inspelningen

Se även en samling filmer om studieteknik som Björn har spelat in på KTH Play.

Källa: Artikel från www.celainfo.se

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






Konferenskalender. Tipsa oss gärna om kommande arrangemang/konferenser

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
Tipsa redaktionen
Skicka insändare


Rss-feeds


Länka till oss



Alastairs blogg


UPC-blogg


PU-blogg


George Siemens blogg


Terry Anderson


Tony Karrer blog


Elza Dunkels blogg

Connect-resurser


UR-samtiden


Studera på distans



NÄTVERK

Include


Swednet


ÖPPNA LÄRRESURSER

Digiref


Lärobjekt.se


PUBLIKATIONER

Educase Review


Horizon


Högskoleverkets rapport


Learning Net
Ansvarig utgivare:   Lasse Bourelius
Webmaster:   Lasse Bourelius
Redaktion:   Peter Carlsson, Ann-Sofie Henrikssson, Åsa  Kronkvist, Johan Wickström