Fredagen den 24 mars 2017 - klockan 23:01

Välkommen till LearningNet.
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Förstasidan
Artiklar
« Föreg. Nästa »


Mer om nätbaserad utbildning - fördjupning och exempel!
Antologi med Stefan Hrastinski som redaktör.


Lasse Bourelius 2011-05-16


Studentlitteratur har kommit ut med en antologi med många författare välkända inom nätbaserat lärande. Boken presenteras så här av studentlitteratur: 

Undervisning och lärande via nätet har blivit ett vanligt inslag inom olika utbildningstyper. I Mer om nätbaserad utbildning delar författarna med sig av sina erfarenheter och aktuella forskningsresultat för att skapa fördjupad förståelse av vad undervisning och lärande via nätet kan vara. Kapitlen går bland annat in på ämnen som sociala medier i undervisningen samt dialog, kamratgranskning, bedömning och handledning via nätet.

Boken vänder sig till lärare, studenter och andra som arbetar med utveckling av nätbaserad utbildning. Den är även relevant för företag och andra organisationer som utvecklar eller bedriver utbildning på nätet.

Stefan Hrastinski som är redaktör för boken berättar om tillkomsten nedan:

- Vad tänker du på när du läser begreppet nätbaserad utbildning? Många förknippar det med distansutbildning och självstudier. För mig är det precis tvärtom. Kursdeltagare känner sig ofta mer blyga i en föreläsningssal jämfört med i en nätbaserad kurs som utnyttjar nätets möjligheter till kommunikation och samarbete. Sedan vet vi att det även är bra att träffas emellanåt också.

Jag har precis avslutat arbetet med en antologi med titeln "Mer om nätbaserad utbildning: fördjupning och exempel" . Den bygger vidare på en mer grundläggande bok som gavs ut från två år sedan, Nätbaserad utbildning: en introduktion.

Dessa båda böcker beskrivs på en gemensam webbplats och där har författarna har lagt in ett gemensamt twitterflöde och delar med sig kontinuerligt med aktuella tips om nätbaserad utbildning. Gå in på
www.studentlitteratur.se/natbaseradutbildning

I "Mer om nätbaserad utbildning" delar vi med oss av våra erfarenheter och aktuella forskningsresultat för att skapa fördjupad förståelse av vad undervisning och lärande via nätet kan vara. Vi går bland annat in på ämnen som sociala medier i undervisningen samt dialog, kamratgranskning, bedömning, handledning och coachning via nätet.

Numera är nätet en central del av de flesta utbildningstyper, vare sig läraren uppmuntrar det eller inte (deltagarna använder förstås nätet oavsett). Därför har vi riktat boken till alla som på något sätt arbetar med utbildning, kompetensutveckling eller lärande. Det är dags att skrota begreppet distansutbildning. Vi blir nämligen allt bättre på att överbrygga geografisk och social distans, med hjälp av nätet.

Författarpresentation

Fredrik Andersson
är nyutexaminerad lärare från Uppsala universitet.
Olle Bälter
är docent i människa-datorinteraktion vid Kungliga Tekniska högskolan.
Anneli Edman
är universitetslektor och studierektor i informationssystem vid Uppsala universitet.
Stefan Hrastinski
är docent i medieteknik vid Kungliga Tekniska högskolan.
Agneta Hult
är universitetslektor vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.
Jimmy Jaldemark
är universitetslektor i pedagogik vid Mittuniversitetet.
Tanvir Kawnine
är nyutexaminerad lärare från Uppsala universitet.
Christina Keller
är universitetslektor i informatik vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping och forskare vid Uppsala universitet.
J. Ola Lindberg
är forskarassistent i pedagogik vid Mittuniversitetet.
Monica Liljeström
är verksam vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.
Jörgen Lindh
är docent i informatik vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.
Marie Mörndal
arbetar med nätbaserad undervisning inom organisation och ledarskap vid Mälardalens högskola.
Anders D. Olofsson
är docent i pedagogik vid Umeå universitet.
Ulf Olsson
är fil.dr i pedagogik och verksam vid Universitetspedagogiskt centrum, Stockholms universitet.
Linda Reneland-Forsman
har under tio års tid undervisat, utvecklat och studerat villkor för nätbaserad utbildning. Hon är för tillfället anställd vid Linnéuniversitetet.
Eva Rydberg Fåhræus
forskar och kommunicerar om distansundervisning och om lärande i samarbete via nätet. Hon har tidigare arbetat som lektor vid Kungliga Tekniska högskolan och Stockholms universitet samt som konsult.
Elisabeth Saalman
är tekn.dr i kemi samt har magisterutbildning i IT-stödd distansutbildning.
Johan Thorbiörnson
är fil.dr i matematik samt föreståndare för KTH RCN, Resurscentrum för nätundervisning vid Kungliga Tekniska högskolan.



Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
1. Läs båda böckerna! Göran Lindgren 2011-08-11


Konferenskalender. Tipsa oss gärna om kommande arrangemang/konferenser

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
Tipsa redaktionen
Skicka insändare


Rss-feeds


Länka till oss



Alastairs blogg


UPC-blogg


PU-blogg


George Siemens blogg


Terry Anderson


Tony Karrer blog


Elza Dunkels blogg

Connect-resurser


UR-samtiden


Studera på distans



NÄTVERK

Include


Swednet


ÖPPNA LÄRRESURSER

Digiref


Lärobjekt.se


PUBLIKATIONER

Educase Review


Horizon


Högskoleverkets rapport


Learning Net
Ansvarig utgivare:   Lasse Bourelius
Webmaster:   Lasse Bourelius
Redaktion:   Peter Carlsson, Ann-Sofie Henrikssson, Åsa  Kronkvist, Johan Wickström