Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:55
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING


Max Wimnell (IHM & MoreData) 2017-04-09

Bild: Adobestock

Att jobba digitalt kräver nya arbetssätt och nya roller på marknadsavdelningen. Fokuserar ni på rätt saker? Här är några punkter som bör finnas i medvetandet hos alla på en modern marknadsavdelning.

1.
Har tydliga mål och nyckeltal för att mäta och optimera
Man kan testa och starta i liten skala med många delar när man arbetar med digital marknadsföring, men inte med mätning. Att börja arbetet med att sätta upp mål för den digitala närvaron som linjerar med affärsmål samt ett ramverk som gör att man kan mäta är en förutsättning.

2.
Jobbar i mindre sprintar och utnyttjar insikter för att förbättra
Ingen har rätt från början, så se till att göra fel fort. Att dela upp arbetet i mindre delar möjliggör att man snabbare kan förändra och ta tillvara på insikter, och man minskar risken att göra fel. Att även förstå att man under en kampanj, snarare än efter, skall justera och förändra vad man gör möjliggör största möjliga effekt.

3.
Investerar i både räckvidd och innehåll
Det spelar ingen roll om man når alla om man inte är relevant, och inte heller att man är superrelevant om ingen nås. Digitalt måste man förstå vikten av att ha bra innehåll, som man också supporterar med räckvidd.

4.
Fokuserar på aktiviteter utifrån effekt
Det finns en stor risk att man snabbt blir alltför aktivitetsfokuserad – det finns så mycket nya, spännande och lovande saker man kan göra. Genom att följa upp och fokusera arbetet där det ger största möjliga effekt ser man till att alltid göra det som gör skillnad, inte bara det som är coolt.

5.
Inser att de måste få input från övriga delar av bolaget
Sälj, kundservice eller produktutveckling är i alla bolag grupper som antingen har värdefulla insikter om kunder eller om hur produkter och tjänster bör utvecklas, i många fall båda. Utnyttja kompetens och insikter som finns i organisationen för att få bästa möjliga resultat.

6.
Testar först, väljer sen
I en digital värld är det sällan man måste ta stora beslut som inte kan ändras. Testning av idéer kan göras i liten skala först, och sen kan man använda insikten från testet för större distribution av en kampanj.

7.
Gör fel, men gör fel fort
Man kommer att göra fel när man testar. Det är OK att göra fel. Man lär sig av sina misstag. Genom testning och kontinuerlig optimering kan man snabbt rätta upp i sina fel och förbättra prestationen till en kampanj.

8.
Ger individer mandat och budget för att förbättra sina insatser
Har man tillgång till data om vad som fungerar måste man även ha rätten att förändra. Genom att ge personer i organisationen mandat att förändra samt en budget de själva kan hantera, blir förbättringstakten dramatiskt mycket snabbare.

9.
Är försiktiga med att köpa stora system
Alldeles för många försöker lösa kommunikativa problem med system. Byt system när dina gamla inte längre kan leverera allt du önskar. Börja med processer och test, köp system sen.

10.
Ger individer data så de kan följa upp sina insatser
Alla som kan påverka utfallet av det som görs måste få tillgång till data. Genom att ge individer data och chans att få insikter blir de också ansvariga för att utveckla och förbättra sina aktiviteter. Oavsett om man skriver nyhetsbrev eller producerar banners så är insikterna om vad som fungerar det som driver utveckling.

Text: Max Wimnell, MoreData.
Lärare och utvecklingspartner till IHM inom digital marknadsföring.

Se mer på: www.ihm.se


Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa