Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 24 maj 2018 - klockan 00:41
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING


Max Wimnell (IHM & MoreData) 2017-04-09

Bild: Adobestock

Att jobba digitalt kräver nya arbetssätt och nya roller på marknadsavdelningen. Fokuserar ni på rätt saker? Här är några punkter som bör finnas i medvetandet hos alla på en modern marknadsavdelning.

1.
Har tydliga mål och nyckeltal för att mäta och optimera
Man kan testa och starta i liten skala med många delar när man arbetar med digital marknadsföring, men inte med mätning. Att börja arbetet med att sätta upp mål för den digitala närvaron som linjerar med affärsmål samt ett ramverk som gör att man kan mäta är en förutsättning.

2.
Jobbar i mindre sprintar och utnyttjar insikter för att förbättra
Ingen har rätt från början, så se till att göra fel fort. Att dela upp arbetet i mindre delar möjliggör att man snabbare kan förändra och ta tillvara på insikter, och man minskar risken att göra fel. Att även förstå att man under en kampanj, snarare än efter, skall justera och förändra vad man gör möjliggör största möjliga effekt.

3.
Investerar i både räckvidd och innehåll
Det spelar ingen roll om man når alla om man inte är relevant, och inte heller att man är superrelevant om ingen nås. Digitalt måste man förstå vikten av att ha bra innehåll, som man också supporterar med räckvidd.

4.
Fokuserar på aktiviteter utifrån effekt
Det finns en stor risk att man snabbt blir alltför aktivitetsfokuserad – det finns så mycket nya, spännande och lovande saker man kan göra. Genom att följa upp och fokusera arbetet där det ger största möjliga effekt ser man till att alltid göra det som gör skillnad, inte bara det som är coolt.

5.
Inser att de måste få input från övriga delar av bolaget
Sälj, kundservice eller produktutveckling är i alla bolag grupper som antingen har värdefulla insikter om kunder eller om hur produkter och tjänster bör utvecklas, i många fall båda. Utnyttja kompetens och insikter som finns i organisationen för att få bästa möjliga resultat.

6.
Testar först, väljer sen
I en digital värld är det sällan man måste ta stora beslut som inte kan ändras. Testning av idéer kan göras i liten skala först, och sen kan man använda insikten från testet för större distribution av en kampanj.

7.
Gör fel, men gör fel fort
Man kommer att göra fel när man testar. Det är OK att göra fel. Man lär sig av sina misstag. Genom testning och kontinuerlig optimering kan man snabbt rätta upp i sina fel och förbättra prestationen till en kampanj.

8.
Ger individer mandat och budget för att förbättra sina insatser
Har man tillgång till data om vad som fungerar måste man även ha rätten att förändra. Genom att ge personer i organisationen mandat att förändra samt en budget de själva kan hantera, blir förbättringstakten dramatiskt mycket snabbare.

9.
Är försiktiga med att köpa stora system
Alldeles för många försöker lösa kommunikativa problem med system. Byt system när dina gamla inte längre kan leverera allt du önskar. Börja med processer och test, köp system sen.

10.
Ger individer data så de kan följa upp sina insatser
Alla som kan påverka utfallet av det som görs måste få tillgång till data. Genom att ge individer data och chans att få insikter blir de också ansvariga för att utveckla och förbättra sina aktiviteter. Oavsett om man skriver nyhetsbrev eller producerar banners så är insikterna om vad som fungerar det som driver utveckling.

Text: Max Wimnell, MoreData.
Lärare och utvecklingspartner till IHM inom digital marknadsföring.

Se mer på: www.ihm.se


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa