Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 23 januari 2018 - klockan 06:50
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


United Spaces 2017-09-16


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa och vi har i de flesta fall en öppen, ärlig och bra dialog i företagen.


NÄR DEN DIGITALA revolutionen nu ökar insyn och transparens och ger de många människorna verktyg att nå ut, diskutera och ifrågasätta, är därmed svenska företag och ledare och medarbetare väl förberedda. Det svenska arvet är en fantastisk grund att stå på när digitaliseringen skapar nya spelregler. På ett område ligger vi dock efter, men kommer nu med stora steg! Håll i hatten!

VI INTERVJUADE GÖRAN Garberg, VD på United Spaces, världens första co-working koncept som startade år 2000, fem år före ”co-working” etablerades som begrepp i NYC år 2005. Startsträckan har varit lång, men vältränade lyfter nu United Spaces i Sverige, i Norden och med planer på mer.

Du har sagt att ”kontoret måste bli kul igen”, vad menar du då?
– Sättet vi lever och arbetar har ändrats dramatiskt. När vi nu vi arbetar från wherever-we-want, har kontorets roll bytt skepnad och blivit mer av en mötesplats, en samlingspunkt. Mobiliteten är förstås den stora motorn i denna förändring, men också önskemål från Generation X o Y.

Hur menar du då?
– En värld driven av teknik, big data, och AI behöver balanseras med en mänsklig hand, aldrig förr har begreppet ”High tech, High touch” varit mer relevant.

High Touch består av tillitsfulla nätverk, öppenhet och samskapande, av sociala aktiviteter med frukostar, AW och kul fester, av intellektuellt utbyte på event, seminarier och i förtroendefulla samtal. Den består i fokus på Life Balance, att kunna arbeta i centrala lägen med närhet till kommunikationer, yoga, bra mat och service.

Men det där låter dyrt?
– Nej, det är smart. För ledningen är det ekonomiskt rationellt att tänka i korta flexibla kontrakt, men också rationellt att erbjuda sina medarbetare den i särklass bästa arbetsmiljön med mycket inspiration, lärande, kreativa samspel, nya kontakter och nya affärer. Så medarbetarna kommer till jobbet, bygger kultur och teamar upp. Och för HR är detta ett sätt att attrahera talanger och behålla den bästa medarbetarna. Adjöss traditionellt kontor. Hej co-workingkoncept som bygger varumärke, attraherar de bästa medarbetarna och bidrar till att bygga affären.

Hur ser det ut utanför Sverige?
– Sedan år 2011, har antalet co-workingställen i världen ökat med 1115 procent! Idag finns fler än 14.000 co-workingställen med över en miljon co-workers. Bara i London hittar du 1.136 st och i Berlin 123 st. Det växer med ca 20 procent per år!

Att antalet SMEs växer vet vi, men detta är ju galna siffror.
– I västvärlden räknar man inte längre med att det är de stora företagen som står för välfärden, det är SMEs. Men korta flexibla kontrakt är inte bara viktigt för SMEs, en tydlig trend är att också mellanstora företag efterfrågar att vara del i en coworking-community, fast man vill ha sitt eget krypin på 1000 kvm. Nytt är också att de riktigt stora drakarna väljer att placera delar av företaget i co-working koncept, dels för de flexibla kontrakten men också för att få nya impulser och nya kontakter i en värld där stora behöver små och vice versa. Ja kära fastighetsägare, en tsunami närmar sig.

Det kan vara svårt att skilja på alla nya koncept som poppar upp, vad skulle du säga skiljer ut er?
– I min värld sker utveckling i samspel med andra. Vi fokuserar stenhårt på att utveckla en kultur som kännetecknas av tillit och bygger på öppenhet och inspiration. I detta ekosystem, i vår Community of Trust, blir man mindre egocentrisk och ser också till andra och till helheten. Det skapas ett flow, en värme, en glädje, en öppenhet som bidrar till lärande, nya kontakter och i slutändan affärer. När jag kommer till United Spaces går jag inte in ett kontorsrum med fyra väggar, jag går ut i världen. Att vara en del av något större är meningsfullt, det finns ett ömsesidigt beroende som kittar ihop. På US glädjs vi åt andras framgångar och man ger för att ge. Inte för att få. Det är vägen – för individen, för medlemsföretagen  och för samhället i stort.


Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa