Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 18 oktober 2018 - klockan 09:29
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Dear Friends)

All makt åt användarna.


Rickard Netsner (Dear Friends) 2018-04-15

Man brukar säga att ärlighet varar längst, och för dagens företag är det uttrycket viktigare än någonsin att leva upp till.
Man brukar säga att ärlighet varar längst, och för dagens företag är det uttrycket viktigare än någonsin att leva upp till.

Nordic Wellness var tidigt ute med att lansera en träningsapp åt sina medlemmar, men med ett par år på nacken var det dags att se över dess funktionalitet. Under arbetet stötte vi på utmaningar och valde då att ta hjälp av klubbens 238 000 medlemmar.

Dear Friends är fullservicebyrå åt Nordic Wellness, och vi är nu i full gång med utvecklandet av deras nya träningsapp. Den befintliga appen var byggd på gammal teknik och hade svårt att hänga med rent funktionellt – något som gjorde den dyr att underhålla och svår att vidareutveckla. Så det var dags för något nytt. Men att bygga en app från grunden är ett omfattande arbete. Efter att man fått scoopet från kund inleds en förstudie. Vi genomför djupintervjuer och användartester av den befintliga appen, utvärderar resultaten och analyserar styrkor och svagheter i den gamla designen. Vissa saker sållas bort, andra bevaras. Sedan sätter sig ofta ett gäng kvalificerade hjärnor runt ett bord och börjar sortera innehåll och sätta upp hierarkier för hur allt ska kategoriseras och visualiseras.

Det är nu de tunga diskussionerna i arbetsgruppen tar vid. Någon tycker att ett visst flöde är naturligt. En annan hävdar att samma flödet är problematiskt. För trots lång erfarenhet, hög yrkesprofessionalism och övertygande bevis så gäller fortfarande att “vad som är logiskt för någon blir krångligt för någon annan”. Så hur gör man egentligen för att hitta de bästa lösningarna, som passar flest personer?

Våga involvera användaren
Ett av världens för tillfället mest spelade datorspel är Player Unknown’s Battleground’s som på bara ett halvår nått över 30 miljoner aktiva spelare. Spelet kostar 450 kronor – och är inte klart. Inte ens halvklart. Studion behövde användare som kunde testa spelet och släppte därför en betaversion för marknaden. Trots massor av buggar, systemfel och höga risker att krascha fortsätter det att växa i popularitet. Men hur går det till? Blir inte folk sura? Tvärtom.

Ett nygammalt begrepp som det pratas allt mer om i samband med internets utbredning är Participatory Culture. Alla människor är kreativa och vill känna delaktighet. Och en stor trend man kunnat se är att det blir allt viktigare för användare att få möjlighet att göra sin röst hörd och bidra till förbättring. Om det så är med pengar på kickstarter eller med åsikter om något man köpt eller en tjänst man använder.

Fördelen med Labs
I vårt fall blev lösningen en så kallad Labs-app – en app där vi löpande kan ta fram ny design och nya funktioner, och där användarna är med och kontinuerligt utvärderar förändringarna direkt i mobilen. Appen baseras på tekniken React Native, vilken gör det möjligt att jobba med en kodbas som kan användas på både IOS och Android. Uppdateringar pushas enkelt ut till användarna så att de slipper ladda hem varje liten förbättring, och våra utvecklare har möjlighet att följa hur användarna interagerar med de nya funktionerna.

Under den första veckan hade vi flera tusen nedladdningar av Labs-appen och redan efter två veckor hade över 1600 användare återkopplat med givande feedback och bra idéer om förbättringar. Förslagen utvärderas löpande och de bästa läggs till listan av funktioner som kan komma med i framtiden. Labs-appen kör vi parallellt med den gamla appen, och även efter det att den nya appen lanserats så kommer den leva vidare som testmiljö för förbättringar. Relationsråd från kära vänner Man brukar säga att ärlighet varar längst, och för dagens företag är det uttrycket viktigare än någonsin att leva upp till.

Är man transparent och tydlig i kommunikationen med sina kunder så bygger man upp ett förtroendekapital, något som gör det möjligt att lansera en halvfärdig app och ändå få otroligt positiv respons och värdefull feedback. För om användarna får känna sig delaktiga, och dessutom är medvetna om att de testar en ofärdig version av en tjänst, får de ökad förståelse för eventuella buggar och fel. Det är ju trots allt för dem som man skapar tjänsten. Resultatet när man väl lanserar skarpt blir optimerade flöden, högre användarvänlighet och en kvalitetssäkrad leverans.

Står ni i startgroparna för att utveckla en egen app? Eller vill ni lära er mer om hur vi arbetar i våra digitala projekt? Hör av er till roger.brovik@dearfriends.se.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa