Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 27 maj 2018 - klockan 05:09
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Dear Friends)

All makt åt användarna.


Rickard Netsner (Dear Friends) 2018-04-15

Man brukar säga att ärlighet varar längst, och för dagens företag är det uttrycket viktigare än någonsin att leva upp till.
Man brukar säga att ärlighet varar längst, och för dagens företag är det uttrycket viktigare än någonsin att leva upp till.

Nordic Wellness var tidigt ute med att lansera en träningsapp åt sina medlemmar, men med ett par år på nacken var det dags att se över dess funktionalitet. Under arbetet stötte vi på utmaningar och valde då att ta hjälp av klubbens 238 000 medlemmar.

Dear Friends är fullservicebyrå åt Nordic Wellness, och vi är nu i full gång med utvecklandet av deras nya träningsapp. Den befintliga appen var byggd på gammal teknik och hade svårt att hänga med rent funktionellt – något som gjorde den dyr att underhålla och svår att vidareutveckla. Så det var dags för något nytt. Men att bygga en app från grunden är ett omfattande arbete. Efter att man fått scoopet från kund inleds en förstudie. Vi genomför djupintervjuer och användartester av den befintliga appen, utvärderar resultaten och analyserar styrkor och svagheter i den gamla designen. Vissa saker sållas bort, andra bevaras. Sedan sätter sig ofta ett gäng kvalificerade hjärnor runt ett bord och börjar sortera innehåll och sätta upp hierarkier för hur allt ska kategoriseras och visualiseras.

Det är nu de tunga diskussionerna i arbetsgruppen tar vid. Någon tycker att ett visst flöde är naturligt. En annan hävdar att samma flödet är problematiskt. För trots lång erfarenhet, hög yrkesprofessionalism och övertygande bevis så gäller fortfarande att “vad som är logiskt för någon blir krångligt för någon annan”. Så hur gör man egentligen för att hitta de bästa lösningarna, som passar flest personer?

Våga involvera användaren
Ett av världens för tillfället mest spelade datorspel är Player Unknown’s Battleground’s som på bara ett halvår nått över 30 miljoner aktiva spelare. Spelet kostar 450 kronor – och är inte klart. Inte ens halvklart. Studion behövde användare som kunde testa spelet och släppte därför en betaversion för marknaden. Trots massor av buggar, systemfel och höga risker att krascha fortsätter det att växa i popularitet. Men hur går det till? Blir inte folk sura? Tvärtom.

Ett nygammalt begrepp som det pratas allt mer om i samband med internets utbredning är Participatory Culture. Alla människor är kreativa och vill känna delaktighet. Och en stor trend man kunnat se är att det blir allt viktigare för användare att få möjlighet att göra sin röst hörd och bidra till förbättring. Om det så är med pengar på kickstarter eller med åsikter om något man köpt eller en tjänst man använder.

Fördelen med Labs
I vårt fall blev lösningen en så kallad Labs-app – en app där vi löpande kan ta fram ny design och nya funktioner, och där användarna är med och kontinuerligt utvärderar förändringarna direkt i mobilen. Appen baseras på tekniken React Native, vilken gör det möjligt att jobba med en kodbas som kan användas på både IOS och Android. Uppdateringar pushas enkelt ut till användarna så att de slipper ladda hem varje liten förbättring, och våra utvecklare har möjlighet att följa hur användarna interagerar med de nya funktionerna.

Under den första veckan hade vi flera tusen nedladdningar av Labs-appen och redan efter två veckor hade över 1600 användare återkopplat med givande feedback och bra idéer om förbättringar. Förslagen utvärderas löpande och de bästa läggs till listan av funktioner som kan komma med i framtiden. Labs-appen kör vi parallellt med den gamla appen, och även efter det att den nya appen lanserats så kommer den leva vidare som testmiljö för förbättringar. Relationsråd från kära vänner Man brukar säga att ärlighet varar längst, och för dagens företag är det uttrycket viktigare än någonsin att leva upp till.

Är man transparent och tydlig i kommunikationen med sina kunder så bygger man upp ett förtroendekapital, något som gör det möjligt att lansera en halvfärdig app och ändå få otroligt positiv respons och värdefull feedback. För om användarna får känna sig delaktiga, och dessutom är medvetna om att de testar en ofärdig version av en tjänst, får de ökad förståelse för eventuella buggar och fel. Det är ju trots allt för dem som man skapar tjänsten. Resultatet när man väl lanserar skarpt blir optimerade flöden, högre användarvänlighet och en kvalitetssäkrad leverans.

Står ni i startgroparna för att utveckla en egen app? Eller vill ni lära er mer om hur vi arbetar i våra digitala projekt? Hör av er till roger.brovik@dearfriends.se.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa