Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 21 september 2018 - klockan 06:32
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Alltid matchdag hos Marketmatch
- hur gig-ekonomin skapar nya möjligheter inom marknad.


Karin Wellander 2017-12-18


Alexander Johansson har en vision om den perfekta matchen – mellan marknadskonsulten som behöver stimulans och variation för att vara kreativ – och företaget som går på tomgång och behöver stärka sitt varumärke.

Eller mellan konsulten som kanske vill ha tid till annat i livet och som inte har lust att lägga allt sitt krut på ett enda uppdrag – och företaget som vill ha hjälp med marknadsföringen bara några timmar i veckan, under en kortare period. Hur attraktivt vore det inte att få bestämma själv vad man vill jobba med och hur mycket tid man vill avsätta för det? Att inte behöva lägga dyrbar tid på att jaga kunder eller på att tala om hur bra man är. Eller på att förhandla om arbetstid och lön. För det sköter någon annan åt dig.

Ett drömscenario för vem som helst, eller hur?

– Vi skapar fler välmående företag i Västsverige genom att de kan fokusera mer på marknadsföring och sitt varumärke – så att de ger rätt känsla, syns på rätt sätt och i rätt kanaler. Samtidigt erbjuder vi fler marknadskonsulter uppdrag, utan att bli en kandidatbank som blir ett stort svart hål där folk bara försvinner – vi plockar upp den kompetens personen har och matchar dem mot rätt uppdrag.

Alexander Johansson och PeO Axelsson, båda med lång erfarenhet inom marknadsföring, har förstått precis detta. Deras nystartade företag Marketmatch, med säte i Göteborg, erbjuder ett koncept där lediga marknadskonsulter hyrs in och matchas mot intresserade företags behov. Företagets grundidé bygger på vetskapen att många företag behöver styrning, vägledning och avlastning med marknadsföringsdelen – men man kanske inte är beredd att betala för, eller har behov av, att ha en person anställd på heltid. Marketmatch skräddarsyr lösningar utifrån varje kunds önskemål. Det kan handla om allt ifrån att hyra ut någon för ett kortare projekt på heltid, till längre avtal där en marknadskonsult går in och stöttar ett företag några timmar i veckan.

– Det handlar om att få hjälpa de här företagen, ge dem den här möjligheten samtidigt som vi ger fler möjlighet att vara konsulter - för ett mer flexibelt arbetsliv, säger Alexander Johansson. Idén till Marketmatch föddes när han för ett år sedan startat sitt eget företag, Varumärkesrådgivning Väst, och kom ut till sina kunder i rollen som extern marknadschef. Hans uppdrag var att hjälpa till med varumärket och kundrelationerna, men han insåg snart att företagen behövde mer operativ stöttning på plats och att hans egen tid inte räckte till.

– Jag ville ju hjälpa fler, säger Alexander.

HAN BERÄTTADE OM sin företagsidé för PeO Axelsson, som han lärt känna genom nätverket Marknadscheferna. De inledde ett samarbete, som på kort tid resulterade i det gemensamma företaget Marketmatch. Båda två är erfarna marknadsförare som drivs av en vilja att hjälpa. Det är den känslan som företaget vill förmedla till sina kunder – att man inte måste kunna allt, det finns hjälp att få.

– Vi har en massa samlad kunskap att tillgå och vi måste få ut den kunskapen och få företagen att förstå vad som faktiskt är viktigt!

Ofta återkommer Alexander till uttrycket ”skapa välmående företag” när han beskriver sitt företags drivkraft. Men vad menar han då med välmående företag? Jo, välmående enligt Alexander är ett företag som mår ekonomiskt bra, men ännu mer ett företag där människor vet varför de går till jobbet – av en anledning som inte bara är att få lön den 25:e.

– Människor vill bli sedda och bekräftade och man vill ha en tydlig roll. Med ett starkt varumärke vet alla varför företaget finns och med en tydlig ledning vet alla förhoppningsvis sin position och vad man ska göra.

PÅ KORT TID har många marknadskonsulter hört av sig till Marketmatch. De som tas in måste framför allt ha en förståelse för att det är kunden som betalar deras lön. Dessutom krävs lyhördhet och en kort startsträcka, det gäller att snabbt kunna lära sig en bransch och förstå vad kundens kund vill ha.

– Vi måste säkerställa kvalitén på det vi erbjuder, säger Alexander. Den här typen av arbetssätt ligger i tiden. Vi går mer och mer mot en ”gig-ekonomi” inom många branscher, även inom marknadsföring. Det kan finnas en fara i detta, eftersom det är viktigt att komma på insidan och jobba under en lång tid för att förstå ett företag. Bygga varumärke kräver långsiktighet och en genomtänkt marknadsföring – om företag sparar för mycket på detta, kan kvalitén gå förlorad.

– Det är inte uteslutet att vi kan komma att avråda eller säga nej till företag som vill hyra in hjälp i en omfattning som vi anser är för knapp i förhållande till uppdraget. Du kan inte köpa en Skoda och förvänta dig en Ferrari. Det gäller för oss att vara lyhörda för vad kunden behöver, ta in rätt kompetens och föreslå ett upplägg som både konsult och företag är nöjda med. Utmaningen just nu är att jobba på med balansen att hitta fler uppdrag åt våra lediga konsulter


LÄS MER PÅ: www.marketmatch.se


Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa