Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:55
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Alltid matchdag hos Marketmatch
- hur gig-ekonomin skapar nya möjligheter inom marknad.


Karin Wellander 2017-12-18


Alexander Johansson har en vision om den perfekta matchen – mellan marknadskonsulten som behöver stimulans och variation för att vara kreativ – och företaget som går på tomgång och behöver stärka sitt varumärke.

Eller mellan konsulten som kanske vill ha tid till annat i livet och som inte har lust att lägga allt sitt krut på ett enda uppdrag – och företaget som vill ha hjälp med marknadsföringen bara några timmar i veckan, under en kortare period. Hur attraktivt vore det inte att få bestämma själv vad man vill jobba med och hur mycket tid man vill avsätta för det? Att inte behöva lägga dyrbar tid på att jaga kunder eller på att tala om hur bra man är. Eller på att förhandla om arbetstid och lön. För det sköter någon annan åt dig.

Ett drömscenario för vem som helst, eller hur?

– Vi skapar fler välmående företag i Västsverige genom att de kan fokusera mer på marknadsföring och sitt varumärke – så att de ger rätt känsla, syns på rätt sätt och i rätt kanaler. Samtidigt erbjuder vi fler marknadskonsulter uppdrag, utan att bli en kandidatbank som blir ett stort svart hål där folk bara försvinner – vi plockar upp den kompetens personen har och matchar dem mot rätt uppdrag.

Alexander Johansson och PeO Axelsson, båda med lång erfarenhet inom marknadsföring, har förstått precis detta. Deras nystartade företag Marketmatch, med säte i Göteborg, erbjuder ett koncept där lediga marknadskonsulter hyrs in och matchas mot intresserade företags behov. Företagets grundidé bygger på vetskapen att många företag behöver styrning, vägledning och avlastning med marknadsföringsdelen – men man kanske inte är beredd att betala för, eller har behov av, att ha en person anställd på heltid. Marketmatch skräddarsyr lösningar utifrån varje kunds önskemål. Det kan handla om allt ifrån att hyra ut någon för ett kortare projekt på heltid, till längre avtal där en marknadskonsult går in och stöttar ett företag några timmar i veckan.

– Det handlar om att få hjälpa de här företagen, ge dem den här möjligheten samtidigt som vi ger fler möjlighet att vara konsulter - för ett mer flexibelt arbetsliv, säger Alexander Johansson. Idén till Marketmatch föddes när han för ett år sedan startat sitt eget företag, Varumärkesrådgivning Väst, och kom ut till sina kunder i rollen som extern marknadschef. Hans uppdrag var att hjälpa till med varumärket och kundrelationerna, men han insåg snart att företagen behövde mer operativ stöttning på plats och att hans egen tid inte räckte till.

– Jag ville ju hjälpa fler, säger Alexander.

HAN BERÄTTADE OM sin företagsidé för PeO Axelsson, som han lärt känna genom nätverket Marknadscheferna. De inledde ett samarbete, som på kort tid resulterade i det gemensamma företaget Marketmatch. Båda två är erfarna marknadsförare som drivs av en vilja att hjälpa. Det är den känslan som företaget vill förmedla till sina kunder – att man inte måste kunna allt, det finns hjälp att få.

– Vi har en massa samlad kunskap att tillgå och vi måste få ut den kunskapen och få företagen att förstå vad som faktiskt är viktigt!

Ofta återkommer Alexander till uttrycket ”skapa välmående företag” när han beskriver sitt företags drivkraft. Men vad menar han då med välmående företag? Jo, välmående enligt Alexander är ett företag som mår ekonomiskt bra, men ännu mer ett företag där människor vet varför de går till jobbet – av en anledning som inte bara är att få lön den 25:e.

– Människor vill bli sedda och bekräftade och man vill ha en tydlig roll. Med ett starkt varumärke vet alla varför företaget finns och med en tydlig ledning vet alla förhoppningsvis sin position och vad man ska göra.

PÅ KORT TID har många marknadskonsulter hört av sig till Marketmatch. De som tas in måste framför allt ha en förståelse för att det är kunden som betalar deras lön. Dessutom krävs lyhördhet och en kort startsträcka, det gäller att snabbt kunna lära sig en bransch och förstå vad kundens kund vill ha.

– Vi måste säkerställa kvalitén på det vi erbjuder, säger Alexander. Den här typen av arbetssätt ligger i tiden. Vi går mer och mer mot en ”gig-ekonomi” inom många branscher, även inom marknadsföring. Det kan finnas en fara i detta, eftersom det är viktigt att komma på insidan och jobba under en lång tid för att förstå ett företag. Bygga varumärke kräver långsiktighet och en genomtänkt marknadsföring – om företag sparar för mycket på detta, kan kvalitén gå förlorad.

– Det är inte uteslutet att vi kan komma att avråda eller säga nej till företag som vill hyra in hjälp i en omfattning som vi anser är för knapp i förhållande till uppdraget. Du kan inte köpa en Skoda och förvänta dig en Ferrari. Det gäller för oss att vara lyhörda för vad kunden behöver, ta in rätt kompetens och föreslå ett upplägg som både konsult och företag är nöjda med. Utmaningen just nu är att jobba på med balansen att hitta fler uppdrag åt våra lediga konsulter


LÄS MER PÅ: www.marketmatch.se


Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa