Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 17 januari 2019 - klockan 19:58
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag


Rita Platzer 2014-06-18


Annika Sund är marknadschef i familjeföretaget Leksands Knäckebröd grundat 1929. Men familjen har bakat knäckebröd i byn Häradsbygden i Leksand i minst sex generationer. Leksands Knäckebröd har som utmanare till marknadsledaren utvecklat hela knäckebröds-segmentet och är idag Sveriges näst största tillverkare av knäckebröd och den i särklass största svenskägda med drygt 24 procent av knäckebrödsmarknaden.

Familjen Joon är företagare och entreprenörer med visionen att vårda en affärsidé och ett ansvar gentemot anställda och kunder nu och i framtiden.

Vi frågade Annika – dotter och syster till företagets ordförande respektive vd: Hur det är att vara marknadschef i det egna familjeföretaget? Hur kan man skilja på jobb och privat när man hela tiden har familjen runt sig? När byter man identitet från att vara marknadschef till att vara syster eller dotter – går det?

- Familjeföretag är annorlunda. Det kombinerar två världar - familjen och företaget. Detta kräver speciell uppmärksamhet av oss som driver den här typen av företag.

Mitt arbete som marknadschef ser jag som väldigt centralt, särskilt i ett familjeföretag. Det är jag som är ansvarig för företagets branding. Som jag ser det är varumärket hjärtat i verksamheten. Det ska vårdas och här vi ska berätta familjens historia. Något som vi verkligen gjort i vår senaste serie, Tre Kullor. Där går vi tillbaka till rötterna och berättar historien om familjens driftiga kvinnor som började baka vårt goda knäckebröd.

I vår familj där alla är enormt engagerade och vill vara med och tycka blir det här jobbet en extra stimulerande utmaning. Det gäller verkligen att kunna skilja på sak och person, när diskussionerna blir intensiva och alla vill hävda sin åsikt .

- Självklart är det en speciell situation att vara både anställd, syster, dotter och ägare. För att hålla isär alla dessa olika roller pratar vi oss samman så vårt gemensamma mål blir tydligt. Vi sätter upp regler, skapar vision och värdegrund. Det är oerhört viktigt att vi tre - far som är styrelseordförande, Peter som är vd och jag som är marknadschef - har ett gemensamt mål. Jag tycker vi har lyckats bra med det, säger Annika.

- Affärsplanen är än mer central i ett familjeföretag, lägg till värdegrunden, kulturen osv. Inte minst måste vi ha koll på hur vi reagerar i familjen. Det är noga med att alltid skilja på sak och person. På jobbet är jag marknadschef och Peter vd. Vid söndagslunchen är vi syster och bror. Det är utomordentligt viktigt att skilja på dessa två roller och sätta en tydlig gräns. Vi har satt den vid kontorsbyggnaden.

Respekt för klenoden
- Att vara med och driva ett så här gammalt familjeföretag kräver respekt både för företaget och traditionen. Det kan kännas lite betungande, men samtidigt väldigt inspirerande. Det är en rejäl utmaning att tänka på den fina klenod som mina förfäder grundat och som jag ska föra vidare till mina barn. Jag får helt enkelt inte misslyckas. Jag förvaltar den till nästa generation, ett lån att lämna vidare i ännu bättre skick. Det taggar mig, det är roligt och engagerande. Det känns både inspirerande och ansvarsfullt, säger Annika Sund.  

Annikas konkreta råd till en marknadschef i ett familjeföretag:
- Viktigt att alltid hålla sig till sakfrågan.
- Förankra dina idéer i ledningsgruppen
- Vision och mål ska vara gemsamma för hela familjen.
- Skaffa en extern styrelse - det har varit av stor betydelse för oss
- Family Business Network* - har varit till stor hjälp för oss


* Family Business Network FBN Sweden grundades 1996 och är den svenska underavdelningen i ett internationellt nätverk av 5 000 familjeföretag och forskare. Det svenska nätverket syftar till fördjupad kunskap om frågor som generationsskifte, ägarstyrning och samarbete inom familjen.
Mer om FBN hittar du här: http://www.fbn-sweden.se/om-fbn/


Rita Platzer 2014.06.16

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Baserad på svar från 562 marknadsförare

Färsk rapport om marknadsförarnas arbetssituation


7 av 10 marknadsförare känner sig stressade över förväntningarna som finns på dem i deras yrkesroll. Det visar en färsk undersökning av marknadsförarnas...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa