Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 20 oktober 2017 - klockan 10:38

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag


Rita Platzer 2014-06-18


Annika Sund är marknadschef i familjeföretaget Leksands Knäckebröd grundat 1929. Men familjen har bakat knäckebröd i byn Häradsbygden i Leksand i minst sex generationer. Leksands Knäckebröd har som utmanare till marknadsledaren utvecklat hela knäckebröds-segmentet och är idag Sveriges näst största tillverkare av knäckebröd och den i särklass största svenskägda med drygt 24 procent av knäckebrödsmarknaden.

Familjen Joon är företagare och entreprenörer med visionen att vårda en affärsidé och ett ansvar gentemot anställda och kunder nu och i framtiden.

Vi frågade Annika – dotter och syster till företagets ordförande respektive vd: Hur det är att vara marknadschef i det egna familjeföretaget? Hur kan man skilja på jobb och privat när man hela tiden har familjen runt sig? När byter man identitet från att vara marknadschef till att vara syster eller dotter – går det?

- Familjeföretag är annorlunda. Det kombinerar två världar - familjen och företaget. Detta kräver speciell uppmärksamhet av oss som driver den här typen av företag.

Mitt arbete som marknadschef ser jag som väldigt centralt, särskilt i ett familjeföretag. Det är jag som är ansvarig för företagets branding. Som jag ser det är varumärket hjärtat i verksamheten. Det ska vårdas och här vi ska berätta familjens historia. Något som vi verkligen gjort i vår senaste serie, Tre Kullor. Där går vi tillbaka till rötterna och berättar historien om familjens driftiga kvinnor som började baka vårt goda knäckebröd.

I vår familj där alla är enormt engagerade och vill vara med och tycka blir det här jobbet en extra stimulerande utmaning. Det gäller verkligen att kunna skilja på sak och person, när diskussionerna blir intensiva och alla vill hävda sin åsikt .

- Självklart är det en speciell situation att vara både anställd, syster, dotter och ägare. För att hålla isär alla dessa olika roller pratar vi oss samman så vårt gemensamma mål blir tydligt. Vi sätter upp regler, skapar vision och värdegrund. Det är oerhört viktigt att vi tre - far som är styrelseordförande, Peter som är vd och jag som är marknadschef - har ett gemensamt mål. Jag tycker vi har lyckats bra med det, säger Annika.

- Affärsplanen är än mer central i ett familjeföretag, lägg till värdegrunden, kulturen osv. Inte minst måste vi ha koll på hur vi reagerar i familjen. Det är noga med att alltid skilja på sak och person. På jobbet är jag marknadschef och Peter vd. Vid söndagslunchen är vi syster och bror. Det är utomordentligt viktigt att skilja på dessa två roller och sätta en tydlig gräns. Vi har satt den vid kontorsbyggnaden.

Respekt för klenoden
- Att vara med och driva ett så här gammalt familjeföretag kräver respekt både för företaget och traditionen. Det kan kännas lite betungande, men samtidigt väldigt inspirerande. Det är en rejäl utmaning att tänka på den fina klenod som mina förfäder grundat och som jag ska föra vidare till mina barn. Jag får helt enkelt inte misslyckas. Jag förvaltar den till nästa generation, ett lån att lämna vidare i ännu bättre skick. Det taggar mig, det är roligt och engagerande. Det känns både inspirerande och ansvarsfullt, säger Annika Sund.  

Annikas konkreta råd till en marknadschef i ett familjeföretag:
- Viktigt att alltid hålla sig till sakfrågan.
- Förankra dina idéer i ledningsgruppen
- Vision och mål ska vara gemsamma för hela familjen.
- Skaffa en extern styrelse - det har varit av stor betydelse för oss
- Family Business Network* - har varit till stor hjälp för oss


* Family Business Network FBN Sweden grundades 1996 och är den svenska underavdelningen i ett internationellt nätverk av 5 000 familjeföretag och forskare. Det svenska nätverket syftar till fördjupad kunskap om frågor som generationsskifte, ägarstyrning och samarbete inom familjen.
Mer om FBN hittar du här: http://www.fbn-sweden.se/om-fbn/


Rita Platzer 2014.06.16

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa