Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 20 juli 2018 - klockan 01:29

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag


Rita Platzer 2014-06-18


Annika Sund är marknadschef i familjeföretaget Leksands Knäckebröd grundat 1929. Men familjen har bakat knäckebröd i byn Häradsbygden i Leksand i minst sex generationer. Leksands Knäckebröd har som utmanare till marknadsledaren utvecklat hela knäckebröds-segmentet och är idag Sveriges näst största tillverkare av knäckebröd och den i särklass största svenskägda med drygt 24 procent av knäckebrödsmarknaden.

Familjen Joon är företagare och entreprenörer med visionen att vårda en affärsidé och ett ansvar gentemot anställda och kunder nu och i framtiden.

Vi frågade Annika – dotter och syster till företagets ordförande respektive vd: Hur det är att vara marknadschef i det egna familjeföretaget? Hur kan man skilja på jobb och privat när man hela tiden har familjen runt sig? När byter man identitet från att vara marknadschef till att vara syster eller dotter – går det?

- Familjeföretag är annorlunda. Det kombinerar två världar - familjen och företaget. Detta kräver speciell uppmärksamhet av oss som driver den här typen av företag.

Mitt arbete som marknadschef ser jag som väldigt centralt, särskilt i ett familjeföretag. Det är jag som är ansvarig för företagets branding. Som jag ser det är varumärket hjärtat i verksamheten. Det ska vårdas och här vi ska berätta familjens historia. Något som vi verkligen gjort i vår senaste serie, Tre Kullor. Där går vi tillbaka till rötterna och berättar historien om familjens driftiga kvinnor som började baka vårt goda knäckebröd.

I vår familj där alla är enormt engagerade och vill vara med och tycka blir det här jobbet en extra stimulerande utmaning. Det gäller verkligen att kunna skilja på sak och person, när diskussionerna blir intensiva och alla vill hävda sin åsikt .

- Självklart är det en speciell situation att vara både anställd, syster, dotter och ägare. För att hålla isär alla dessa olika roller pratar vi oss samman så vårt gemensamma mål blir tydligt. Vi sätter upp regler, skapar vision och värdegrund. Det är oerhört viktigt att vi tre - far som är styrelseordförande, Peter som är vd och jag som är marknadschef - har ett gemensamt mål. Jag tycker vi har lyckats bra med det, säger Annika.

- Affärsplanen är än mer central i ett familjeföretag, lägg till värdegrunden, kulturen osv. Inte minst måste vi ha koll på hur vi reagerar i familjen. Det är noga med att alltid skilja på sak och person. På jobbet är jag marknadschef och Peter vd. Vid söndagslunchen är vi syster och bror. Det är utomordentligt viktigt att skilja på dessa två roller och sätta en tydlig gräns. Vi har satt den vid kontorsbyggnaden.

Respekt för klenoden
- Att vara med och driva ett så här gammalt familjeföretag kräver respekt både för företaget och traditionen. Det kan kännas lite betungande, men samtidigt väldigt inspirerande. Det är en rejäl utmaning att tänka på den fina klenod som mina förfäder grundat och som jag ska föra vidare till mina barn. Jag får helt enkelt inte misslyckas. Jag förvaltar den till nästa generation, ett lån att lämna vidare i ännu bättre skick. Det taggar mig, det är roligt och engagerande. Det känns både inspirerande och ansvarsfullt, säger Annika Sund.  

Annikas konkreta råd till en marknadschef i ett familjeföretag:
- Viktigt att alltid hålla sig till sakfrågan.
- Förankra dina idéer i ledningsgruppen
- Vision och mål ska vara gemsamma för hela familjen.
- Skaffa en extern styrelse - det har varit av stor betydelse för oss
- Family Business Network* - har varit till stor hjälp för oss


* Family Business Network FBN Sweden grundades 1996 och är den svenska underavdelningen i ett internationellt nätverk av 5 000 familjeföretag och forskare. Det svenska nätverket syftar till fördjupad kunskap om frågor som generationsskifte, ägarstyrning och samarbete inom familjen.
Mer om FBN hittar du här: http://www.fbn-sweden.se/om-fbn/


Rita Platzer 2014.06.16

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa