Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 18 december 2017 - klockan 21:27
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Automatisera framtiden


Daniel Vandor 2016-12-11


Efter att flera gånger tidigare sagt nej bestämde sig Jesper Hammarstrand för tre år sedan att ta över företaget som hans pappa hade startat drygt två decennier tidigare. Sedan dess har idésprutan, entreprenören och uppstickaren levt med Ink n Art dygnet runt, sett omsättningen öka med 1 000 procent och tagit marknadsandelar i en stenhård bransch.

Att Jesper Hammarstrand i dag står som ägare och vd för ett tryckeri och produktionsbyrå är på ett sätt inte så konstigt. Hans pappa, John Lindholm startade Ink n Art i Los Angeles i början av 90-talet, flyttade hem företaget till Sverige 1995. Jesper tillbringade en stor del av sina tonår i verksamheten.
Drivet och arbetsviljan gjorde att han redan från 14 års ålder började arbeta regelbundet, som 16-åring drev han en egen printshop i sin pappas regi och från sista året på gymnasiet arbetade han heltid i företaget.
Så långt fanns det inget som tydde på att Jesper inte skulle fortsätta i sin pappas fotspår, men 2006 kom han till en punkt där mättnaden var för stor för att inte säga upp sig, resa och starta en ny karriär.
– Jag började plugga marknadsföring och försäljning på IHM Business School och var betydligt mer intresserad av kundvård, affärsutveckling och att få bygga företag än att jobba på tryckeriet. Tio år senare står Jesper Hammarstrand ändå inne på Ink n Art i Gårda i Göteborg. Och han älskar det.
För tre år sedan fick han återigen frågan om att ta över företaget. Hans pappa hade gått bort ett par år tidigare, Johns fru hade drivit det vidare i en liten skala men ville satsa mer tid och kraft på annat. Den här gången sa Jesper ja.
– Jag stod i ett läge där jag inte visste vad jag ville göra, mer än att jag ville vidare och få större och svårare utmaningar. På min dåvarande tjänst hade jag en beställarroll vad gällde marknadsmaterial och jag var aldrig riktigt nöjd med den service jag fick, säger Hammarstrand.

FRÅN ATT HA omsatt runt miljonen när Jesper tog över får man i dag lägga till en etta framför för att få dagens omsättning och målen de kommande åren är skyhöga.
– Jag är säker på att vi gör någonting rätt då vi ökat vår omsättning och personalstyrka kraftigt i en bransch som speglas av nedskärningar, uppköp och konkurser. Men vi är inte nöjda där utan har väldigt aggressiva mål för de kommande åren också.
– Det kan låta klychigt, men det är viktigare än någonsin att synas. Konkurrensen i det flesta branscher idag är stenhård. Det gäller helt enkelt att vara top of mind hos sin kund, och för att vara det måste du vara nära din kund på såväl nätet och vad gäller fysiska produkter som vi arbetar med.
Från att ha arbetat i huvudsak mot privatpersoner och företag med färre än tio anställda ligger i dag ett stort fokus på större företag.
– Det är inte pengarna som fått oss att ändra riktning, ur ekonomisk synvinkel är segmentet med de små företagen fortfarande bra att röra sig i, utan det var utmaningen att få producera trycksaker där vi ställs inför riktigt hårda krav vad gäller kompetens inom tryck- och färghantering. Men det var också för att tvinga oss själva att leverera produkter med ännu kortare ledtider.

STORA DELAR AV åren Jesper var borta från Ink n Art tillbringade han i Stockholm, där han skaffade sig ett stort nätverk – och viktiga insikter.
– Jag arbetade ett tag emot tryckerier och fick se hur många fungerade. Samtidigt var det frustrerande att så många inte ville följa med in i framtiden så jag valde att säga upp mig efter bara några månader.
– Jag har också haft roller som gett mig bra insyn i hur större bolag arbetar och är uppbyggda rent personalmässigt. Det ger oss ett bra läge när det gäller försäljningen av trycksaker. Det behöver inte nödvändigtvis alltid vara marknadsavdelningen som beställer trycksaker, de positionerna är ofta tidspressade och kan vi underlätta eller spara tid för dom så har vi gjort ett bra jobb tycker jag.

I INK N ARTS lokaler står idag Nordens första inlinesystem där Canon och Plockmatic arbetar tillsammans och producerar högkvalitativa broschyrer. Flödet är helt automatiserat – kunden lägger order och laddar upp tryckfilen via nätet, därefter trycks, falsas, klammerhäftas och skärs broschyren ner till slutformat, allt detta utan en enda handpåläggning. Därefter skrivs följesedeln ut som tillsammans med broschyrerna automatiskt landar i en kartong.
– Just nu är det enda vi behöver göra att tejpa igen kartongen och beställa bud. Men detta skall självklart automatiseras framöver. Vi vill lägga vår tid på rätt saker, på våra kunder.
– Jag har fostrats i att se värdet av tid i pengar och vill hjälpa kunder att kunna ha ännu kortare ledtider. Det är det jag brinner för, att förenkla för våra kunder, att kunna producera helheten för en kund på ett bättre och snabbare sätt än andra kan.
– Nu har vi pratat mycket om mina tankar, men jag måste poängtera att Ink n Art hade inte varit någonting utan alla vi som jobbar här, själva teamet och hjärtat av verksamheten. Vi har alla olika ansvarsområden, är alla engagerade och är alla interna projektägare.

Vad är drömuppdraget?
– Drömuppdraget är väl egentligen liknande de upplägg vi har tillsammans med Red Hat.
Ett samarbete som har vuxit sig starkt under åren vi arbetat tillsammans. Vi producerar nästan allt deras marknadsmaterial här i Norden, i utbyte spar dom enormt mycket tid och får en hög servicegrad.

Vad hade din pappa tyckt om Ink n Art om han hade fått se det i dag?
– Han hade nog kommit in och undrat varför vi har så många gula detaljer när vi skall vara svarta och rock'n'roll (skratt). Nej, men han nog varit glad och stolt över den resa vi har gjort, det tror jag verkligen.

För mer information:
www.inknart.se 

SKRIBENT Daniel Vandor

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Digitaliseringen ställer krav på hantverket.

ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.

Alla discipliner inom marknadsföring är ett hantverk. Det finns lagar, regler och forskning som i kombination med erfarenhet och kreativitet skapar framgångsrik kommunikation. Oavsett...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Frölunda Torg satsar på upplevelsebaserad marknadsföring


FÖR TIO ÅR SEDAN KUNDE DU SPENDERA HELA LÖRDAGEN PÅ ETT KÖPCENTRUM I JAKTEN PÅ DEN PERFEKTA OUTFITEN. IDAG ÄR SAMMA OUTFIT BARA EN GOOGLING OCH NÅGRA KLICK...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Packat & klart.


Målet är lika enkelt som genialt – att effektivisera såväl lagerhållning som distribution så att kunderna i stället kan fokusera på det de sjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

DÅLIGA MÖTEN – Nutidens största tidstjuv och arbetsmiljöfråga.


Scandic Triangeln i Malmö lanserar Magic Room, receptet för tröstlösa mötesledare.


I SVERIGE SPENDERAS cirka 30 procent av vår arbetstid på...

Läs mer
Marknadscheferna med Mercedes-Benz i Båstad 2017

Sexton marknadschefer i Båstad med Nyström, Järryd, Pernfors och Tideman


För två veckor sedan gick nätverket Marknadscheferna ut med ett upprop till sina medlemmar. "Vi söker Sveriges mest tennisintresserade marknadschefer". Ett upprop som genererade...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.


Idag betraktas varumärken mer som vänner och bekanta som man har en levande relation till. Din trygga kompis när olyckan är framme, eller galningen som får dig att kasta dig...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

NKI vs. Kundlojalitet och kundupplevelse

INFOGRAPHIC RECEPTET! För mer information om Gamification in Business och för att få en Gameplan i att strukturera upp arbetet för att implementera gamification – kolla här!

I en allt mer konkurrensutsatt värld, med komplexare beslutsprocesser och fortsatta försök att fånga kunder med rabatter och erbjudanden mäts ofta framgång i NKI...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Sätter avtryck på säkerheten.

Yiwen Jin och Pether Axelsson med lösningen i hand.

ID-bedrägerierna ökar och drabbar många oskyldiga. Många förordar en tvåfaktorsidentifiering, men tekniken har tidigare inte funnits. Nu kan svenska Mark-up...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.


Att logistik är viktigt för en researrangör är självklart. Lika självklart är det att alla delar i ett bolag måste följa varumärkets riktlinjer...

Läs mer
inRiver

Vad är Micro-Moments?

Klicka på bilden för att se hela infographen.

När uppstår Micro-Moments och varför är det viktigt för oss? I denna infographic belyser vi utmaningarna med vår generations nya köpbeteende och hur man bör...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING


Att jobba digitalt kräver nya arbetssätt och nya roller på marknadsavdelningen. Fokuserar ni på rätt saker? Här är några punkter som bör finnas i...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

MOBILANNONSERING
– relevant, effektivt och prisvärt.

\

Upp till 90 procent av svenskarna surfar i den – varje dag. Mobilen är i dag en accepterad och effektiv annonskanal, men många företag tror att det är svårare att...

Läs mer

Information som går in istället för ut

<span class=\

Forskning visar att vårt arbetsminne är mycket begränsat. Kort efter att vi har hört en information så är kunskapen till största delen glömd och på...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!

Precis som i ett spel styrs spelaren av regelverk och genomför diverse saker för att belönas. Med ert regelverk styr du kunden mot era mål.

Välj ett flexibelt lojalitetsprogram, med Gamification in Business, som kan matcha olika kundgrupper och behov, påverka lojalitet och öka merförsäljningen radikalt!

Läs mer
inRiver

5 nya trender inom e-handel

Klicka på bilden för att se hela infographen

inRiver presenterar 5 nya e-handelstrender som redan idag förändrar och påverkar e-handeln globalt.

Få konkreta tips på hur du kan förbättra och anpassa din...

Läs mer

Rörande e-commerce


Kommer du ihåg när vi handlade saker i butiker? Du kunde ta ner produkten från hyllan. Känna på den. Vända och vrida, trycka på knappar, öppna produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?

\

Att använda film i sin marknadsföring är ett av det bästa och mest effektiva sätt man som företag kan marknadsföra sig på. Det har blivit mer och mer...

Läs mer

Kombinationen av professionell SEO och PR:
Optimerar ditt bolags kommunikation

Hur får du dina medarbetare att leva varumärket?

”Det är dags att kommunicera jämställt”

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Nytt koncept för effektivare möten.

”Pennpojken” väg mot världsrekord

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö

Fyra saker transformativa ledare gör

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening

Automatisera framtiden

ÄR NI I FRAMKANT?

VARUMÄRKESMÖTET

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!

FINN FEM FEL

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”

Svaret är enkelt!

THE END OF THE EXPERT

REKLAMFÖRAKTET

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.

YTA ELLER PSYKOLOGI?

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION

Övervinn reklamtrötthet

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?

Historisk digitalisering

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?

Tillhör du de 4 procenten?

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.

Slaget om Kundlojaliteten

Så når du omnikanalsnirvana.

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Ledarskap i konfliktsituation

Bestående resultatförbättringar i mångfilialföretag/organisationer.

Så blir din reklam mer lönsam

EN WEBB FÖR ALLA

PUL 2.0: SÅ PÅVERKAS DU AV EU:S NYA DATASKYDDSFÖRORDNING

DEMOKRATISERA DATA En hållbar datadriven utveckling

MAGKÄNSLA = VARUMÄRKESEKONOMI

Från leverantör till samarbetspartner:

Marknadscheferna Nr 1, 2016

Så kan insikt ge nya möjligheter


Vi kan hjälpa våra kunder att bli mer smarta och mer effektiva i deras marknadskommunikation. Vi är övertygade om att det på ett kostnads- effektivt sätt kommer att...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa