Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 20 februari 2018 - klockan 06:48
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Monica Birgersson 2018-01-21


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar med Anna Tebelius Bodin, en fantastiskt kunnig och inspirerande person, som brinner för hjärnans möjligheter och begränsningar. Hon ger föreläsningar och utbildningsdagar om hjärnan som berör och förändrar tanken. Fokus ligger på konkreta idéer som ger insikt och förändrar både arbetssätt och vardagsliv. Hon har många visioner. En av dem är att människor som arbetar med andra människor får en allmän kunskap om vilka biologiska varelser vi är och hur det påverkar oss. I mars kommer hon till IHM och håller workshops om hjärnan i en digital tillvaro.

Aktuella events på IHM Business School:
Malmö 13/3 - läs mer 
Stockholm 15/3 - läs mer 
Göteborg 20/3 - läs mer 

Med bättre förståelse för hur hjärnan fungerar kan vi bli bättre på att dela kunskap i vardagen, lära av och lära nytt.

- Anna, du är pedagog och författare och föreläser om hjärnan, inlärning och motivation. Berätta hur du började.

- Jag trivdes i skolan och var intresserad av många ämnen och ville lära mig så mycket som möjligt. Jag började experimentera med olika strategier för snabbare och bättre inlärning. Efter gymnasiet flyttade jag till Lund och läste en Master i kognition – läran om tänkandet – vid Lunds universitet.

Ungefär samtidigt kom den revolutionerande fMRI-kameran. Det var en magnetkamera som gjorde det möjligt att studera hjärnan i realtid, vilket förändrade förutsättningarna för forskningen. Under slutet av min utbildning i Lund sökte jag mig utomlands och fick kontakt med en forskare på Harvard och fick assistera henne i ett par forskningsprojekt.

Parallellt läste jag ytterligare en Master på programmet, Mind Brain Education, som sedan blev namngivare för hela forskningsområdet. Jag tog examen från Harvard 2004 och upplever att jag fick vara med från start på en spännande utveckling av forskningen om hjärnan. Full av energi och entusiasm kom Anna tillbaka till Sverige och ville förändra utbildningsvärlden inom skola och näringsliv. Ledare och arbetsledare vet hur viktigt det är att kunna väcka engagemang och få medarbetare att vilja tänka innovativt. Här använder Anna hjärnan som modell för att förklara det som händer på arbetsplatser och hon ger konkreta tips, inte bara inspiration.

BELÖNING – INTE BARA AV GODO
- Vi vet genom studier att bara 16% av medarbetarna är engagerade i sitt arbete. Vad säger du om dessa dystra siffror och har du några tips som skulle kunna förbättra situationen?

- Javisst är det illa om det är så. Det sägs ju även att en beklämmande hög procent, direkt motarbetar företaget och verksamheten man förutsätts vara med och driva. När det gäller motivation så vet vi hur vi kan få människor att göra mer – genom att belöna dem. Vi ger ungarna lördagsgodis. Vi betalar för gräsklippning. Vi har poängsystem när folk handlar osv. Genom belöningar får vi människor att göra det vi vill att de ska göra.

Men att tänka och göra är inte samma sak. Det är också helt andra faktorer som motiverar oss att tänka. Det riskerar till och med att bli motsatt effekt när vi försöker belöna tänkande. Vi kan bli sämre på att tänka. Egentligen är det logiskt. När någon lockar dig med belöning, blir du inriktad på vad just den personen kan tänkas vilja belöna dig för – du lyder under den personens agenda. Det begränsar tanken. Att motiveras att tänka handlar istället om faktorer som att bli sedd, ha valmöjligheter och känna att man utvecklas. Det ger dopamin, som är ett belöningshormon.

VARFÖR GRATIS ÄR GOTT
- Vad ska man göra istället för att belöna om man vill väcka engagemang?

- Man kan jobba på att höja deras dopaminnivå. Det handlar om kicken av att gå igång, vilja vara med, se en lösning. Det är engagemanget vill vi komma åt. I dagens samhälle är källor till dopamin extremt lättillgängliga, vilket gör att vi lättare blir beroende. Det krävs ständig tillförsel för att få behovet tillfredsställt medan vi riskerar att bli allt latare. Det finns inte tålamod att göra för stor ansträngning för att få känna en belönande känsla.

Det är inte arbetet eller uppgifterna i sig som betyder något, utan det handlar om den mentala kick i hjärnan som vi eftersträvar. Om vi bara behöver kolla på mobilen för att bli bekräftade och sedda, riskerar vi att falla in i vanan att göra just det istället för att ta tag i tuffare uppgifter. Det gör oss inte lika benägna att jobba långsiktigt eller att anstränga oss. Ju mer du har investerat i någonting, desto större kick får du när den väl kommer. Gratis må vara gott, men effekten är ofta kortsiktig.

LIVSVIKTIGT ATT KOPPLA NER
- Jag tänkte vi skulle prata om hur hjärnan påverkas av att allt bara tycks snurra fortare och fortare. Hur påverkas vi och vad kan vi göra för att motverka stressen??

- Det är mentalt livsnödvändigt med avkoppling. Du äventyrar din mentala hälsa om du inte ibland stänger av intryck och får återhämta dig helt och hållet. Människor jobbar väldigt olika med det. Vissa springer, andra ser en tv-serier eller läser en bok. Det bästa du kan göra för din hjärna är att jobba med meditation. Det behöver inte vara så pretentiöst. Det kan vara så enkelt som att sitta på en stol, blunda och bara låta tankarna komma.

Risken finns att ångestnivån är så hög att man inte orkar vara ensam med sina tankar. Det är då man gör saker hela tiden för att slippa höra sina egna tankar. Det är en varningssignal. Stäng ner datorn och telefonen ibland. Gå ut i naturen eller bara blunda i 5 minuter till någon skön musik. Många tillfredsställer sitt behov av återhämtning genom att jobba i trädgården, göra något konkret med händerna, göra något annat än det de brukar eller genom att idrotta.

NÄR DU ÄR AUTENTISK OCH ÖPPEN, BLIR DET SVÅRT FÖR ANDRA ATT UPPRÄTTHÅLLA SINA MASKER
- Jag läste på din webbplats och fastnade för uttrycket: När vi känner med varandra blir vi bättre på att tänka. Kan du utveckla det?

- När vi visar oss sårbara och öppet visar att vi faktiskt är människor, att vi bär på upplevelser som påminner oss om hur djupt mänskliga vi är, får vi lättare att relatera till varann. Du kanske har sett skådespelaren Jim Carey prata om sitt nya jag. Han uttrycker det väl. När man är väldigt autentisk och öppen blir det svårt för andra att upprätthålla sina ”masker”. När vi bjuder på oss själva, då börjar vi ”bonda” med varann. Det beror på att vi börjar producera oxytocin när vi blir berörda av varandra.

Det gör oss ödmjuka, generösa och ger ett öppnare sinne mot omvärlden. Det blir även lättare att tänka. Allt som får oss att känna förankring i livet i en universell mening startar produktionen av oxytocin. Vi ”sänker garden” och blir mer mottagliga för att förändras, vågar utmana våra tidigare föreställningar och tänka nytt. Evolutionärt har det varit nödvändigt för oss att vara födda skeptiker. Vi har överlevt genom att vara misstänksamma och hålla oss på avstånd från allt som är främmande, så det här är något vi behöver jobba med om vi idag vill nå utveckling - personligt och tillsammans med andra.

- Tack för ett lärorikt samtal, Anna. Vi ser fram emot att möta dig på IHM i Stockholm, Göteborg och Malmö i mars.

SEMINARIUM på IHM: Den analoga hjärnan i en digital tillvaro

Malmö 13/3 - läs mer
Stockholm 15/3 - läs mer
Göteborg 20/3 - läs mer

Specialpris för dig som är medlem i Marknadscheferna. Early Bird rabatt 400 kr för anmälan före 9 feb. Ange kod EarlyBird för att få din rabatt. Monica Birgerson

Tipsa en vän     Skriv ut



Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Du där, klarar ni verkligen av morgondagens utmaningar?

Robert Börjes på MCPLAY utmanar företag att bli \

Visst vill väl du bidra till ökad tillväxt i det företaget du jobbar på? Svaret är naturligtvis ja! Tillgänglig kunskapstid är en kritisk faktor för att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Digitaliseringen ställer krav på hantverket.

ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.

Alla discipliner inom marknadsföring är ett hantverk. Det finns lagar, regler och forskning som i kombination med erfarenhet och kreativitet skapar framgångsrik kommunikation. Oavsett...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Allt fler marknadschefer anser att videoinnehåll inte längre bara är ett alternativ - det är snarare ett måste för en framgångsrik marknadsstrategi.


Men i och med det ökade behovet av rörligt material, kan det i längden kännas ekonomiskt ohållbart att lägga ut allt på produktionsbolag och contentbyråer....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Alltid matchdag hos Marketmatch
- hur gig-ekonomin skapar nya möjligheter inom marknad.


Alexander Johansson har en vision om den perfekta matchen – mellan marknadskonsulten som behöver stimulans och variation för att vara kreativ – och företaget som går...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Med kunden i fokus.


De har tidigare, och var för sig, varit med om att bygga upp etablerade mediaföretag. Nu har Patric Ullaeus och Johan Jörneman slagit sina påsar ihop och ambitionen är att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Hur skulle vår email se ut om vi lät Millennials bygga den idag?


EN FRÅGA VI STÄLLDE OSS FÖR 3 ÅR SEDAN VAR: KOMMER INTE VI ATT VILJA KUNNA KOMMUNICERA MED VIDEO ÄVEN I MAIL FRAMÖVER? Vi skulle nu vilja sticka ut hakan och på...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Frölunda Torg satsar på upplevelsebaserad marknadsföring


FÖR TIO ÅR SEDAN KUNDE DU SPENDERA HELA LÖRDAGEN PÅ ETT KÖPCENTRUM I JAKTEN PÅ DEN PERFEKTA OUTFITEN. IDAG ÄR SAMMA OUTFIT BARA EN GOOGLING OCH NÅGRA KLICK...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Packat & klart.


Målet är lika enkelt som genialt – att effektivisera såväl lagerhållning som distribution så att kunderna i stället kan fokusera på det de sjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

DÅLIGA MÖTEN – Nutidens största tidstjuv och arbetsmiljöfråga.


Scandic Triangeln i Malmö lanserar Magic Room, receptet för tröstlösa mötesledare.


I SVERIGE SPENDERAS cirka 30 procent av vår arbetstid på...

Läs mer
Marknadscheferna med Mercedes-Benz i Båstad 2017

Sexton marknadschefer i Båstad med Nyström, Järryd, Pernfors och Tideman


För två veckor sedan gick nätverket Marknadscheferna ut med ett upprop till sina medlemmar. "Vi söker Sveriges mest tennisintresserade marknadschefer". Ett upprop som genererade...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.


Idag betraktas varumärken mer som vänner och bekanta som man har en levande relation till. Din trygga kompis när olyckan är framme, eller galningen som får dig att kasta dig...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

NKI vs. Kundlojalitet och kundupplevelse

INFOGRAPHIC RECEPTET! För mer information om Gamification in Business och för att få en Gameplan i att strukturera upp arbetet för att implementera gamification – kolla här!

I en allt mer konkurrensutsatt värld, med komplexare beslutsprocesser och fortsatta försök att fånga kunder med rabatter och erbjudanden mäts ofta framgång i NKI...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Sätter avtryck på säkerheten.

Yiwen Jin och Pether Axelsson med lösningen i hand.

ID-bedrägerierna ökar och drabbar många oskyldiga. Många förordar en tvåfaktorsidentifiering, men tekniken har tidigare inte funnits. Nu kan svenska Mark-up...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.


Att logistik är viktigt för en researrangör är självklart. Lika självklart är det att alla delar i ett bolag måste följa varumärkets riktlinjer...

Läs mer

Vad är Micro-Moments?

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING

MOBILANNONSERING
– relevant, effektivt och prisvärt.

Information som går in istället för ut

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!

5 nya trender inom e-handel

Rörande e-commerce

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?

Kombinationen av professionell SEO och PR:
Optimerar ditt bolags kommunikation

Hur får du dina medarbetare att leva varumärket?

”Det är dags att kommunicera jämställt”

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Nytt koncept för effektivare möten.

”Pennpojken” väg mot världsrekord

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö

Fyra saker transformativa ledare gör

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening

Automatisera framtiden

ÄR NI I FRAMKANT?

VARUMÄRKESMÖTET

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!

FINN FEM FEL

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”

Svaret är enkelt!

THE END OF THE EXPERT

REKLAMFÖRAKTET

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.

YTA ELLER PSYKOLOGI?

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION

Övervinn reklamtrötthet

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?

Historisk digitalisering

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?

Tillhör du de 4 procenten?

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.

Slaget om Kundlojaliteten

Så når du omnikanalsnirvana.

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Madicon

Ledarskap i konfliktsituation


Många känner igen sig i situationer där personalen börjar prata bakom ryggen på varandra. Har svårt att samarbeta. När kafferasterna blir stela tillstä...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa