Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 18 oktober 2017 - klockan 13:18
Marknadscheferna Nr:2 2016

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”


Rickard Netsner 2016-09-19


Precis där, i det ögonblicket, dog en idé. Kanske hade just den idén blivit ett Youtube-fenomen med över 100 miljoner visningar. Eller så hade den förändrat en hel generations syn på ekologisk mat. Det vet man aldrig. För idén dog redan innan den nådde kunden.

När en byrå får ett kreativt uppdrag spinner hjärnorna för fullt. Det är högt i tak och allt måste ut. Har man en idé så säger man den, hur dumt det än låter. För så länge ingen annan lägger en bättre idé ovanpå så är den det bästa man har. Hittills. Detta triggar kreativiteten ytterligare.
Med en mosaikvägg av färgade postits och skisser sker sedan en grovrensning. Fler skarpa hjärnor tillkallas som med nya ögon synar väggen. Ibland krävs en vidare utläggning när det exempelvis står; ”Rosa elefant – Avenyn - 12 X 12 meter”. Idéerna förklaras. De jämförs mot brief och strategi samt analyseras och motiveras hur de skapar affärsnytta för kunden. Vissa idéer sållas bort. Andra utvecklas.

De som vill och vågar har mycket att vinna
Den rosa elefanten är kvar bland den handfull idéer som gått vidare. Några är avvikande, andra mer trygga. En, kanske två, ska presenteras och det är här som relationen till kunden blir så extremt uppenbar och viktig.
En byrå som är rädd för att tappa sin kund kommer aldrig att visa den rosa elefanten, hur bra och motiverad idén än må vara. Någon kreatör kommer dröja sig kvar och titta lite extra på lappen innan den försiktigt plockas ned och läggs i pappersåtervinningen.
Har kunden dock visat tecken på att de är beredda att våga tänka nytt och har en vilja att testa oprövade vägar? Ja, då kan det mycket väl hända att kunden blir positivt överraskad av vad en rosa elefant på 12 x 12 meter kan göra för deras varumärke.

Frångå det förutsägbara
Om jag säger ”tvättmedelsreklam” så får man genast en bild i huvudet. En kvinna får en fläck på sin vita duk. Hon ser förtvivlad ut innan hon kommer på att hon har sitt nya tvättmedel. Lycklig hänger hon upp sin tvätt och tackar tvättmedelsföretaget på dåligt dubbad svenska. Det är väldigt förutsägbart men fungerar mer i ett påminnande syfte att; ”Ja, vi gör fortfarande ett schysst tvättmedel sedan 50 år tillbaka”. Ingen minns dem, för de har alltid sett lika dana ut. Men idag begär kunderna mer av ett varumärke än bara påminnelse. Det går inte längre att bara spela safe. Man måste våga överraska.

Det krävs mod från både kunden och byrån
Rent reklamhistoriskt är det ganska lätt att se ett mönster bland den reklam som blir ihågkommen. Alla har vi lite av en ”hall of fame” med kampanjer man önskat att man gjort. Exempelvis skulle nog många velat vara med när F&B gick in och pitchade vad som senare kom att bli ”The epic split”. ”
-Hej alla! Ok. Vi har en idé. Vi behöver två lastbilar. Ett flygfält. En solnedgång. Rättigheterna till Enyas låt ”Only time”. Jo, och sen måste vi få tag i den gamla actionhjälten Jean Claude Van Damme och övertala honom att balansera på lastbilarnas backspeglar och dra ett inspirationstal medan bilarna baklänges kör ner honom i split."
Volvocheferna tittade nog på varandra. Öppna munnar övergick till leenden. Sedan skrek alla helt sonika: Hurra! Episkt!
Nu kanske det inte var så det gick till, men jag vill gärna tro det. Volvo köpte idén och vågade göra något helt annorlunda än sina konkurrenter. Och de kunde göra det eftersom reklambyrån i sin tur vågat visa något annorlunda. Det kräver ett starkt och bra förhållande. Och det fordrar ett stort förtroende och ödmjukhet från båda håll.

Relationsråd från kära vänner
Som alltid i en ny relation så testar man varandra lite. Byrån visar upp saker och ser hur kunden responderar, för att sedan kalibrera efter det. Markerar man som kund tidigt att man inte är intresserad av kampanjer som avviker från det vanliga, då kommer byrån också att sluta visa sådana.
Detta är lite farligt eftersom det begränsar kreatörerna i sitt idéarbete. De kommer fortsätta leverera liknande saker för att hålla sig väl med kunden, och varumärket, ja det förblir detsamma tills marknadschefen blir frustrerad och byter byrå.
Alla byrå-kundrelationer ser olika ut, men i slutändan handlar det om att ha förståelse för alla de komplexa processer som samarbetet innefattar, alla inblandades drivkrafter samt full respekt för varandras kunskaper. Ju mer man vet om varandra, desto enklare blir det att styra skeppet mot ett gemensamt mål. Och det är också först då som man kan skapa riktigt rolig och smart reklam tillsammans. 

Slutligen, se upp för lösnäsan
Med det sagt så ska man inte be sin byrå hitta på något galet bara för sakens skull. En rosa elefant kan vara precis det du behöver, annars är det tyvärr bara en rosa elefant. En duktig byrå gör alltid sin research och stärker sina idéer med statistik, analyser och strategier. Men som alltid i reklam så finns det inga absoluta sanningar, ingen säker väg att gå. Vad som finns är en rosa elefant, och mycket talar för att den kommer lyfta varumärket. Vad man tillsammans behöver är magkänsla och mod. Det gäller att våga för att vinna.

I rollen som kund är det viktigt att man går in med öppet sinne och lyssnar på hela idén innan man förkastar den. Att man kontinuerligt uppmuntrar och utmanar sin byrå att fortsätta komma på kreativa idéer, även om man inte väljer att hoppa på varje. Det är också minst lika viktigt från byråns håll att kunna motivera aktiviteten. Annars finns risken att man står där, mitt på Avenyn, med en rosa elefant.

Som ni förstår är vi på Dear Friends väldigt måna om relationen till våra kunder. I boken ”Scener ur ett äktenskap – en inblick i relationsdramat mellan byrån och kunden” reder Dear Friends ut det trassliga förhållandet. Boken ”Scener ut ett äktenskap går att beställa eller ladda ner på: dearfriends.se/tillsammans 

RICKARD NETSNER, DEAR FRIENDS REKLAMBYRÅ

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Frölunda Torg satsar på upplevelsebaserad marknadsföring


FÖR TIO ÅR SEDAN KUNDE DU SPENDERA HELA LÖRDAGEN PÅ ETT KÖPCENTRUM I JAKTEN PÅ DEN PERFEKTA OUTFITEN. IDAG ÄR SAMMA OUTFIT BARA EN GOOGLING OCH NÅGRA KLICK...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Packat & klart.


Målet är lika enkelt som genialt – att effektivisera såväl lagerhållning som distribution så att kunderna i stället kan fokusera på det de sjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

DÅLIGA MÖTEN – Nutidens största tidstjuv och arbetsmiljöfråga.


Scandic Triangeln i Malmö lanserar Magic Room, receptet för tröstlösa mötesledare.


I SVERIGE SPENDERAS cirka 30 procent av vår arbetstid på...

Läs mer
Marknadscheferna med Mercedes-Benz i Båstad 2017

Sexton marknadschefer i Båstad med Nyström, Järryd, Pernfors och Tideman


För två veckor sedan gick nätverket Marknadscheferna ut med ett upprop till sina medlemmar. "Vi söker Sveriges mest tennisintresserade marknadschefer". Ett upprop som genererade...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.


Idag betraktas varumärken mer som vänner och bekanta som man har en levande relation till. Din trygga kompis när olyckan är framme, eller galningen som får dig att kasta dig...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Sätter avtryck på säkerheten.

Yiwen Jin och Pether Axelsson med lösningen i hand.

ID-bedrägerierna ökar och drabbar många oskyldiga. Många förordar en tvåfaktorsidentifiering, men tekniken har tidigare inte funnits. Nu kan svenska Mark-up...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.


Att logistik är viktigt för en researrangör är självklart. Lika självklart är det att alla delar i ett bolag måste följa varumärkets riktlinjer...

Läs mer
inRiver

Vad är Micro-Moments?

Klicka på bilden för att se hela infographen.

När uppstår Micro-Moments och varför är det viktigt för oss? I denna infographic belyser vi utmaningarna med vår generations nya köpbeteende och hur man bör...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING


Att jobba digitalt kräver nya arbetssätt och nya roller på marknadsavdelningen. Fokuserar ni på rätt saker? Här är några punkter som bör finnas i...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

MOBILANNONSERING
– relevant, effektivt och prisvärt.

\

Upp till 90 procent av svenskarna surfar i den – varje dag. Mobilen är i dag en accepterad och effektiv annonskanal, men många företag tror att det är svårare att...

Läs mer

Information som går in istället för ut

<span class=\

Forskning visar att vårt arbetsminne är mycket begränsat. Kort efter att vi har hört en information så är kunskapen till största delen glömd och på...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!

Precis som i ett spel styrs spelaren av regelverk och genomför diverse saker för att belönas. Med ert regelverk styr du kunden mot era mål.

Välj ett flexibelt lojalitetsprogram, med Gamification in Business, som kan matcha olika kundgrupper och behov, påverka lojalitet och öka merförsäljningen radikalt!

Läs mer
inRiver

5 nya trender inom e-handel

Klicka på bilden för att se hela infographen

inRiver presenterar 5 nya e-handelstrender som redan idag förändrar och påverkar e-handeln globalt.

Få konkreta tips på hur du kan förbättra och anpassa din...

Läs mer

Rörande e-commerce


Kommer du ihåg när vi handlade saker i butiker? Du kunde ta ner produkten från hyllan. Känna på den. Vända och vrida, trycka på knappar, öppna produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?

\

Att använda film i sin marknadsföring är ett av det bästa och mest effektiva sätt man som företag kan marknadsföra sig på. Det har blivit mer och mer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Kombinationen av professionell SEO och PR:
Optimerar ditt bolags kommunikation


Tänk dig att du står på scen på en gigantisk arena. Publiken består av tiotusentals människor som inte vill annat än att köpa dina produkter, tjänster...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Hur får du dina medarbetare att leva varumärket?

<span class=\

Starka, synliga och efterlevda värderingar bygger ett trovärdigt och svårkopierat varumärke. Det finns tre principer som värderingsdrivna organisationer agerar utifrån...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

”Det är dags att kommunicera jämställt”


Flera kända varumärken har den senaste tiden fått uppmärksamhet för sin normbrytande reklam. Men fortfarande bygger majoriteten av marknadskommunikationen på...

Läs mer
Textbyrån Beep

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll


Idag pratar alla om innehållsmarknadsföring. Är det en övergående trend? Nej, inom B2B är det ett väl beprövat sätt att marknadsföra företaget...

Läs mer
Undersökning av Bohmans Nätverk & Marknadscheferna

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Bild: Pickit

Är du säljchef? Då kanske du har anledning att bevaka din position, om du inte vill bli överkörd av din kollega marknadschefen. När Bohmans Nätverk för tredje...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Nytt koncept för effektivare möten.


När Scandic skulle lansera ett nytt möteskoncept fick kunderna vara med och bestämma. Det innebär en storsatsning där 500 mötesrådgivare kommer att utbildas...

Läs mer

”Pennpojken” väg mot världsrekord


Tioåriga Adam Karlsson från Motala har ett stort intresse för pennor och han har bestämt sig för att bli den som har flest unika reklampennor i världen och en plats i...

Läs mer
Svenskt Marknadsföringsindex 2016-2017

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt


Nära 90 procent av marknadscheferna i svenska bolag planerar en ökning, eller en oförminskad budget inför 2017. Fler höjer budgeten jämfört med föregå...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö


I tre års tid har Marknadscheferna arrangerat Marknadschefsdagarna på Svenska Mässan i Göteborg. Tillsammans med Meg/ Mediedagarna har de haft talare som Bruce Dickinson (Iron...

Läs mer

Fyra saker transformativa ledare gör

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening

Automatisera framtiden

ÄR NI I FRAMKANT?

VARUMÄRKESMÖTET

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!

FINN FEM FEL

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”

Svaret är enkelt!

THE END OF THE EXPERT

REKLAMFÖRAKTET

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.

YTA ELLER PSYKOLOGI?

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION

Övervinn reklamtrötthet

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?

Historisk digitalisering

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?

Tillhör du de 4 procenten?

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.

Slaget om Kundlojaliteten

Så når du omnikanalsnirvana.

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Ledarskap i konfliktsituation

Bestående resultatförbättringar i mångfilialföretag/organisationer.

Så blir din reklam mer lönsam

EN WEBB FÖR ALLA

PUL 2.0: SÅ PÅVERKAS DU AV EU:S NYA DATASKYDDSFÖRORDNING

DEMOKRATISERA DATA En hållbar datadriven utveckling

MAGKÄNSLA = VARUMÄRKESEKONOMI

Från leverantör till samarbetspartner:

Så kan insikt ge nya möjligheter

VI TAR BEFÄLET!

Content Marketing B2B i tandvården

Bridging the digital skills gap

Här är årets bästa kommunikatörer

Nå framgång genom att koppla ihop marknad, sälj och kundsupport

De 10 viktigaste digitala affärstrenderna 2016

The Golden Age of Marketing

H2H ÄR SOM H2O – OMÖJLIGT ATT VARA UTAN

Marknadscheferna Nr,3 2015

Stora bolag ökar sin marknadsföringsbudget


Mer än hälften av Sveriges stora bolag, med en omsättning över en miljard, planerar att öka sina investeringar i marknadsföring nästa år. Cirka 16 procent av...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa