Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.


Olsson & Co 2017-04-09


Att logistik är viktigt för en researrangör är självklart. Lika självklart är det att alla delar i ett bolag måste följa varumärkets riktlinjer för att skapa en enhetlig känsla. För Apollo, en av Nordens största researrangörer, är det avgörande att all logistik fungerar. För såväl gästerna som för de varumärkesbärande produkterna som finns på alla destinationer.

En viktig del i detta är att produktmedia (profilprodukter), profilkläder, expomaterial samt trycksaker enkelt ska gå att beställa oavsett var i världen Apollos personal befinner sig och att rätt produkter snabbt kommer fram. För Apollo rör det sig om hundratals olika produkter, allt från pennor till beachflaggor och t-shirtar, och nästan lika många är personerna som ska kunna beställa varorna.

– Den här typen av logistik och lagerhållning är vi inte experter på, och vi ska inte vara det heller. Vi ska fokusera på reseupplevelsen för alla våra gäster och att hitta nya spännande koncept som gör att vi fortsätter att vara en attraktiv researrangör under lång tid framöver. Idag hjälper Olsson & Co oss med samtliga produkter där vår logotyp är tryckt, och faktiskt en hel del annat också. Det bästa är att de tar hand om allt. Från att vi tillsammans diskuterar idéer, hittar de bästa leverantörerna, producerar grafiska original i samarbete med vår marknadsavdelning till att ansvara för lagerhållningen och leverans.

För oss är det viktigt att våra leverantörer har en bredd så att vi kan bygga en nära och förtroendefull relation med ett fåtal. Dessutom måste de förstås kunna säkerställa att de uppfyller våra krav gällande CSR och miljö, områden som vi arbetar mycket hårt med, säger Hanna Johansson, Manager Hotel Concepts på Apollo.

SAMARBETET MED OLSSON & CO startade för ett antal år sedan med en beställning på 25 kilo karameller. Idag är man framme vid att Apollo har en egen e-handelslösning, som Olsson & Co tagit fram. Där kan personal med behörighet gå in och beställa varor som lagerhålls, packas och skickas direkt från Olsson & Co:s lager.

– Det är fantastiskt roligt att få vara med på Apollos utvecklingsresa inom det här området. När vi fick beställningen på karameller för ett antal år sedan kunde jag inte drömma om att Apollo idag skulle vara en helhetskund till oss. Jag tycker vi har ett mycket bra samarbete. Vi har en öppen dialog om vad som ska kommuniceras och vad Apollo vill uppnå, och vi är med och löser det från start till mål. Det gör att vi tillsammans kan hitta de bästa lösningarna.

Med den nya e-handelslösningen kan vi hitta en ekonomiskt smart lagerhållning och optimera leveranserna, säger Jan Ove Rivelsrud, kundansvarig på Olsson & Co. Apollo erbjuder bland annat resor till koncepthotell till olika målgrupper. Många hotell är anpassade till vilken typ av gäst som kommer. Barnfamiljerna har sina förväntningar, likaså kompisgänget som vill träna på semestern och paren som bara vill vara med varandra. För Apollo är det viktigt att detta genomsyrar allt som gästen upplever och därför har de många gånger specialanpassade produkter för de olika hotellkoncepten.

– Vi behöver hjälp att hitta rätt produkter som ger rätt känsla för de olika hotellen samtidigt som det är viktigt att gästerna känner igen sig om de åker med oss fler gånger till olika hotell och koncept. Därför behöver vi en leverantör som tillsammans med oss arbetar från idéfas till leverans och som är nyfiken på trender och nya lösningar. För ett par månader sedan besökte vi tillsammans med Olsson & Co en av världens största mässor för produktmedia och det var oerhört värdefullt, säger Hanna. Den e-handelslösning som Apollo nu lanserar kommer initialt att innehålla varumärkesstärkande produkter som ska distribueras till resmål i hela världen.

– Vi arbetar intensivt med att optimera systemet så att så många produkter som möjligt ska kunna finnas i beställningssortimentet. Sedan måste det så klart också finnas en flexibilitet i systemet. Vi kommer att komma till situationer där vi behöver lösa akuta saker eller där vår kreativitet prövas. Då ska vi alltid vara där, då kan inget system i världen vara lösningen. Och det är klart att det är det som är så roligt med mitt jobb, att både hitta grundlösningar som gör vardagen enklare för våra kunder och samtidigt vara där när något speciellt måste lösas på kort tid, säger Jan Ove på Olsson & Co.

Vill du veta mer kontakta
JAN OVE RIVELSRUD Olsson & Co Tel : 08-58 77 37 05

Tipsa en vän     Skriv ut





Marknadscheferna med Mercedes-Benz i Båstad 2017

Sexton marknadschefer i Båstad med Nyström, Järryd, Pernfors och Tideman

För två veckor sedan gick nätverket Marknadscheferna ut med ett upprop till sina medlemmar. "Vi söker Sveriges mest tennisintresserade marknadschefer". Ett upprop som genererade...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.


Idag betraktas varumärken mer som vänner och bekanta som man har en levande relation till. Din trygga kompis när olyckan är framme, eller galningen som får dig att kasta dig...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Sätter avtryck på säkerheten.

Yiwen Jin och Pether Axelsson med lösningen i hand.

ID-bedrägerierna ökar och drabbar många oskyldiga. Många förordar en tvåfaktorsidentifiering, men tekniken har tidigare inte funnits. Nu kan svenska Mark-up...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.


Att logistik är viktigt för en researrangör är självklart. Lika självklart är det att alla delar i ett bolag måste följa varumärkets riktlinjer...

Läs mer
inRiver

Vad är Micro-Moments?

Klicka på bilden för att se hela infographen.

När uppstår Micro-Moments och varför är det viktigt för oss? I denna infographic belyser vi utmaningarna med vår generations nya köpbeteende och hur man bör...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING


Att jobba digitalt kräver nya arbetssätt och nya roller på marknadsavdelningen. Fokuserar ni på rätt saker? Här är några punkter som bör finnas i...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

MOBILANNONSERING
– relevant, effektivt och prisvärt.

\

Upp till 90 procent av svenskarna surfar i den – varje dag. Mobilen är i dag en accepterad och effektiv annonskanal, men många företag tror att det är svårare att...

Läs mer

Information som går in istället för ut

<span class=\

Forskning visar att vårt arbetsminne är mycket begränsat. Kort efter att vi har hört en information så är kunskapen till största delen glömd och på...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!

Precis som i ett spel styrs spelaren av regelverk och genomför diverse saker för att belönas. Med ert regelverk styr du kunden mot era mål.

Välj ett flexibelt lojalitetsprogram, med Gamification in Business, som kan matcha olika kundgrupper och behov, påverka lojalitet och öka merförsäljningen radikalt!

Läs mer
inRiver

5 nya trender inom e-handel

Klicka på bilden för att se hela infographen

inRiver presenterar 5 nya e-handelstrender som redan idag förändrar och påverkar e-handeln globalt.

Få konkreta tips på hur du kan förbättra och anpassa din...

Läs mer

Rörande e-commerce


Kommer du ihåg när vi handlade saker i butiker? Du kunde ta ner produkten från hyllan. Känna på den. Vända och vrida, trycka på knappar, öppna produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?

\

Att använda film i sin marknadsföring är ett av det bästa och mest effektiva sätt man som företag kan marknadsföra sig på. Det har blivit mer och mer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Kombinationen av professionell SEO och PR:
Optimerar ditt bolags kommunikation


Tänk dig att du står på scen på en gigantisk arena. Publiken består av tiotusentals människor som inte vill annat än att köpa dina produkter, tjänster...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Hur får du dina medarbetare att leva varumärket?

<span class=\

Starka, synliga och efterlevda värderingar bygger ett trovärdigt och svårkopierat varumärke. Det finns tre principer som värderingsdrivna organisationer agerar utifrån...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

”Det är dags att kommunicera jämställt”


Flera kända varumärken har den senaste tiden fått uppmärksamhet för sin normbrytande reklam. Men fortfarande bygger majoriteten av marknadskommunikationen på...

Läs mer
Textbyrån Beep

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll


Idag pratar alla om innehållsmarknadsföring. Är det en övergående trend? Nej, inom B2B är det ett väl beprövat sätt att marknadsföra företaget...

Läs mer
Undersökning av Bohmans Nätverk & Marknadscheferna

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Bild: Pickit

Är du säljchef? Då kanske du har anledning att bevaka din position, om du inte vill bli överkörd av din kollega marknadschefen. När Bohmans Nätverk för tredje...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Nytt koncept för effektivare möten.


När Scandic skulle lansera ett nytt möteskoncept fick kunderna vara med och bestämma. Det innebär en storsatsning där 500 mötesrådgivare kommer att utbildas...

Läs mer

”Pennpojken” väg mot världsrekord


Tioåriga Adam Karlsson från Motala har ett stort intresse för pennor och han har bestämt sig för att bli den som har flest unika reklampennor i världen och en plats i...

Läs mer
Svenskt Marknadsföringsindex 2016-2017

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt


Nära 90 procent av marknadscheferna i svenska bolag planerar en ökning, eller en oförminskad budget inför 2017. Fler höjer budgeten jämfört med föregå...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20170815164044-31d765d/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Dagensanalys levererar spännande nyheter från den digitala världen varje dag!

Veckans guldkorn från Dagensanalys.se

Vad borde du veta om effektiva mätningar, vettiga annonser och senaste marknadsföringstrender?

Från IKEA-banners till framgångstips till sociala mediesurfande i medelåldern


Nu är vi en knapp vecka in i årets kortaste månad, och om du...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö


I tre års tid har Marknadscheferna arrangerat Marknadschefsdagarna på Svenska Mässan i Göteborg. Tillsammans med Meg/ Mediedagarna har de haft talare som Bruce Dickinson (Iron...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 2016

Fyra saker transformativa ledare gör


Med tekniska genombrott inom allt från AI till nanoteknik och IoT, är det lätt att tro att digital transformation bara handlar om teknik. Men det gör den inte. Och trots lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor


Du och ditt företag kanske mäter kundnöjdhet och är stolta över att era kunder ger höga resultat i nöjdhet (NKI). Högt betyg är såklart jä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt


Organiserade nätverk där föreläsning varvas med dialog mellan nätverksdeltagarna blir alltmer efterfrågade och populära – och cheferna har anslutit sig till...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening


Trendanalyser och framtidsspaningar är ofta en källa till både stress och glädje för oss marknadsförare. Ett sätt att förenkla vår vardag är att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Automatisera framtiden


Efter att flera gånger tidigare sagt nej bestämde sig Jesper Hammarstrand för tre år sedan att ta över företaget som hans pappa hade startat drygt två decennier...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

ÄR NI I FRAMKANT?


SEO Sverige är företaget som förespråkar nisch framför bredd. Med spetskompetens inom Adwords, Facebook- och LinkedInannonsering, samt SEO, vet de vad som krävs i den...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

VARUMÄRKESMÖTET


- yta eller upplevelse?


Magkänsla och hjärnans beslutsväg
Ordet magkänsla kan låta flummigt och när vi, som är i branschen, använder det så syftar vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.


Helene Arvidsson är hotelldirektör på Scandic Triangeln i Malmö, ett möteshotell som på många sätt ligger i framkant i branschen. Trovärdigheten ä...

Läs mer
Madicon

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!



VAD HÅLLER PÅ ATT HÄNDA JUST NU? Vi lever i en oerhört spännande och omvälvande tid. Aldrig har möjligheterna varit större samtidigt som trycket på att...

Läs mer
Madicon

FINN FEM FEL


När vi var små och prenumererade på serietidningar (det gjorde man då) var det ganska vanligt att det fanns några sidor med ”knep-och-knåp”. Man fick...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”


Precis där, i det ögonblicket, dog en idé. Kanske hade just den idén blivit ett Youtube-fenomen med över 100 miljoner visningar. Eller så hade den förä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Svaret är enkelt!


2017 har tidigt fått en het megatrend. För oss som arbetar med kommunikation och marknadsföring är enkelhet årets nyckelord. Men att "hålla det enkelt" ska absolut...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

THE END OF THE EXPERT


Förr kunde du lära dig allt inom ett område. Du kunde bli en expert. Idag går det att skrapa på ytan, men det är omöjligt att lära sig allt. Det du kan...

Läs mer
Marknadscheferna Nr.2 2016

REKLAMFÖRAKTET


Hej igen, jag bara måste skriva av mig lite tankar kring reklam, eller kommunikation som vi ofta väljer att säga idag. Jag vill göra klart redan från början att jag...

Läs mer

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.

YTA ELLER PSYKOLOGI?

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION

Övervinn reklamtrötthet

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?

Historisk digitalisering

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?

Tillhör du de 4 procenten?

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.

Slaget om Kundlojaliteten

Så når du omnikanalsnirvana.

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Ledarskap i konfliktsituation

Bestående resultatförbättringar i mångfilialföretag/organisationer.

Så blir din reklam mer lönsam

EN WEBB FÖR ALLA

PUL 2.0: SÅ PÅVERKAS DU AV EU:S NYA DATASKYDDSFÖRORDNING

DEMOKRATISERA DATA En hållbar datadriven utveckling

MAGKÄNSLA = VARUMÄRKESEKONOMI

Från leverantör till samarbetspartner:

Så kan insikt ge nya möjligheter

VI TAR BEFÄLET!

Content Marketing B2B i tandvården

Bridging the digital skills gap

Här är årets bästa kommunikatörer

Nå framgång genom att koppla ihop marknad, sälj och kundsupport

De 10 viktigaste digitala affärstrenderna 2016

The Golden Age of Marketing

H2H ÄR SOM H2O – OMÖJLIGT ATT VARA UTAN

Stora bolag ökar sin marknadsföringsbudget

Varför jobbar inte marknad och sälj ihop?

KONSTEN ATT SKAPA STARKA UPPLEVELSER

Den digitala Transformationen

Reklamen är död! Länge leve reklamen!

MCPLAY: Kunskapskanalen enbart för marknadsförare

Prototyping är att våga MISSLYCKAS – SNABBT

EN DIGITAL(ISERAD) MARKNADSCHEFS Bekännelser

Maxa nyttan av sociala medier med content marketing

Våga släppa kontrollen

Har din byrå tekniken i blodet? – Grattis.

Verktyget som skapar en EN HÅLLBAR ORGANISATION

INVESTERING & DIGITALISERING skapar förutsättningar för innovation och ökat kundvärde

Situationsanpassad marknadsföring kräver ny kompetens

Marknadscheferna Nr 3 2015

Vilka kunskaper bör en marknadschef ha?


Oavsett om du är marknadschef, social media manager eller kommunikatör så ställs det krav på vad du ska kunna och att du ska hänga med i det senaste digitala

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa