Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 21 november 2018 - klockan 01:02
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Ett möte med mig själv.


Håkan Aludd (IHM) 2014-06-12


Hej igen alla, utifrån min roll som Content Creator på IHM så ombads jag att ge min syn på Content Marketing, orden på allas läppar. Efter mycket om och men, fick jag äntligen till ett möte med mig själv.

– Hej Håkan Aludd.
– Hej själv!

– Du jobbar som Content Creator på IHM och borde väl kunna berätta för oss andra om det här nya fenomenet Content Marketing!
– Ja, men det är ingen nyhet. Content Marketing har företag jobbat med i massor av år, jag skulle säga att, förutom att ropa (som är den äldsta formen av reklam), så är att attrahera marknaden genom en bra historia (innehåll) ett av de äldsta greppen inom marknadsföring. Guide Michelin från 1900-talets början är ett bra exempel; Michelin säljer däck, kunderna finkör bara sina bilar lite inne i staden, kunderna sliter inte på däcken, Michelin ger ut en bok som inspirerar kunderna att ge sig ut på vägarna genom olika tips på hotell och restauranger, kunderna börjar uppleva och är nöjda, däcken slits, kunderna köper nya hos Michelin för att de fått så bra tips, Michelin är nöjda.

– Men, alla pratar ju om Content Marketing nu?
– Ja, det som har hänt är att vi fått ett antal nya kanaler och ett ökat nyttjande av dessa under de senaste 7-8 åren, och det förändrar bilden totalt.

– Berätta!
– Jag håller ju på. Tidigare fick man t ex. jobba med kundtidningar för att nå ut med inspiration, och även om läsandet var högt i de bästa av dessa publikationer blev det väldigt sällan en dialog med kunden. Idag kan vi skapa ett innehåll på vår websida som kunden direkt kan respondera på, antingen på vår sida eller i någon av de kanaler där vi valt att sprida innehållet.

– Och då köper kunden det man säljer?
– Ibland, men det vi i första hand eftersträvar är att skapa värden för kunden på lång sikt, så att de gillar att vara en del av, eller ta del av det vi har att säga. Den värdeskapande grunden ska förhoppningsvis leda till att man rekommenderar företaget eller köper något när man har behov.

– Men om man säljer t ex. spik, hur mycket kan man prata om spik utan att folk tycker man är tjatig?
– Det får man känna av i sin dialog med kunden, men det viktiga är att förstå att kunder som i framtiden ev. kan vara intresserade av spik faktiskt har ett annat liv också. Som spikföretag kan man lika gärna prata om hur man bygger det bästa vindskyddet i skogen utan spik, eller hur man kokar en soppa.

– Utan spik?
– Ja, i båda exemplen. Om man som företag värderar naturen, kan det vara viktigt att visa det genom att se till att så många som möjligt inte lämnar spikar efter sig som kan skada djur och natur. Är det ditt företags värdering så söker ni kunder som kan dela den med er. Att koka soppa på en spik är i grunden en bra folksaga som handlar om snålhet, men soppan blir nog godare utan spiken.

– Så, man kan prata om allt?
– Ja, så länge det stämmer med företagets värderingar och är ärligt!

– Ärligt, hur ska folk veta det?
– Med utgångspunkten att content marketing är en långsiktig strategi, där du sakta bygger upp en kundkrets som delar de värderingar ditt företag står för, så kan du inte luras. Om du givit sken av att vara ett företag som värnar om t ex miljön, så söker sig likasinnade till ditt företag och dina produkter. Skulle det då visa sig att du fuskat och egentligen inte tycker att det där med miljön är så viktigt, så kommer det så småningom lysa igenom. Då kommer dina kunder att börja fråga vad du håller på med, och om du då inte kan svara upp mot detta så kommer de att lämna dig och förmodligen också sprida sin besvikelse i alla sina kanaler, så att fler lämnar dig.

– Oj, inte bra alls! Content Marketing verkar farligt?
– Nej, men att vara oärlig är farligt! Alla bluff-företag lever farligt, för väldigt stor del av makten ligger hos konsumenterna numera, om bara konsumenterna vill.

– Men om man lägger mycket pengar och tid på detta så måste man väl kunna sälja något också?
– Absolut, men tänk på din närvaro på nätet ungefär som om du skulle startat en restaurang. För att lyckas, skulle du skapa en fin och skön miljö där dina likasinnade skulle trivas, eller hur?

– Ja, det skulle jag nog satsat en hel del på!
– Du skulle också valt en inriktning på restaurangen som du själv gillar, och du skulle vara väldigt noga med att välja medarbetare som var trevliga på det sättet du gillar.

– Ja.
– Detta är grunden för att du ska kunna sälja något i din restaurang men du kan inte förvänta dig att dina blivande kunder är där varje dag och köper något. Men om de gillar dig så rekommenderar de dig gärna till andra, som kan tänkas bli kunder.

– Men när jag har byggt klart min restaurang, så handlar det mycket om att sälja det vi är duktiga på.
– Ja, men kunderna har massor av restauranger att välja mellan, så du måste ständigt påminna om att du finns. Förr genom annonser och flygblad, idag alltmer genom relevant content, som i bästa fall skapar dialog. Du var inne på att content kostar i en tidigare fråga, och det gör det, men det gör annonser också. Skillnaden är att bra content lever längre över tid och kan skapa dialog länge.

– Kan du exemplifiera mer kring det här med dialog?
– Dialog kan vara allt från att klicka ”Gilla”, dela, kommentera, maila eller ringa, där naturligtvis de sistnämnda skapar den närmsta kontakten. Men att ”Gilla” och dela betyder mycket för oss för att komma ut, och ur ett trovärdighetsperspektiv är det bättre att andra än vi själva sprider vårt ord. Men det är viktigt att du som företag hjälper till att skapa dialogen. Ett exempel för att förtydliga: Förr ropade man ”Kom och köp glass”, idag säger man ”Vi funderar på att göra den här typen av glass, vad tror ni om det?”. Ett annat exempel skulle kunna vara: Förr: ”Vi säger ingenting om att vår nya bilmodell har vält”, idag så väljer man istället att visa att bilen vält, och hur man nu jobbar för fullt med att se till att det aldrig händer igen. Det sista exemplet är naturligtvis väldigt skrämmande för att man blottlägger sina fel och brister och dessutom är tvungen att ha en dialog om detta, men det är då det blir effekt. De som gillar er kommer att gilla er ännu mer för att ni är ett öppet, modigt och ärligt företag. De kommer att bli bättre fanbärare för ert varumärke och därmed gärna sprida ert budskap i sina egna kanaler.

– Så vilka kanaler ska man då vara med i?
– Det viktigaste är att du har en bra plattform, som du själv äger och förfogar över - en blogg eller hemsida, där du jobbar med ditt content. Detta ska sedan spridas; VAR är en jättestor och svår fråga, där jag behöver veta vad du är för företag. Men generellt sätt kan man säga att, vill man nå kvinnor som gillar mode, mat och dekorationer, så är Pinterest en bra kanal. Vill man nå kvinnor och män över 35 år i affärsvärlden, kan LinkedIn vara en huvudkanal. Twitter är en bra kanal för att nå beslutsfattare, journalister och olika nyhetskanaler, men det är en svår kanal om du inte är igång hela tiden (10% av användarna skapar 90% av innehållet). Instagram är definitivt en bra kanal för att nå yngre människor, och den växer sig sakta upp i åldrarna. Alla dessa tycker jag skall kompletteras med Facebook för att det fortfarande är den största kanalen med 4,8 miljoner konton i Sverige. Det är också kanalen där det är enklast att få igång en dialog. Facebook har fått mycket kritik för att de stryper företagssidornas publiceringar till att nå ca 10% av de som valt att ”Gilla” din företagssida. Jag tycker nog snarare att detta är bra, för annars skulle min feed vara överfull av företagsuppdateringar och effekten blir egentligen större när dina följare själva agerar på dina inlägg och därmed sprider i sitt nätverk. Ett bra nyhetsbrev är också en väldigt viktig del i ditt spridande. Folk har valt att prenumerera, och är därför också närmare ett ev. köp. I Google + har jag inte hört något företag som har lyckats med att få igång en dialog, men det är samtidigt en av de kanaler som växer snabbast, så vi får väl se vad det innebär i framtiden. Det kommer ständigt nya kanaler som kan vara intressanta för just ditt företag. Stora lokala avvikelser kan förekomma för att det ibland blir någon form av branschstandard var och hur man agerar. Så med rätt inställning och rätt resurser så kan man vara var man vill, bara man hittar sina konsumenter.

– Många spännande beslut som ska tas, och nu lanserar IHM sin nya utbildning Content & Marketing Management och den är du förstås en stor del i?
– Nej, jag har varit med i en del diskussioner och kommer säkert att vara med i någon eller några inspirationsövningar. Men den utbildningen handlar om mycket mer än det jag sysslar med, den handlar om att leda, mäta och värdera insatserna av sådana som mig. Den handlar mycket om att maximera kraften i en sälj och marknadsavdelning genom att vara den spindel i nätet som ser till att det skapas aktivitet och dialog. Den handlar också om att på ett bra sätt strukturera upp traditionella mediaval med dagens digitala kanaler för att få ut mest effekt. Jag tror att det kan bli en spännande utbildning som jag absolut kommer att följa, om inte annat för att ha koll på mina möjliga framtida chefer :-)

– Så vad står för dörren, för din egen del, i skapandet av content?
– Det är flera bollar i luften, men det som är mest spännande just nu är vår planering för IHMs deltagande i Almedalen. Vi har bjudit in ett antal personer för att diskutera de viktiga frågorna: Entreprenörskap och innovationskraft, Vad betyder kompetensutveckling för svenska företags konkurrenskraft? och Värderingsstyrt ledarskap. Vi kommer att spela in samtalen för att senare kunna sända på nätet. Många intressanta personer som vill vara en del av samtalet och det känns som det kan bli riktigt bra.

– Så, det känns som jag har fått en inblick i vad jag sysslar med och att jag får tacka för att jag gav mig tid.
– Det är jag som ska tacka för att jag kom och gjorde den här intervjun.

Aludd & Aludd
Publicerad på Marknadsbiblioteket med tillstånd av IHM - www.ihm.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Kompetensutveckling och ledarskap driver företagens talanger

CAMILLA WALLANDER VD, Berghs School of Communication

När gamla karriärvägar blir återvändsgränder och talang är en färskvara blir det allt svårare att framtidssäkra kompetens som arbetsgivare. Då...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Marknadschefens nya guide till design


Design är ett substantiv. Det beskriver en slutleverans i form av en behållare eller en visuell presentation av något. Men design är också ett verb. En process. Det ä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN


CREATE AGENCY SWEDEN - nya arrangörer av GKSS Match Cup Sweden, tog emot stafettpinnen från tidigare års arrangörer med siktet riktat mot fler affärsmöjligheter,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Så kan ditt företag möta morgondagens medarbetare

Katarina Vinterskog, Verksamhetschef Transfer Väst

Samtidigt som unga ofta känner en hård press att göra ett klokt yrkesval präglas många företag och offentliga verksamheter i dag av en intensiv talang- och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Från dörr till dörr

VERKSAMHETEN. Koncernen har cirka 7 000 anställda i ett 20-tal länder på fyra kontinenter och en årlig omsättning om 9,5 miljarder kronor. De viktigaste marknaderna utgörs av Kina, Singapore, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA. De största kunderna är verksamma inom Automotive, Electronics, Fashion & Lifestyle, Industrial och Health Care & Life Science.

Hur tar man sig från ett klassiskt tryckeri till ett hypermodernt distributionscenter i Singapore, utan att tappa varken kontakten med sina rötter eller blicken mot framtiden? Följ...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Unik säljmetod hjälpte Henrik Gyllander

HENRIK GYLLANDER Global exportchef, Future.

Ett digitalt utbildningspaket, skräddarsytt för att marknadsförare, entreprenörer och säljare ska få maximal tillväxt. Låter det intressant? Faktum är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

En digital mötesplats i byrådjungeln


Resan började för drygt 2,5 år sedan när Sebastian och Oskar drog igång BONZAI Business Developer. Nu tar duon nästa steg och lanserar AgencyMatch, en digital...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

KRAFTEN I MEDARBETARFILMER


#EmployerBrandingVideos - Ett kostnadseffektivt sätt att nå igenom bruset


Visste du en sak. Det är inte ett företag som gör affär med ett annat företag. Det...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ha en vision om hur du vill bo och leva


Vi jobbar hårt. Vi sliter och presterar, den ena deadlinen efter den andra. Vi planerar nästa projekt innan det pågående når sin slut. Och vi drömmer...Om livet som...

Läs mer
Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från...

Läs mer
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Gyllene höst och magisk vinter på Öijared


Arkitekten Gert Wingårdh ritade Öijareds klubbhus, en byggnad med marken som tak. Något helt nytt. Både landskap och byggnad. Öijared gav honom Kasper Sahlinpriset 1988....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

Varför skriver media om vissa företag  (och inte om andra)?

ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.

Det är ingen slump vad media bevakar eller skriver om. Till att börja med måste vi klargöra vem som är medias uppdragsgivare – det är mediekonsumenterna, lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Dear Friends)

All makt åt användarna.

Man brukar säga att ärlighet varar längst, och för dagens företag är det uttrycket viktigare än någonsin att leva upp till.

Nordic Wellness var tidigt ute med att lansera en träningsapp åt sina medlemmar, men med ett par år på nacken var det dags att se över dess funktionalitet. Under arbetet...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (United Spaces)

Coworking - ett framgångskoncept


Portarna till det första coworking spacet slogs upp redan år 2000, långt före sin tid var de då firma Göran Garberg-Lars Rydén. Begreppet ”...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (krönika)

Ett jobb med extra allt


Tacksam, hedrad, ödmjuk. Det var ganska tydligt en gång i tiden: det var den arbetssökande som skulle känna sig utvald om hon mot all förmodan drog det längsta...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (IHM Business School)

LOHAS
- värderingar styr deras köp.


Världens mest trendiga livsstil stavas LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainability. Med 40% av Sveriges befolkning i sitt grepp är denna köpstarka grupp en faktor som påverkar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

Välkommen till Öijared
- EN EGEN VÄRLD.

Öijareds prisbelönta klubbhus.

På halvön mellan sjöarna Mjörn och Sävelången ligger Öijared, i natursköna omgivningar med storskog, vitsippsbackar samt ett stort och varierande växt-...

Läs mer

Undvik fallgroparna när du väljer byrå

Vad gör vi åt det största hotet mot svensk tillväxt?

SÅ ENKELT - når du alla Sveriges marknads- och försäljningsansvariga

Mäklare hakar på ny säljtrend

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro

Nej, Facebook dör inte i år heller!

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.

Analyser för bättre kundkännedom.

Så tar du fram videor som andra vill dela på sociala medier

Varumärkessyfte
– vad, varför och hur?

Företagsrock GBG _ management by music

Du där, klarar ni verkligen av morgondagens utmaningar?

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018

Reklam har aldrig varit viktigare.

Digitaliseringen ställer krav på hantverket.

BONZAI cases

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Allt fler marknadschefer anser att videoinnehåll inte längre bara är ett alternativ - det är snarare ett måste för en framgångsrik marknadsstrategi.

Alltid matchdag hos Marketmatch
- hur gig-ekonomin skapar nya möjligheter inom marknad.

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.

Med kunden i fokus.

Hur skulle vår email se ut om vi lät Millennials bygga den idag?

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?

Marknadsföring som gör skillnad.

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)

"Var en rebell inom ramen"

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?

Frölunda Torg satsar på upplevelsebaserad marknadsföring

Packat & klart.

DÅLIGA MÖTEN – Nutidens största tidstjuv och arbetsmiljöfråga.

Sexton marknadschefer i Båstad med Nyström, Järryd, Pernfors och Tideman

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.

NKI vs. Kundlojalitet och kundupplevelse

Sätter avtryck på säkerheten.

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.

Vad är Micro-Moments?

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING

MOBILANNONSERING
– relevant, effektivt och prisvärt.

Information som går in istället för ut

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!

5 nya trender inom e-handel

Rörande e-commerce

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?

Kombinationen av professionell SEO och PR:
Optimerar ditt bolags kommunikation

Hur får du dina medarbetare att leva varumärket?

”Det är dags att kommunicera jämställt”

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Nytt koncept för effektivare möten.


När Scandic skulle lansera ett nytt möteskoncept fick kunderna vara med och bestämma. Det innebär en storsatsning där 500 mötesrådgivare kommer att utbildas...

Läs mer

”Pennpojken” väg mot världsrekord

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö

Fyra saker transformativa ledare gör

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening

Automatisera framtiden

ÄR NI I FRAMKANT?

VARUMÄRKESMÖTET

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!

FINN FEM FEL

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”

Svaret är enkelt!

THE END OF THE EXPERT

REKLAMFÖRAKTET

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.

YTA ELLER PSYKOLOGI?

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION

Övervinn reklamtrötthet

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?

Historisk digitalisering

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?

Tillhör du de 4 procenten?

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.

Slaget om Kundlojaliteten

Så når du omnikanalsnirvana.

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Ledarskap i konfliktsituation

Bestående resultatförbättringar i mångfilialföretag/organisationer.

Så blir din reklam mer lönsam

EN WEBB FÖR ALLA

PUL 2.0: SÅ PÅVERKAS DU AV EU:S NYA DATASKYDDSFÖRORDNING

DEMOKRATISERA DATA En hållbar datadriven utveckling

MAGKÄNSLA = VARUMÄRKESEKONOMI

Från leverantör till samarbetspartner:

Så kan insikt ge nya möjligheter

VI TAR BEFÄLET!

Content Marketing B2B i tandvården

Bridging the digital skills gap

Här är årets bästa kommunikatörer

Nå framgång genom att koppla ihop marknad, sälj och kundsupport

De 10 viktigaste digitala affärstrenderna 2016

The Golden Age of Marketing

H2H ÄR SOM H2O – OMÖJLIGT ATT VARA UTAN

Stora bolag ökar sin marknadsföringsbudget

Varför jobbar inte marknad och sälj ihop?

KONSTEN ATT SKAPA STARKA UPPLEVELSER

Den digitala Transformationen

Reklamen är död! Länge leve reklamen!

MCPLAY: Kunskapskanalen enbart för marknadsförare

Prototyping är att våga MISSLYCKAS – SNABBT

EN DIGITAL(ISERAD) MARKNADSCHEFS Bekännelser

Maxa nyttan av sociala medier med content marketing

Våga släppa kontrollen

Har din byrå tekniken i blodet? – Grattis.

Verktyget som skapar en EN HÅLLBAR ORGANISATION

INVESTERING & DIGITALISERING skapar förutsättningar för innovation och ökat kundvärde

Situationsanpassad marknadsföring kräver ny kompetens

Vilka kunskaper bör en marknadschef ha?

RYKTET om det papperslösa samhället är ÖVERDRIVET

Marknadschefens Innovationsutmaning

Dagen då jag klippte mitt bensinkort i två delar

DIGITAL INHOUSE – 2016

En ny sheriff i Vilda Västern

Vår hypotes var att svenskarna halkat efter i den digitala världen. Men stämmer det verkligen?

Om konsten att kapitalisera på godhet.

Dina medarbetare är nya tidens mediekanaler

Personlig utveckling- nyckeln till lyckad försäljning

3 vanliga frågor om det sociala medielandskapet

”Det krävs att du har ett bredare kommunikativt perspektiv i dag”

Undvik fallgroparna vid content marketing

Publikrekord för segelfesten

Nya affärsområden ger ökad framgång

Digitaliserad marknadsföring kräver Helhetstänk

0 till 100 miljoner med verklighetsanpassad IT

ANALYSER som ger konkret AFFÄRSNYTTA

Världens bästa kommunikationsskola blir ännu bättre

Varför misslyckas innovativa produkter?

Smak för marknadsföring

Så använder du LinkedIn för att hitta nya kunder

Vinn racet om din kunds uppmärksamhet på den digitala arenan

CEO’s Need To Get Serious About Sales

Magkänsla = Varumärkesekonomi – 10 tips

Våga vara först!

Zlatan blir fransk storpolitik – då tar PSG:s väloljade PR-maskineri raskt över taktpinnen

Ditt namn säljer

Sociala medier äger- nästan

Två gillar, en ogillar – en gammal, bra sanning

Att mäta digital ROI. På riktigt.

Ökande digital marknadsföring och önskan om digital integritet: EN PARADOX?

Vem är smart i det digitala kaoset?

Shitstorm & Native Advertising

Storytelling knyter känslor till produkten

Skapa känslan med rätt bild

Innovationens betydelse för Sverige

Skydda ditt varumärke

Scener ur ett äktenskap

Säljchefens Förvandling

Så når du ut med ditt budskap

Marknadsanalys – för att KUNSKAP ÄR MAKT

E-gifting – ett nytt sätt att ge

It-budgeten har fått nya ägare. Är du en av dem?

Nya rön skapar nya märkesutmaningar.

Att vara och verka i en digital värld

Ljus framtid för utomhusreklam

Gott nytt kommunikationsår

Så kommer 90-talisterna att påverka framtidens konsumtion.

Do you feel it?

Hur arbetar du med ditt platsvarumärke?

Hur blir du BFF med dina kunder - om ett värdebaserat erbjudande.

Så undviker du att göra din reklam osynlig.

Tryckt media – viktigt för framtiden?

Förändring är ett måste och ny strategi är satt! Varför händer ingenting?

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken

Hur kan vi öka det digitala kunnandet på marknadsavdelningarna?

Marknadschef?
Lär dig mer om ekosystem!

Våga ta din marknadsföring till nästa steg!

Så lär du känna dina kunder på djupet

Hur växer jag som marknadschef?

Riksdagsval och bolagsstämmor är urvattnade. Nu är det kvartalsrapporter och opinionsundersökningar som gäller!

Öka engagemanget med App Push

Många gör bra saker men få får uppmärksamhet

Banner VS Native ads

Marknadsplan- steg för steg

Innehållet är viktigare än tekniken

FRAMGÅNG genom att ställa RÄTT FRÅGOR

De 96,4% vi inte talar om.

Native advertising – något för dig?

Vi är ett stort bolag, men vi har inte tid att vara tröga

Reklamationer och kundmottagare i affärsutvecklingens tjänst!

Läs om dig själv i tidningen

Are you talking to me? Personligt om Personligt.

Fusk och stöld i kreativitetens tjänst

Försäljning, för viktig att överlåta till säljarna?

Film som väcker känslor

Nya medielandskapet ställer större krav på kunskap och proffsighet

Ett motvilligt äktenskap?
Som blir bättre och bättre.

Receptet för framgångsrik
e-postmarknadsföring.

Hur fyller vi tomrummet efter kunden vi glömt?

Passion – en framgångsfaktor enl. Harvard Business School

Så tar du fram en content marketing strategi – från affärsmål till kanal

Det räcker inte att hålla tiden för att bygga kollektivtrafikens varumärken

Ett möte med mig själv.

TRE TIPS för marknadschefer som vill tro mindre

Bruce Dickinson/Iron Maiden om att skapa fans och inte kunder

Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa