Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 23 oktober 2017 - klockan 06:02
Madicon

FINN FEM FEL


Göran Palmgren 2016-12-20


När vi var små och prenumererade på serietidningar (det gjorde man då) var det ganska vanligt att det fanns några sidor med ”knep-och-knåp”. Man fick lära sig knyta en knop, skära till en flöjt, etc. Ett vanligt inslag var ”Finn-Fem-Fel”. Två till synes identiska bilder. Det gällde att hitta och ringa in de fem saker som inte var lika, de saker som skilde bilderna åt. (Skickade man in kunde man vinna kanske en keps eller ett års prenumeration.)

Samma tanke används i detta Mad Paper. Två till synes identiska ledare och verksamheter, men något gör att den ene har framgång medan den andre kämpar i motgång. Ofta handlar det om att upprepa ett antal kända fel, eller att låta bli att göra det.

Här har vi tagif fram fem (plus ett) av de vanligaste felen, och låt oss vara ärliga, vi har själva gjort – och kommer säkert att upprepa – de här och många andra tokigheter. Om du i ditt ärliga uppsåt känner igen att du kanske råkat GÖRA något av dessa ”fel”, slå oss en signal så ska vi ställa några svåra frågor!

Här är listan. Se bilden av en framgångsrik ledare å ena sida, och en ledare som gör dessa fel å den andra. Ingen rangordning, bara i den ordning vi kom på dem.

1. ORGANISATIONSPRINCIPER
Din organisation ska spegla din verksamhet och optimera resultatet. Ett alltför vanligt fel är att glömma det och i stället organisera verksamheten utifrån vad som är ”kul, nytt, spännande och lite läckert”. I den burken hamnar de framåtsyftande, dina likar och kompisar, de du gillar att omge dig med. Här är löneutvecklingen bra, här får man uppmärksamhet, här är man ”inne”.

I den andra organisationsburken ligger ”brödfödan”, det som inte är så kul, kanske lite jobbigt och som inte känns som framtidens melodi. Men det är kanske här som lönsamheten och de nöjda kunderna finns just nu? Här hamnar trotjänarna. De som kommer varje morgon, jobbar på och håller tyst. Ingen särskild uppmärksamhet eller hög status. Tills en dag...

För att undvika detta fel: Fundera noga på vilka kriterier som skall gälla när du skapar din organisation och säkra dina trygga medarbetare genom uppmärksamhet.

2.DELEGERA PROBLEM – BEHÅLLA LÖSNINGAR
Ditt uppdrag som ledare handlar inte om att DU skall bli stjärna. Du kan bli en kortlivad stjärna om du bestämmer dig för att sådant som leder till trubbel och skapar problem – det delegerar du. Sådant som kan lösas behåller du på ditt eget bord. Och du berättar för alla som vill höra på hur du tagit krafttag och löst frågan. Och att du är bekymrad över att de problem du delegerat inte blivit lösta.

För att undvika: Delegera när frågorna kan lösas. Skapa stjärnor i din organisation. Behåll och ta ansvaret själv för de svåra frågorna.

3.ODUGLINGAR
Alltför ofta hör man ledare tala om att deras personal är ”oduglingar”. Ditt kanske viktigaste uppdrag som ledare är att rekrytera rätt folk. Att då tala om att de du har är odugliga eller inte räcker till slår direkt tillbaka på dig själv. Du har misslyckats med ditt uppdrag att rekrytera rätt folk. Det slår hårdare mot dig än mot dina ”oduglingar”.

För att undvika: Tala om din personal per definition såsom varande lysande. Händelsevis så BLIR de det då.

4.SKYLL PÅ SÄLJARNA
Den här är vanligt förekommande. Ledningen är oklanderlig, affärsplanen stark, produkterna har hög kvalitet, priset är rätt, marknadskommunikationen lysande, kunderna står och väntar, konkurrenterna svettas... om det bara inte vore för SÄLJARNA. De SÄLJER ju inte.

Visst, en säljorganisation behöver ibland stramas upp, det håller vi med om. Men ofta, alltför ofta, är det inte där skon klämmer. Men det är enkelt för en ledare att peka åt det hållet. Då slipper man hantera dom djupa frågorna om affärsmodell och marknadens reella förutsättningar.

För att undvika: Jobba igenom helheten innan du hackar på säljkåren.

5.”JAG VILL SÅ GÄRNA TRO...” ELLER ”DUCKA, DET GÅR SÄKERT ÖVER SNART...”
Den här är svår. Den handlar dels om att se verkligheten så som den verkligen är, men samtidigt handlar den om fantasi; möjligheten att se vad som sker i det som just här och nu kanske inte är så uppenbart.

Har vi inte alltför ofta blundat för förändringar i vår omvärld som vi inte VELAT se ? För lösningar på kundernas problem som vi inte kunde fantisera om bara för ett halvår sedan

(Ett riktigt gammalt exempel du sett förr och som visar att detta inte är nytt: Facit tillverkade världens bästa mekaniska räknedosor. Sant. Problemet var bara att HP gjorde mindre, snabbare, billigare, bättre elektroniska räknedosor. Vilket bl a placerade Åtvidabergs FF i lägre divisioner)

Under denna rubrik ryms också hanteringen av kriser. Det drabbar oss alla. Media hör av sig, rubriker om ”skandal”, etc. Att inte då hantera fakta och ta tag i frågorna gör att effekten eskalerar. Det GÅR inte över om man duckar och du KAN inte önska dig en tillvaro utan kriser och nya situationer på marknaderna.

För att undvika: Fakta på bordet. Fantasi och framåtblickande tänkande. Och låt inte frågorna växa dig över huvudet. Ta tag i dem – nu!

6.ETT BONUSFEL FÖR DIG SOM ÄR MED SÅ HÄR LÅNGT: ”JAG FÅR BRA MED KVALITETSTID MED MINA BARN OCH MED MIN PARTNER... SENARE...”
”Senare” kommer aldrig. Då är det för sent. Som framgångsrik ledare oavsett verksamhet eller organisation måste du ha balans. Hur du väljer att leva ditt liv kan vara olika. (Så ska det vara!)

Men du... gör inte felet att skapa en situation där ditt ledarskap påverkas av att du inte har balans i ditt liv. Undvik det 6:e felet i första hand.

Som vi sade i inledningen, om du mot all förmodan känner igen några av dessa fel i din egen vardag, slå en signal så ska vi dela med oss av vår erfarenhet av att hantera dessa fel och kanske några andra vi sett.

Göran Palmgren Business Sherpa
gp@madicon.se
+46 70 262 1752

KONTAKTA OSS: INFO@MADICON.SE
+46 72 571 42 00
BESÖKS OSS: WWW.MADICON.SE
KUNGSGATAN 71,112 27 STOCKHOLM

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Frölunda Torg satsar på upplevelsebaserad marknadsföring


FÖR TIO ÅR SEDAN KUNDE DU SPENDERA HELA LÖRDAGEN PÅ ETT KÖPCENTRUM I JAKTEN PÅ DEN PERFEKTA OUTFITEN. IDAG ÄR SAMMA OUTFIT BARA EN GOOGLING OCH NÅGRA KLICK...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Packat & klart.


Målet är lika enkelt som genialt – att effektivisera såväl lagerhållning som distribution så att kunderna i stället kan fokusera på det de sjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

DÅLIGA MÖTEN – Nutidens största tidstjuv och arbetsmiljöfråga.


Scandic Triangeln i Malmö lanserar Magic Room, receptet för tröstlösa mötesledare.


I SVERIGE SPENDERAS cirka 30 procent av vår arbetstid på...

Läs mer
Marknadscheferna med Mercedes-Benz i Båstad 2017

Sexton marknadschefer i Båstad med Nyström, Järryd, Pernfors och Tideman


För två veckor sedan gick nätverket Marknadscheferna ut med ett upprop till sina medlemmar. "Vi söker Sveriges mest tennisintresserade marknadschefer". Ett upprop som genererade...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.


Idag betraktas varumärken mer som vänner och bekanta som man har en levande relation till. Din trygga kompis när olyckan är framme, eller galningen som får dig att kasta dig...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Sätter avtryck på säkerheten.

Yiwen Jin och Pether Axelsson med lösningen i hand.

ID-bedrägerierna ökar och drabbar många oskyldiga. Många förordar en tvåfaktorsidentifiering, men tekniken har tidigare inte funnits. Nu kan svenska Mark-up...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.


Att logistik är viktigt för en researrangör är självklart. Lika självklart är det att alla delar i ett bolag måste följa varumärkets riktlinjer...

Läs mer
inRiver

Vad är Micro-Moments?

Klicka på bilden för att se hela infographen.

När uppstår Micro-Moments och varför är det viktigt för oss? I denna infographic belyser vi utmaningarna med vår generations nya köpbeteende och hur man bör...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING


Att jobba digitalt kräver nya arbetssätt och nya roller på marknadsavdelningen. Fokuserar ni på rätt saker? Här är några punkter som bör finnas i...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

MOBILANNONSERING
– relevant, effektivt och prisvärt.

\

Upp till 90 procent av svenskarna surfar i den – varje dag. Mobilen är i dag en accepterad och effektiv annonskanal, men många företag tror att det är svårare att...

Läs mer

Information som går in istället för ut

<span class=\

Forskning visar att vårt arbetsminne är mycket begränsat. Kort efter att vi har hört en information så är kunskapen till största delen glömd och på...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!

Precis som i ett spel styrs spelaren av regelverk och genomför diverse saker för att belönas. Med ert regelverk styr du kunden mot era mål.

Välj ett flexibelt lojalitetsprogram, med Gamification in Business, som kan matcha olika kundgrupper och behov, påverka lojalitet och öka merförsäljningen radikalt!

Läs mer
inRiver

5 nya trender inom e-handel

Klicka på bilden för att se hela infographen

inRiver presenterar 5 nya e-handelstrender som redan idag förändrar och påverkar e-handeln globalt.

Få konkreta tips på hur du kan förbättra och anpassa din...

Läs mer

Rörande e-commerce


Kommer du ihåg när vi handlade saker i butiker? Du kunde ta ner produkten från hyllan. Känna på den. Vända och vrida, trycka på knappar, öppna produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?

\

Att använda film i sin marknadsföring är ett av det bästa och mest effektiva sätt man som företag kan marknadsföra sig på. Det har blivit mer och mer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Kombinationen av professionell SEO och PR:
Optimerar ditt bolags kommunikation


Tänk dig att du står på scen på en gigantisk arena. Publiken består av tiotusentals människor som inte vill annat än att köpa dina produkter, tjänster...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Hur får du dina medarbetare att leva varumärket?

<span class=\

Starka, synliga och efterlevda värderingar bygger ett trovärdigt och svårkopierat varumärke. Det finns tre principer som värderingsdrivna organisationer agerar utifrån...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

”Det är dags att kommunicera jämställt”


Flera kända varumärken har den senaste tiden fått uppmärksamhet för sin normbrytande reklam. Men fortfarande bygger majoriteten av marknadskommunikationen på...

Läs mer
Textbyrån Beep

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll


Idag pratar alla om innehållsmarknadsföring. Är det en övergående trend? Nej, inom B2B är det ett väl beprövat sätt att marknadsföra företaget...

Läs mer
Undersökning av Bohmans Nätverk & Marknadscheferna

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Bild: Pickit

Är du säljchef? Då kanske du har anledning att bevaka din position, om du inte vill bli överkörd av din kollega marknadschefen. När Bohmans Nätverk för tredje...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Nytt koncept för effektivare möten.


När Scandic skulle lansera ett nytt möteskoncept fick kunderna vara med och bestämma. Det innebär en storsatsning där 500 mötesrådgivare kommer att utbildas...

Läs mer

”Pennpojken” väg mot världsrekord


Tioåriga Adam Karlsson från Motala har ett stort intresse för pennor och han har bestämt sig för att bli den som har flest unika reklampennor i världen och en plats i...

Läs mer
Svenskt Marknadsföringsindex 2016-2017

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt


Nära 90 procent av marknadscheferna i svenska bolag planerar en ökning, eller en oförminskad budget inför 2017. Fler höjer budgeten jämfört med föregå...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö


I tre års tid har Marknadscheferna arrangerat Marknadschefsdagarna på Svenska Mässan i Göteborg. Tillsammans med Meg/ Mediedagarna har de haft talare som Bruce Dickinson (Iron...

Läs mer

Fyra saker transformativa ledare gör

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening

Automatisera framtiden

ÄR NI I FRAMKANT?

VARUMÄRKESMÖTET

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!

FINN FEM FEL

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”

Svaret är enkelt!

THE END OF THE EXPERT

REKLAMFÖRAKTET

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.

YTA ELLER PSYKOLOGI?

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION

Övervinn reklamtrötthet

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?

Historisk digitalisering

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?

Tillhör du de 4 procenten?

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.

Slaget om Kundlojaliteten

Så når du omnikanalsnirvana.

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Ledarskap i konfliktsituation

Bestående resultatförbättringar i mångfilialföretag/organisationer.

Så blir din reklam mer lönsam

EN WEBB FÖR ALLA

PUL 2.0: SÅ PÅVERKAS DU AV EU:S NYA DATASKYDDSFÖRORDNING

DEMOKRATISERA DATA En hållbar datadriven utveckling

MAGKÄNSLA = VARUMÄRKESEKONOMI

Från leverantör till samarbetspartner:

Så kan insikt ge nya möjligheter

VI TAR BEFÄLET!

Content Marketing B2B i tandvården

Bridging the digital skills gap

Här är årets bästa kommunikatörer

Nå framgång genom att koppla ihop marknad, sälj och kundsupport

De 10 viktigaste digitala affärstrenderna 2016

The Golden Age of Marketing

H2H ÄR SOM H2O – OMÖJLIGT ATT VARA UTAN

Marknadscheferna Nr,3 2015

Stora bolag ökar sin marknadsföringsbudget


Mer än hälften av Sveriges stora bolag, med en omsättning över en miljard, planerar att öka sina investeringar i marknadsföring nästa år. Cirka 16 procent av...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa