Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.


Rickard Netsner (Dear Friends) 2017-04-09


Idag betraktas varumärken mer som vänner och bekanta som man har en levande relation till. Din trygga kompis när olyckan är framme, eller galningen som får dig att kasta dig ut för en bergssluttning med din nya cykel. Företag har till och med gått så långt att de även gör tydliga politiska ställningstaganden som sympatiserar med sina målgrupper.


Att förmänskliga varumärken har vi på reklamsidan hållit på med sedan 50-talet, men värt att notera är hur utvecklingen under de senaste åren tagit ett gigantiskt kliv framåt. Till stor del kan vi tacka sociala medier. Från att bara kommunicera från stortavlor och baksidor av mjölkpaket har företag nu en hel arsenal av kanaler för budskap. Dessutom kan man direkt få svar från följarna och statistik på hur allt mottages. Tyvärr har många missat en väsentlig del i sina sociala media strategier. I jakten på det perfekta flödet... så blev de för perfekta.

Illusionen om det perfekta livet.
Vi alla har ett par sådana bekantskaper i våra egna vänskapskretsar. I regnigaste februari semestrar de på Maldiverna. De är ute och lyxäter tillsammans på fina restauranger – en tisdag. Fotar tillrättalagda inredningsdetaljer i fulländade hem. För att inte tala om barnen som alltid är glada och lyckliga. Ja, dom lever helt enkelt det perfekta livet. Det livet du inte har. Det livet ingen har. Och därför har du svårt att associera till det. Att vara missunnsam är fult, men man kan inte hjälpa att tycka att det ”perfekta flödet” blir riktigt tråkigt efter ett tag. Varför? För att det inte känns särskilt genuint, överraskande eller intressant. ”Humble-bragging” i all ära, men om majoriteten av din kommunikation består av framgångshistorier, produktlanseringar och ”grattis- oss”-meddelanden behöver du inte längre fundera på varför det bara är medarbetarna som gillar dina inlägg.

Mänskliga varumärken.
Att ge skenet av att vara perfekt, och en ofelbar förebild fungerar ett tag, men det kommer aldrig att göra dina kunder till ambassadörer av ditt varumärke – för de känner inte att du känner dem. Istället skapar det ett avstånd. Om företag nu ska vara vänner med sina kunder, så får man anstränga sig. Annars är man en dålig vän som bara pratar om sig själv. Men hur gör man då ett varumärke mer mänskligt och skapar känslomässiga förbindelser med publiken som det slår gnistor om?

Lösningen kallas mänsklig marknadsföring, eller ”Human-2-human”- marketing. Trots namnet, så är det faktiskt smart. Inte helt oväntat är första steget mot att bli ett mer mänskligt företag att verkligen förstå människorna i din målgrupp. På riktigt alltså. Det är därför viktigt att göra en, eller helst flera, personas av din målgrupp. För kan du inte svara på vilka deras intressen, drömmar, humor och behov är så kan du aldrig garantera att innehållet du publicerar är relevant för dem.

Grunden för kommunikationen baseras på: ”Vi lyssnar, vet vad du vill och behöver, och att vi delar gemensamma åsikter.” Det är väldigt energikrävande, som det ju är i alla nära relationer.

Relationstips från kära vänner.
Var äkta. I relationer är öppenhet det största attributet för att skapa förtroende. Visst är det läskigt att vara självutlämnande, men här finns det mycket att vinna. Genom att släppa målgruppen inpå livet och visa brister och imperfektioner, så ges dina budskap en tyngd av äkthet – en i förlängningen nog så stark konkurrensfördel. Detta gäller för företag av alla storlekar.

Vi gör alla misstag.
Det är bara mänskligt att göra fel, och beroende på hur man spelar sina kort kan även ett felsteg föra en närmare sina kunder om det hanteras på rätt sätt. Kunder idag är mer kritiska än någonsin, och man ska inte underskatta deras förmåga att googla sig fram till diverse slutsatser. Då gäller det att kunna ha is i magen och självdistans. Men framförallt erkänna om man faktiskt gjort fel. Att visa ånger ger respekt och läker såren snabbare. ICA var nyligen i blåsväder med tysk vispgrädde. Svaret blev en kampanj med ”Sverigest mest utskällda grädde – Nu med svensk råvara”. Snabbt och smart. Som kund vill man bli lyssnad på och behandlad som en människa – av människor.

Ha inte storhetsvansinne.
Vänner konverserar med varandra i ögonhöjd, och det är också där du ska möta din målgrupp. Detta bygger på känslan av att företaget är en fysisk person som lyser med sin närvaro, får dig att skratta och hjälper dig när du behöver det. En fingertoppskänsla för humor kan också lyfta kundrelationer till nya nivåer. Vissa företag har så fyndiga och personliga svar att man besöker deras sidor bara för att läsa kommentarsfälten. Att inte ta sig själv på för stort allvar är både ödmjukt och sympatiskt, kvalitéer som ytterligare förflyttar er mot ett mer mänskligt företag.

Avslutningsvis.
Trenderna talar sitt tydliga språk, och med en annalkande ”iGeneration” som ständigt är uppkopplade så förändras även synen på hur företag ska leva och vara. De företag som väljer att sluta skryta om sina tjänster/produkter, och istället lyssnar på och möter sina kunder på lika villkor, kommer bli framtidens vinnare. Vill du veta mer om Human-2-Human marketing, eller få lite tips och trix om hur man kommunicerar på en mer mänsklig nivå?

Ta kontakt så kan vi över en kopp kaffe se vilka möjligheter som finns för ditt varumärke.

Du når Dear Friends på: www.dearfriends.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.


Idag betraktas varumärken mer som vänner och bekanta som man har en levande relation till. Din trygga kompis när olyckan är framme, eller galningen som får dig att kasta dig...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Sätter avtryck på säkerheten.

Yiwen Jin och Pether Axelsson med lösningen i hand.

ID-bedrägerierna ökar och drabbar många oskyldiga. Många förordar en tvåfaktorsidentifiering, men tekniken har tidigare inte funnits. Nu kan svenska Mark-up...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.


Att logistik är viktigt för en researrangör är självklart. Lika självklart är det att alla delar i ett bolag måste följa varumärkets riktlinjer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING


Att jobba digitalt kräver nya arbetssätt och nya roller på marknadsavdelningen. Fokuserar ni på rätt saker? Här är några punkter som bör finnas i...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

MOBILANNONSERING
– relevant, effektivt och prisvärt.

\

Upp till 90 procent av svenskarna surfar i den – varje dag. Mobilen är i dag en accepterad och effektiv annonskanal, men många företag tror att det är svårare att...

Läs mer

Information som går in istället för ut

<span class=\

Forskning visar att vårt arbetsminne är mycket begränsat. Kort efter att vi har hört en information så är kunskapen till största delen glömd och på...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!

Precis som i ett spel styrs spelaren av regelverk och genomför diverse saker för att belönas. Med ert regelverk styr du kunden mot era mål.

Välj ett flexibelt lojalitetsprogram, med Gamification in Business, som kan matcha olika kundgrupper och behov, påverka lojalitet och öka merförsäljningen radikalt!

Läs mer
inRiver

5 nya trender inom e-handel

Klicka på bilden för att se hela infographen

inRiver presenterar 5 nya e-handelstrender som redan idag förändrar och påverkar e-handeln globalt.

Få konkreta tips på hur du kan förbättra och anpassa din...

Läs mer

Rörande e-commerce


Kommer du ihåg när vi handlade saker i butiker? Du kunde ta ner produkten från hyllan. Känna på den. Vända och vrida, trycka på knappar, öppna produkten...

Läs mer
inRiver

Vad är Micro-Moments?

Klicka på bilden för att se hela infographen.

När uppstår Micro-Moments och varför är det viktigt för oss? I denna infographic belyser vi utmaningarna med vår generations nya köpbeteende och hur man bör...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?

\

Att använda film i sin marknadsföring är ett av det bästa och mest effektiva sätt man som företag kan marknadsföra sig på. Det har blivit mer och mer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Kombinationen av professionell SEO och PR:
Optimerar ditt bolags kommunikation


Tänk dig att du står på scen på en gigantisk arena. Publiken består av tiotusentals människor som inte vill annat än att köpa dina produkter, tjänster...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Hur får du dina medarbetare att leva varumärket?

<span class=\

Starka, synliga och efterlevda värderingar bygger ett trovärdigt och svårkopierat varumärke. Det finns tre principer som värderingsdrivna organisationer agerar utifrån...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

”Det är dags att kommunicera jämställt”


Flera kända varumärken har den senaste tiden fått uppmärksamhet för sin normbrytande reklam. Men fortfarande bygger majoriteten av marknadskommunikationen på...

Läs mer
Textbyrån Beep

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll


Idag pratar alla om innehållsmarknadsföring. Är det en övergående trend? Nej, inom B2B är det ett väl beprövat sätt att marknadsföra företaget...

Läs mer
Undersökning av Bohmans Nätverk & Marknadscheferna

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Bild: Pickit

Är du säljchef? Då kanske du har anledning att bevaka din position, om du inte vill bli överkörd av din kollega marknadschefen. När Bohmans Nätverk för tredje...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Nytt koncept för effektivare möten.


När Scandic skulle lansera ett nytt möteskoncept fick kunderna vara med och bestämma. Det innebär en storsatsning där 500 mötesrådgivare kommer att utbildas...

Läs mer

”Pennpojken” väg mot världsrekord


Tioåriga Adam Karlsson från Motala har ett stort intresse för pennor och han har bestämt sig för att bli den som har flest unika reklampennor i världen och en plats i...

Läs mer
Svenskt Marknadsföringsindex 2016-2017

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt


Nära 90 procent av marknadscheferna i svenska bolag planerar en ökning, eller en oförminskad budget inför 2017. Fler höjer budgeten jämfört med föregå...

Läs mer
Dagensanalys levererar spännande nyheter från den digitala världen varje dag!

Veckans guldkorn från Dagensanalys.se

Vad borde du veta om effektiva mätningar, vettiga annonser och senaste marknadsföringstrender?

Från IKEA-banners till framgångstips till sociala mediesurfande i medelåldern


Nu är vi en knapp vecka in i årets kortaste månad, och om du...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö


I tre års tid har Marknadscheferna arrangerat Marknadschefsdagarna på Svenska Mässan i Göteborg. Tillsammans med Meg/ Mediedagarna har de haft talare som Bruce Dickinson (Iron...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 2016

Fyra saker transformativa ledare gör


Med tekniska genombrott inom allt från AI till nanoteknik och IoT, är det lätt att tro att digital transformation bara handlar om teknik. Men det gör den inte. Och trots lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor


Du och ditt företag kanske mäter kundnöjdhet och är stolta över att era kunder ger höga resultat i nöjdhet (NKI). Högt betyg är såklart jä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt


Organiserade nätverk där föreläsning varvas med dialog mellan nätverksdeltagarna blir alltmer efterfrågade och populära – och cheferna har anslutit sig till...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening


Trendanalyser och framtidsspaningar är ofta en källa till både stress och glädje för oss marknadsförare. Ett sätt att förenkla vår vardag är att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Automatisera framtiden


Efter att flera gånger tidigare sagt nej bestämde sig Jesper Hammarstrand för tre år sedan att ta över företaget som hans pappa hade startat drygt två decennier...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

ÄR NI I FRAMKANT?


SEO Sverige är företaget som förespråkar nisch framför bredd. Med spetskompetens inom Adwords, Facebook- och LinkedInannonsering, samt SEO, vet de vad som krävs i den...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

VARUMÄRKESMÖTET


- yta eller upplevelse?


Magkänsla och hjärnans beslutsväg
Ordet magkänsla kan låta flummigt och när vi, som är i branschen, använder det så syftar vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.


Helene Arvidsson är hotelldirektör på Scandic Triangeln i Malmö, ett möteshotell som på många sätt ligger i framkant i branschen. Trovärdigheten ä...

Läs mer
Madicon

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!



VAD HÅLLER PÅ ATT HÄNDA JUST NU? Vi lever i en oerhört spännande och omvälvande tid. Aldrig har möjligheterna varit större samtidigt som trycket på att...

Läs mer
Madicon

FINN FEM FEL


När vi var små och prenumererade på serietidningar (det gjorde man då) var det ganska vanligt att det fanns några sidor med ”knep-och-knåp”. Man fick...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”


Precis där, i det ögonblicket, dog en idé. Kanske hade just den idén blivit ett Youtube-fenomen med över 100 miljoner visningar. Eller så hade den förä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Svaret är enkelt!


2017 har tidigt fått en het megatrend. För oss som arbetar med kommunikation och marknadsföring är enkelhet årets nyckelord. Men att "hålla det enkelt" ska absolut...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

THE END OF THE EXPERT


Förr kunde du lära dig allt inom ett område. Du kunde bli en expert. Idag går det att skrapa på ytan, men det är omöjligt att lära sig allt. Det du kan...

Läs mer
Marknadscheferna Nr.2 2016

REKLAMFÖRAKTET


Hej igen, jag bara måste skriva av mig lite tankar kring reklam, eller kommunikation som vi ofta väljer att säga idag. Jag vill göra klart redan från början att jag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.


Kaj Tekari, Försäljningschef inom möten och event hos Scandic, har svaret på vilket hotell som passar bäst för nästa konferens.

Läs mer

YTA ELLER PSYKOLOGI?

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION

Övervinn reklamtrötthet

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?

Historisk digitalisering

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?

Tillhör du de 4 procenten?

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.

Slaget om Kundlojaliteten

Så når du omnikanalsnirvana.

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Ledarskap i konfliktsituation

Bestående resultatförbättringar i mångfilialföretag/organisationer.

Så blir din reklam mer lönsam

EN WEBB FÖR ALLA

PUL 2.0: SÅ PÅVERKAS DU AV EU:S NYA DATASKYDDSFÖRORDNING

DEMOKRATISERA DATA En hållbar datadriven utveckling

MAGKÄNSLA = VARUMÄRKESEKONOMI

Från leverantör till samarbetspartner:

Så kan insikt ge nya möjligheter

VI TAR BEFÄLET!

Content Marketing B2B i tandvården

Bridging the digital skills gap

Här är årets bästa kommunikatörer

Nå framgång genom att koppla ihop marknad, sälj och kundsupport

De 10 viktigaste digitala affärstrenderna 2016

The Golden Age of Marketing

H2H ÄR SOM H2O – OMÖJLIGT ATT VARA UTAN

Stora bolag ökar sin marknadsföringsbudget

Varför jobbar inte marknad och sälj ihop?

KONSTEN ATT SKAPA STARKA UPPLEVELSER

Den digitala Transformationen

Reklamen är död! Länge leve reklamen!

MCPLAY: Kunskapskanalen enbart för marknadsförare

Prototyping är att våga MISSLYCKAS – SNABBT

EN DIGITAL(ISERAD) MARKNADSCHEFS Bekännelser

Maxa nyttan av sociala medier med content marketing

Våga släppa kontrollen

Har din byrå tekniken i blodet? – Grattis.

Verktyget som skapar en EN HÅLLBAR ORGANISATION

INVESTERING & DIGITALISERING skapar förutsättningar för innovation och ökat kundvärde

Situationsanpassad marknadsföring kräver ny kompetens

Vilka kunskaper bör en marknadschef ha?

Marknadscheferna Nr 3 2015

RYKTET om det papperslösa samhället är ÖVERDRIVET


Många har förutspått att den digitala revolutionen skulle ta död på alla tidningar och magasin. Så är det inte. Det räcker att ta en titt på...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa