Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 17 december 2017 - klockan 09:13
Marknadscheferna Nr 1, 2016

Marknadschef, hur modig är du?


Thomas Barregren 2016-04-15


Att ansvara för marknadskommunikation måste ibland kännas som det mest ensamma jobb man kan ha. Ingen förstår riktigt vad du gör. Vad det krävs för att göra det du gör. Och betydelsen av det du gör. I mångas ögon är marknadsföring inte en tillgång, utan en belastning. En utgift med oklart resultat. Något nödvändigt ont. Knappt nödvändigt. Det är dags att ändra på det. Att återerövra en plats i ledningsgruppen. Att sätta kunderna, marknaden, i centrum – inte försäljningen.

Mördande reklam
Marknadsföring uppkom i mitten av 1800-talet med industrialiseringen.
Från början låg fokus på produkten och produktionen. Det räckte, eftersom efterfrågan på fabrikstillverkade varor var större än tillgången. Men säg den lycka som varar för evigt.

Under 1920-talet började det bli svårare att få avsättning för varorna. Produktionskapaciteten hade kommit ikapp. Dessutom började med den ryska revolutionen en ekonomisk turbulent tid, som varade fram till och med andra världskriget.
Så marknadsföring kom att handla allt mer och mer om att driva försäljning, som i Ulf Peder Olrogs visa från 40-talet:

Allting går att sälja med mördande reklam, Kom och köp konserverad gröt.

Det var först runt 1960 som utvecklingen tog en ny riktning.
Då argumenterade Peter Drucker och Theodore Levitt – de andliga fäderna till business management respektive marketing – att företag inte fanns till för att producera eller sälja, utan för att skapa och behålla kunder.

Den moderna marknadsföringen
För den som inte tänker efter kan det låta som en hårfin skillnad. Men det är ett fundamentalt skifte i synsätt på uppgiften för företag och marknadsföring.
För om vi ska skapa och behålla kunder, måste vi göra allt för att tillfredsställa potentiella och existerande kunder på ett sätt som särskiljer oss från alla andra på ett meningsfullt sätt.
Ur denna insikt föds den moderna marknadsföringen.

Den som handlar om att ta ditt företags vara eller tjänst och erbjuda den på ett sätt som skapar en unik helhetsupplevelse som ger målgruppen övertygande skäl att köpa.
Det räcker inte med att leverera den utlovade varan eller tjänsten. Du måste också tillgodose alla uttalade och outtalade förväntningar som köparen har före, under och efter köpet.
Men inte ens det räcker. För du når än så länge bara upp till hygien-nivån.
Du måste också förstärka erbjudandet på ett sätt som särskiljer det från alla andras på ett sätt som är relevant för just din målgrupp.

Detta är marknadsföring
Det är vad marknadsföring handlar om; att omvandla en vara eller tjänst till en helhetsupplevelse – från första kontakt, genom köp, under tiden som varan eller tjänsten konsumeras och långt därefter.
En helhetsupplevelse som övertygar målgruppen att välja just ditt erbjudande.

Detta är så fundamentalt, som Peter Drucker skrev 1954 i sitt portalverk, The Practice of Management, att det inte räcker med att ha en stark säljavdelning och anförtro marknadsföring till den. Marknadsföring är mycket mer än att driva försäljning.
Det är hela kundupplevelsen – före, under och efter köpet.

Marknadsföring handlar om
1. att kundernas behov och önskemål identifieras och kommuniceras till alla berörda
2. att kostnaden för att köpa och bruka produkten är lägre än kundernas upplevda värde av den
3. att kommunikationen direkt och indirekt etablerar och fördjupar en relation med köparna, och
4. att komforten för kunderna att lära sig om produkten, att köpa produkten och att få den levererad är största möjliga
Marknadsföring omfattar så mycket att den effektivt bara kan ledas av någon som har vd:ns fulla förtroende att agera på hens räkning. En person som sitter i bolagets högsta ledning och tar ansvar för marknadsföring. En marknadschef.
Men är marknadschefen en sådan person? Oftast inte.

Bättre förr
Det fanns enstaka marknadschefer som passar in på beskrivningen – ofta titulerad marknadsdirektör. Men de allra flesta återfanns inte i högsta ledningen.
Många rapporterar inte ens till vd, utan är underställd en administrativ chef, en kommunikationschef eller till och med en säljchef.
De har ofta kvar ansvar för en budget, men har sällan befogenhet att disponera den.
Och deras domän har krympt till bara marknadskommunikation – om ens det.

Det var bättre förr – före krisen i början av 90-talet. Sedan dess har utvecklingen gått åt fel håll. Inte bara för marknadschefer. Utan för hela idén att företagande handlar om att skapa och behålla kunder genom att attrahera och tillfredsställa.
Fokus hamnar mer och mer på transaktion än på relation.
Vi ska sälja konserverad gröt istället för att fråga oss vad kunder vill ha.

Marknadschefer i alla företag, förenen eder!
Det är dags att sätta stopp för detta. Att återupprätta och stärka marknadsföringens roll. Marknadschef, du måste stoppa utveckling - en, återta din position närmast vd:n, verka för att ditt företag etablerar och fördjupar relationer med potentiella och existerande kunder, och erbjuder dem en helhetsupplevelse som ger övertygande skäl att köpa.

Håller du med? Bra! Men har du modet?
Det kommer inte hända av sig själv. Du måste med upp på barrikaderna och slåss.
Har du modet att göra det?

Följ IT-chefens exempel
Okej, jag medger att bilden är målad med breda penseldrag och starka färger.
Verkligheten är mer sammansatt och komplex. Men grundproblemet fanns där.
Och det är hög tid att ta tag i och göra något åt situationen. Det kommer att ta tid. Men det går.

Ett bevis på att det går är IT-chefens utveckling. Från en marginaliserad . figur, undangömd i en skrubb, klädd i T-shirt, slitna jeans och tofflor, och av många ansedd som tråkig eller till och med otrevlig, och definitivt en riktig krångelpelle.
Till en plats i ledningsgruppen, klädd i kostym eller dress, aktad för sin kompetens och sitt affärsmannaskap, och med ny titel – Chief Information Officer (CIO).

IT-cheferna har lärt sig att prata affärsspråk; att förklara hur de bidrar till affärsnytta och visa siffror som stödjer det. Marknadschefer är inte där ännu. Har inte ens börjat resan. Och därför ser de sig omsprungna och baktalade av andra som minsann kan visa resultat.
Nu är det dags att göra något åt det!

Författare: Thomas Barregren
https://www.kntnt.com


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Frölunda Torg satsar på upplevelsebaserad marknadsföring


FÖR TIO ÅR SEDAN KUNDE DU SPENDERA HELA LÖRDAGEN PÅ ETT KÖPCENTRUM I JAKTEN PÅ DEN PERFEKTA OUTFITEN. IDAG ÄR SAMMA OUTFIT BARA EN GOOGLING OCH NÅGRA KLICK...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Packat & klart.


Målet är lika enkelt som genialt – att effektivisera såväl lagerhållning som distribution så att kunderna i stället kan fokusera på det de sjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

DÅLIGA MÖTEN – Nutidens största tidstjuv och arbetsmiljöfråga.


Scandic Triangeln i Malmö lanserar Magic Room, receptet för tröstlösa mötesledare.


I SVERIGE SPENDERAS cirka 30 procent av vår arbetstid på...

Läs mer
Marknadscheferna med Mercedes-Benz i Båstad 2017

Sexton marknadschefer i Båstad med Nyström, Järryd, Pernfors och Tideman


För två veckor sedan gick nätverket Marknadscheferna ut med ett upprop till sina medlemmar. "Vi söker Sveriges mest tennisintresserade marknadschefer". Ett upprop som genererade...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.


Idag betraktas varumärken mer som vänner och bekanta som man har en levande relation till. Din trygga kompis när olyckan är framme, eller galningen som får dig att kasta dig...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Sätter avtryck på säkerheten.

Yiwen Jin och Pether Axelsson med lösningen i hand.

ID-bedrägerierna ökar och drabbar många oskyldiga. Många förordar en tvåfaktorsidentifiering, men tekniken har tidigare inte funnits. Nu kan svenska Mark-up...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.


Att logistik är viktigt för en researrangör är självklart. Lika självklart är det att alla delar i ett bolag måste följa varumärkets riktlinjer...

Läs mer
inRiver

Vad är Micro-Moments?

Klicka på bilden för att se hela infographen.

När uppstår Micro-Moments och varför är det viktigt för oss? I denna infographic belyser vi utmaningarna med vår generations nya köpbeteende och hur man bör...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING


Att jobba digitalt kräver nya arbetssätt och nya roller på marknadsavdelningen. Fokuserar ni på rätt saker? Här är några punkter som bör finnas i...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

MOBILANNONSERING
– relevant, effektivt och prisvärt.

\

Upp till 90 procent av svenskarna surfar i den – varje dag. Mobilen är i dag en accepterad och effektiv annonskanal, men många företag tror att det är svårare att...

Läs mer

Information som går in istället för ut

<span class=\

Forskning visar att vårt arbetsminne är mycket begränsat. Kort efter att vi har hört en information så är kunskapen till största delen glömd och på...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!

Precis som i ett spel styrs spelaren av regelverk och genomför diverse saker för att belönas. Med ert regelverk styr du kunden mot era mål.

Välj ett flexibelt lojalitetsprogram, med Gamification in Business, som kan matcha olika kundgrupper och behov, påverka lojalitet och öka merförsäljningen radikalt!

Läs mer
inRiver

5 nya trender inom e-handel

Klicka på bilden för att se hela infographen

inRiver presenterar 5 nya e-handelstrender som redan idag förändrar och påverkar e-handeln globalt.

Få konkreta tips på hur du kan förbättra och anpassa din...

Läs mer

Rörande e-commerce


Kommer du ihåg när vi handlade saker i butiker? Du kunde ta ner produkten från hyllan. Känna på den. Vända och vrida, trycka på knappar, öppna produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?

\

Att använda film i sin marknadsföring är ett av det bästa och mest effektiva sätt man som företag kan marknadsföra sig på. Det har blivit mer och mer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Kombinationen av professionell SEO och PR:
Optimerar ditt bolags kommunikation


Tänk dig att du står på scen på en gigantisk arena. Publiken består av tiotusentals människor som inte vill annat än att köpa dina produkter, tjänster...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Hur får du dina medarbetare att leva varumärket?

<span class=\

Starka, synliga och efterlevda värderingar bygger ett trovärdigt och svårkopierat varumärke. Det finns tre principer som värderingsdrivna organisationer agerar utifrån...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

”Det är dags att kommunicera jämställt”


Flera kända varumärken har den senaste tiden fått uppmärksamhet för sin normbrytande reklam. Men fortfarande bygger majoriteten av marknadskommunikationen på...

Läs mer
Textbyrån Beep

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll


Idag pratar alla om innehållsmarknadsföring. Är det en övergående trend? Nej, inom B2B är det ett väl beprövat sätt att marknadsföra företaget...

Läs mer
Undersökning av Bohmans Nätverk & Marknadscheferna

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Bild: Pickit

Är du säljchef? Då kanske du har anledning att bevaka din position, om du inte vill bli överkörd av din kollega marknadschefen. När Bohmans Nätverk för tredje...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Nytt koncept för effektivare möten.


När Scandic skulle lansera ett nytt möteskoncept fick kunderna vara med och bestämma. Det innebär en storsatsning där 500 mötesrådgivare kommer att utbildas...

Läs mer

”Pennpojken” väg mot världsrekord


Tioåriga Adam Karlsson från Motala har ett stort intresse för pennor och han har bestämt sig för att bli den som har flest unika reklampennor i världen och en plats i...

Läs mer
Svenskt Marknadsföringsindex 2016-2017

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt


Nära 90 procent av marknadscheferna i svenska bolag planerar en ökning, eller en oförminskad budget inför 2017. Fler höjer budgeten jämfört med föregå...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö


I tre års tid har Marknadscheferna arrangerat Marknadschefsdagarna på Svenska Mässan i Göteborg. Tillsammans med Meg/ Mediedagarna har de haft talare som Bruce Dickinson (Iron...

Läs mer

Fyra saker transformativa ledare gör

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening

Automatisera framtiden

ÄR NI I FRAMKANT?

VARUMÄRKESMÖTET

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!

FINN FEM FEL

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”

Svaret är enkelt!

THE END OF THE EXPERT

REKLAMFÖRAKTET

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.

YTA ELLER PSYKOLOGI?

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION

Övervinn reklamtrötthet

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?

Historisk digitalisering

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?

Tillhör du de 4 procenten?

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.

Slaget om Kundlojaliteten

Så når du omnikanalsnirvana.

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Ledarskap i konfliktsituation

Bestående resultatförbättringar i mångfilialföretag/organisationer.

Så blir din reklam mer lönsam

EN WEBB FÖR ALLA

PUL 2.0: SÅ PÅVERKAS DU AV EU:S NYA DATASKYDDSFÖRORDNING

DEMOKRATISERA DATA En hållbar datadriven utveckling

MAGKÄNSLA = VARUMÄRKESEKONOMI

Från leverantör till samarbetspartner:

Så kan insikt ge nya möjligheter

VI TAR BEFÄLET!

Content Marketing B2B i tandvården

Bridging the digital skills gap

Här är årets bästa kommunikatörer

Nå framgång genom att koppla ihop marknad, sälj och kundsupport

De 10 viktigaste digitala affärstrenderna 2016

The Golden Age of Marketing

H2H ÄR SOM H2O – OMÖJLIGT ATT VARA UTAN

Marknadscheferna Nr,3 2015

Stora bolag ökar sin marknadsföringsbudget


Mer än hälften av Sveriges stora bolag, med en omsättning över en miljard, planerar att öka sina investeringar i marknadsföring nästa år. Cirka 16 procent av...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa