Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 17 november 2018 - klockan 07:42
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr:2 2016

Övervinn reklamtrötthet


Thomas Barregren 2016-09-19


Forskning visar att marknadskommunikation behöver upprepas fler gånger än vad du tror för bästa effekt. Samtidigt breder reklamtröttheten ut sig. Vad kan du göra? för att nå ut med ditt budskap utan att tjata sönder din målgrupp?

Reklamtrötthet är inget nytt. Redan 1942 skrev direktör Folke Beronius, dåvarande annonschef på Stockholms-Tidningen, så här i januari numret av ICA:s tidning för “affärsmedhjälpare”:

Vid diskussion om reklam och annonsering hör man många gånger bland den stora massan fabrikanter, företagare och annonsörer, att »folk läser inte annonser». Och det är nog alldeles riktigt.

Reklamtrötthet har nog varit utbredd ända sedan marknadsföring uppkom som disciplin i mitten av 1800-talet. Och konsumenter har ända sedan dess utvecklat strategier för att undvika reklam. Så här berättar direktör Beronius i ICA:s tidning:

Och redan som pojke, när man började komma i kontakt med familjens ortstidning, med programblad och kalendrar, upptäckte man att av den sortens lektyr är det inte mycket att hämta. Man blev snart van att redan på långt håll känna igen uppställning och utformning – och började spara tid.

Intet nytt sker under solen. Men det är inte helt sant. För även om annonsörers vilja att folk ska läsa deras annonser, och folks ovilja att göra det, är samma idag som för 75 år sedan (eller 150 år sedan), så har de tekniska förutsättningarna förändrats.
Förändringen började under 1990-talet. Kostnaden för att sända radio och tv sjönk, samtidigt som kabeltv-nätet byggdes ut och privatradio tilläts. GSM gjorde sitt intåg, och snart hade alla en mobiltelefon i fickan. Webben såg dagens ljus, och strax kunde man om kvällarna höra modem brusa och tjuta i var mans hem. Och kort tid därefter fick vi lära oss nya ord: blogg och sociala medier. Resten är historia. Två decennier senare, har både annonsörer och folk i allmänhet många fler kanaler att välja mellan än för tjugo år sedan. Då var kanalutbudet begränsat och i stort sett samma som på direktör Beronius tid.

Bättre förr
Begränsat. Det låter som en nackdel. Men var i själva verket en stor fördel. Åtminstone för annonsörer. För det innebar att annonsörernas målgrupper var koncentrerade till några få kanaler, och då räckte det med att köpa utrymme i dessa.
Idag, när det finns så många fler kanaler, är målgrupperna också mycket mer utspridda. Det är praktiskt omöjligt att uppnå samma räckvidd som för bara tjugo år sedan.

Willard Bishop Consultings 13 år gamla studie av hur många reklaminslag som krävs för att nå 80% av alla kvinnor mellan 18 och 49 år i USA illustrerar utvecklingen. 1995 krävdes bara 3 inslag. Fem år senare krävdes hela 97 inslag.
Och det var bara för att få räckvidd. Tyvärr räcker inte det. Det behövs också upprepning. Det visste direktör Beronius. Om de mest framgångsrika annonsörerna skriver han så här i ICA:s tidning från 1942:

Dessa annonsörer veta, att det fordras lång bearbetning för att få allmänheten att reagera. De komma därför igen gång på gång med sina annonser…

Men exakt hur ofta ska man då upprepa en annons för att få effekt? Och när blir det för mycket?

Forskare i luven på varandra
Reklamforskare har längre trätt om hur många gånger en person i genomsnitt måste exponeras för en annons för att få största möjliga effekt på reklamerinran och varumärkesattityd.
Man har varit överens om att erinran ökar med antal exponeringar, och att attityden förbättras till en början och sen försämras när det blir för mycket tjat. Men man har inte varit överens om hur snabbt erinran förbättras och när tjatet blir irriterande.
Det finns de som menar att en gång räcker, eller möjligtvis två, allra högst tre. Dessa kallas minimalister. Och det finns de som menar att det behövs 5, 10, ja kanske så mycket som 25 exponeringar innan maximal effekt uppnås. Dessa kallas repetitionister.

Minimalister och repetitionister har länge legat i luven på varandra. Men nu ser det ut som att tvisten har avgjorts av två tyska forskare – Susanne Schmidt och Martin Eisend.
De har dammsugit vetenskapliga journaler efter artiklar som uppfyllde högt ställda krav. Bland annat ska de bygga på kontrollerade experiment där minst två olika frekvenser för exponering har prövats. De hittade trettio artiklar som uppfyllde deras krav. Den äldsta från 1974. Den nyaste från 2008.

Nu kan man invända att mycket har hänt sedan 1974. Och det är sant. Men experimenten handlar inte om annonsformat eller kanal eller något annat som ändrar sig med tiden, utan om människors uppfattningsförmåga och lärande. Något som inte har förändrats under tusentals år. Så vad kom de fram till? Vem hade rätt? Minimalisterna eller repetitionisterna? Gissa!

Frekvensproblem
Och vinnare är… repetitionisterna! I en artikel publicerad i Journal of Advertising skriver forskarna att deras metastudie visar att optimal exponeringsfrekvens är 10 gånger. Med andra ord bör en person exponeras för samma budskap 10 gånger för maximal effekt – i genomsnitt.
Och nu börjar det bli problematiskt. För tio exponeringar är inte det samma som tio införanden. Inte på långa vägar!Låt oss ta det amerikanska exemplet ovan. Om det 1995 behövdes tre reklaminslag för att nå 80% av målgruppen, så innebär det att det behövs 3 × 10 = 30 införande för maximal effekt. Men fem år senare behövs 97 × 10 = 970 införande. Det är en ökning med mer än tretusen procent på fem år.

Och det var då! Innan Facebook. Innan Twitter. Innan LinkedIn. Innan YouTube, Pinterest, Instagram, Snapchat, Kik, Periscope, Medium, SoundCloud, WhatsApp. Innan … (fyll i valfritt socialt nätverk eller meddelandeapp). Hur mycket som behövs idag vågar jag inte tänka på. Så problemet som annonsörer står inför är i grund och botten ett frekvensproblem. Idag är det mycket svårt att nå 80% räckvidd. Och att nå det med tio exponeringar är ännu svårare, för att inte säga omöjligt. Och den som försöker kommer inte bara att se hela sin marknadsföringsbudget raderas ut, utan också få se mycket negativa effekter på den del av målgruppen som oundvikligt kommer att exponeras för annonsen betydligt fler gånger än optimala tio.

Finns det en lösning
Det är nu som en slipad säljare av system för “inbound marketing” eller “marketing automation” eller “account based marketing”, eller vad som är trendigt för dagen, säger att just hans system är den skinande lösningen på problemet. Och det är nu som en slug konsult säger att han kan hjälpa dig.

Jag är både konsult och säljare av lösningar för marknadskommunikation. Men jag är vare sig slug eller slipad. Så jag måste tyvärr erkänna att jag inte har någon “quick fix” att erbjuda. Och jag tror inte det finns någon heller. Tyvärr. Är det då nattsvart?
Nej. Men vi behöver tänka om hur vi gör marknadsföring. Tänka om från grunden. Att fortsätta att göra det vi har gjort i 150 år, bara för att det har gått förr, håller inte. Förr fungerade det, trots att Folke Beronius och hans samtid också försökte undvika reklam, eftersom det fanns så få kanaler. Nu fungerar det mycket sämre, eftersom explosionen av antal kanaler har gjort det svårt att uppnå tillräckligt många exponeringar. Och det blir inte lättare i framtiden.
Så vad kan vi göra? Susanne Schmidts och Martin Eisends forskning ger några ledtrådar.

Mer forskningsresultat
Deras forskning visar att den positiva effekten på mottagarnas attityd till avsändarens varumärke blir starkare om mottagaren får lite tid att smälta intrycket efter varje exponering. Men låt det inte går för lång tid mellan exponeringarna, för forskningen visar också att effekten klingar av med tiden. Det behövs en regelbunden, men inte massiv, marknadskommunikation för att hålla uppe attityden.

Schmidt och Eisend fann också att marknadskommunikation som berör och engagerar mottagaren (som förhoppningsvis denna native-annons gör) kräver färre exponeringar för att ha maximal effekt på attityden.
Ytterligare ett sätt att minska antal exponeringar för maximal effekt är att undvika konkurrens om uppmärksamhet från andra annonser och annat innehåll, visar deras forskning.

Lärdomar
Även om studien handlar om annonser, och inte om marknadskommunikation i allmänhet, så tror jag vi vågar dra några växlar på den. Det här är min slutsats:
En mottagare behöver nås av din marknadskommunikation många gånger för att det ska få största möjliga effekt på mottagarens attityd till ditt varumärke. Antalet gånger minskar om du a) ger mottagaren lite (men bara lite) andrum mellan varje exponering,
b) är uthållig och upprepar exponeringen regelbundet över lång tid,
c) anstränger dig och skapar innehåll som mottagaren berörs och engageras av och
d) gör det i en miljö där ditt innehåll inte konkurrerar med andra om uppmärksamhet.

Detta är en insikt som också direktör Beronius gav uttryck för i sin artikel i ICA:s tidning från 1942. Om de mest framgångsrika annonsörerna konstaterar han:

De komma därför igen gång på gång med sina annonser, som de göra intressanta, inne hållsrika, nyhetsbetonade, uppfostrande, tjänande. De tröttna inte på att upprepa sina försäljningsargument säsong efter säsong, år efter år.

Att annonser ska uppfostra låter förlegat i vår tid. Men resten är mer sant än någonsin.

Författare: Thomas Barregren
www.kntnt.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Kompetensutveckling och ledarskap driver företagens talanger

CAMILLA WALLANDER VD, Berghs School of Communication

När gamla karriärvägar blir återvändsgränder och talang är en färskvara blir det allt svårare att framtidssäkra kompetens som arbetsgivare. Då...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Marknadschefens nya guide till design


Design är ett substantiv. Det beskriver en slutleverans i form av en behållare eller en visuell presentation av något. Men design är också ett verb. En process. Det ä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN


CREATE AGENCY SWEDEN - nya arrangörer av GKSS Match Cup Sweden, tog emot stafettpinnen från tidigare års arrangörer med siktet riktat mot fler affärsmöjligheter,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Så kan ditt företag möta morgondagens medarbetare

Katarina Vinterskog, Verksamhetschef Transfer Väst

Samtidigt som unga ofta känner en hård press att göra ett klokt yrkesval präglas många företag och offentliga verksamheter i dag av en intensiv talang- och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Från dörr till dörr

VERKSAMHETEN. Koncernen har cirka 7 000 anställda i ett 20-tal länder på fyra kontinenter och en årlig omsättning om 9,5 miljarder kronor. De viktigaste marknaderna utgörs av Kina, Singapore, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA. De största kunderna är verksamma inom Automotive, Electronics, Fashion & Lifestyle, Industrial och Health Care & Life Science.

Hur tar man sig från ett klassiskt tryckeri till ett hypermodernt distributionscenter i Singapore, utan att tappa varken kontakten med sina rötter eller blicken mot framtiden? Följ...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Unik säljmetod hjälpte Henrik Gyllander

HENRIK GYLLANDER Global exportchef, Future.

Ett digitalt utbildningspaket, skräddarsytt för att marknadsförare, entreprenörer och säljare ska få maximal tillväxt. Låter det intressant? Faktum är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

En digital mötesplats i byrådjungeln


Resan började för drygt 2,5 år sedan när Sebastian och Oskar drog igång BONZAI Business Developer. Nu tar duon nästa steg och lanserar AgencyMatch, en digital...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

KRAFTEN I MEDARBETARFILMER


#EmployerBrandingVideos - Ett kostnadseffektivt sätt att nå igenom bruset


Visste du en sak. Det är inte ett företag som gör affär med ett annat företag. Det...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ha en vision om hur du vill bo och leva


Vi jobbar hårt. Vi sliter och presterar, den ena deadlinen efter den andra. Vi planerar nästa projekt innan det pågående når sin slut. Och vi drömmer...Om livet som...

Läs mer
Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från...

Läs mer
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Gyllene höst och magisk vinter på Öijared


Arkitekten Gert Wingårdh ritade Öijareds klubbhus, en byggnad med marken som tak. Något helt nytt. Både landskap och byggnad. Öijared gav honom Kasper Sahlinpriset 1988....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

Varför skriver media om vissa företag  (och inte om andra)?

ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.

Det är ingen slump vad media bevakar eller skriver om. Till att börja med måste vi klargöra vem som är medias uppdragsgivare – det är mediekonsumenterna, lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Dear Friends)

All makt åt användarna.

Man brukar säga att ärlighet varar längst, och för dagens företag är det uttrycket viktigare än någonsin att leva upp till.

Nordic Wellness var tidigt ute med att lansera en träningsapp åt sina medlemmar, men med ett par år på nacken var det dags att se över dess funktionalitet. Under arbetet...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (United Spaces)

Coworking - ett framgångskoncept


Portarna till det första coworking spacet slogs upp redan år 2000, långt före sin tid var de då firma Göran Garberg-Lars Rydén. Begreppet ”...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (krönika)

Ett jobb med extra allt


Tacksam, hedrad, ödmjuk. Det var ganska tydligt en gång i tiden: det var den arbetssökande som skulle känna sig utvald om hon mot all förmodan drog det längsta...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (IHM Business School)

LOHAS
- värderingar styr deras köp.


Världens mest trendiga livsstil stavas LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainability. Med 40% av Sveriges befolkning i sitt grepp är denna köpstarka grupp en faktor som påverkar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

Välkommen till Öijared
- EN EGEN VÄRLD.

Öijareds prisbelönta klubbhus.

På halvön mellan sjöarna Mjörn och Sävelången ligger Öijared, i natursköna omgivningar med storskog, vitsippsbackar samt ett stort och varierande växt-...

Läs mer

Undvik fallgroparna när du väljer byrå

Vad gör vi åt det största hotet mot svensk tillväxt?

SÅ ENKELT - når du alla Sveriges marknads- och försäljningsansvariga

Mäklare hakar på ny säljtrend

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro

Nej, Facebook dör inte i år heller!

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.

Analyser för bättre kundkännedom.

Så tar du fram videor som andra vill dela på sociala medier

Varumärkessyfte
– vad, varför och hur?

Företagsrock GBG _ management by music

Du där, klarar ni verkligen av morgondagens utmaningar?

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018

Reklam har aldrig varit viktigare.

Digitaliseringen ställer krav på hantverket.

BONZAI cases

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Allt fler marknadschefer anser att videoinnehåll inte längre bara är ett alternativ - det är snarare ett måste för en framgångsrik marknadsstrategi.

Alltid matchdag hos Marketmatch
- hur gig-ekonomin skapar nya möjligheter inom marknad.

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.

Med kunden i fokus.

Hur skulle vår email se ut om vi lät Millennials bygga den idag?

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?

Marknadsföring som gör skillnad.

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)

"Var en rebell inom ramen"

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?

Frölunda Torg satsar på upplevelsebaserad marknadsföring

Packat & klart.

DÅLIGA MÖTEN – Nutidens största tidstjuv och arbetsmiljöfråga.

Sexton marknadschefer i Båstad med Nyström, Järryd, Pernfors och Tideman

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.

NKI vs. Kundlojalitet och kundupplevelse

Sätter avtryck på säkerheten.

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.

Vad är Micro-Moments?

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING

MOBILANNONSERING
– relevant, effektivt och prisvärt.

Information som går in istället för ut

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!

5 nya trender inom e-handel

Rörande e-commerce

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?

Kombinationen av professionell SEO och PR:
Optimerar ditt bolags kommunikation

Hur får du dina medarbetare att leva varumärket?

”Det är dags att kommunicera jämställt”

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Nytt koncept för effektivare möten.


När Scandic skulle lansera ett nytt möteskoncept fick kunderna vara med och bestämma. Det innebär en storsatsning där 500 mötesrådgivare kommer att utbildas...

Läs mer

”Pennpojken” väg mot världsrekord

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö

Fyra saker transformativa ledare gör

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening

Automatisera framtiden

ÄR NI I FRAMKANT?

VARUMÄRKESMÖTET

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!

FINN FEM FEL

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”

Svaret är enkelt!

THE END OF THE EXPERT

REKLAMFÖRAKTET

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.

YTA ELLER PSYKOLOGI?

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION

Övervinn reklamtrötthet

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?

Historisk digitalisering

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?

Tillhör du de 4 procenten?

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.

Slaget om Kundlojaliteten

Så når du omnikanalsnirvana.

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Ledarskap i konfliktsituation

Bestående resultatförbättringar i mångfilialföretag/organisationer.

Så blir din reklam mer lönsam

EN WEBB FÖR ALLA

PUL 2.0: SÅ PÅVERKAS DU AV EU:S NYA DATASKYDDSFÖRORDNING

DEMOKRATISERA DATA En hållbar datadriven utveckling

MAGKÄNSLA = VARUMÄRKESEKONOMI

Från leverantör till samarbetspartner:

Så kan insikt ge nya möjligheter

VI TAR BEFÄLET!

Content Marketing B2B i tandvården

Bridging the digital skills gap

Här är årets bästa kommunikatörer

Nå framgång genom att koppla ihop marknad, sälj och kundsupport

De 10 viktigaste digitala affärstrenderna 2016

The Golden Age of Marketing

H2H ÄR SOM H2O – OMÖJLIGT ATT VARA UTAN

Stora bolag ökar sin marknadsföringsbudget

Varför jobbar inte marknad och sälj ihop?

KONSTEN ATT SKAPA STARKA UPPLEVELSER

Den digitala Transformationen

Reklamen är död! Länge leve reklamen!

MCPLAY: Kunskapskanalen enbart för marknadsförare

Prototyping är att våga MISSLYCKAS – SNABBT

EN DIGITAL(ISERAD) MARKNADSCHEFS Bekännelser

Maxa nyttan av sociala medier med content marketing

Våga släppa kontrollen

Har din byrå tekniken i blodet? – Grattis.

Verktyget som skapar en EN HÅLLBAR ORGANISATION

INVESTERING & DIGITALISERING skapar förutsättningar för innovation och ökat kundvärde

Situationsanpassad marknadsföring kräver ny kompetens

Vilka kunskaper bör en marknadschef ha?

RYKTET om det papperslösa samhället är ÖVERDRIVET

Marknadschefens Innovationsutmaning

Dagen då jag klippte mitt bensinkort i två delar

DIGITAL INHOUSE – 2016

En ny sheriff i Vilda Västern

Vår hypotes var att svenskarna halkat efter i den digitala världen. Men stämmer det verkligen?

Om konsten att kapitalisera på godhet.

Dina medarbetare är nya tidens mediekanaler

Personlig utveckling- nyckeln till lyckad försäljning

3 vanliga frågor om det sociala medielandskapet

”Det krävs att du har ett bredare kommunikativt perspektiv i dag”

Undvik fallgroparna vid content marketing

Publikrekord för segelfesten

Nya affärsområden ger ökad framgång

Digitaliserad marknadsföring kräver Helhetstänk

0 till 100 miljoner med verklighetsanpassad IT

ANALYSER som ger konkret AFFÄRSNYTTA

Världens bästa kommunikationsskola blir ännu bättre

Varför misslyckas innovativa produkter?

Smak för marknadsföring

Så använder du LinkedIn för att hitta nya kunder

Vinn racet om din kunds uppmärksamhet på den digitala arenan

CEO’s Need To Get Serious About Sales

Magkänsla = Varumärkesekonomi – 10 tips

Våga vara först!

Zlatan blir fransk storpolitik – då tar PSG:s väloljade PR-maskineri raskt över taktpinnen

Ditt namn säljer

Sociala medier äger- nästan

Två gillar, en ogillar – en gammal, bra sanning

Att mäta digital ROI. På riktigt.

Ökande digital marknadsföring och önskan om digital integritet: EN PARADOX?

Vem är smart i det digitala kaoset?

Shitstorm & Native Advertising

Storytelling knyter känslor till produkten

Skapa känslan med rätt bild

Innovationens betydelse för Sverige

Skydda ditt varumärke

Scener ur ett äktenskap

Säljchefens Förvandling

Så når du ut med ditt budskap

Marknadsanalys – för att KUNSKAP ÄR MAKT

E-gifting – ett nytt sätt att ge

It-budgeten har fått nya ägare. Är du en av dem?

Nya rön skapar nya märkesutmaningar.

Att vara och verka i en digital värld

Ljus framtid för utomhusreklam

Gott nytt kommunikationsår

Så kommer 90-talisterna att påverka framtidens konsumtion.

Do you feel it?

Hur arbetar du med ditt platsvarumärke?

Hur blir du BFF med dina kunder - om ett värdebaserat erbjudande.

Så undviker du att göra din reklam osynlig.

Tryckt media – viktigt för framtiden?

Förändring är ett måste och ny strategi är satt! Varför händer ingenting?

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken

Hur kan vi öka det digitala kunnandet på marknadsavdelningarna?

Marknadschef?
Lär dig mer om ekosystem!

Våga ta din marknadsföring till nästa steg!

Så lär du känna dina kunder på djupet

Hur växer jag som marknadschef?

Riksdagsval och bolagsstämmor är urvattnade. Nu är det kvartalsrapporter och opinionsundersökningar som gäller!

Öka engagemanget med App Push

Många gör bra saker men få får uppmärksamhet

Banner VS Native ads

Marknadsplan- steg för steg

Innehållet är viktigare än tekniken

FRAMGÅNG genom att ställa RÄTT FRÅGOR

De 96,4% vi inte talar om.

Native advertising – något för dig?

Vi är ett stort bolag, men vi har inte tid att vara tröga

Reklamationer och kundmottagare i affärsutvecklingens tjänst!

Läs om dig själv i tidningen

Are you talking to me? Personligt om Personligt.

Fusk och stöld i kreativitetens tjänst

Försäljning, för viktig att överlåta till säljarna?

Film som väcker känslor

Nya medielandskapet ställer större krav på kunskap och proffsighet

Ett motvilligt äktenskap?
Som blir bättre och bättre.

Receptet för framgångsrik
e-postmarknadsföring.

Hur fyller vi tomrummet efter kunden vi glömt?

Passion – en framgångsfaktor enl. Harvard Business School

Så tar du fram en content marketing strategi – från affärsmål till kanal

Det räcker inte att hålla tiden för att bygga kollektivtrafikens varumärken

Ett möte med mig själv.

TRE TIPS för marknadschefer som vill tro mindre

Bruce Dickinson/Iron Maiden om att skapa fans och inte kunder

Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa