Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 23 januari 2018 - klockan 08:50
Marknadscheferna Nr.2 2016

REKLAMFÖRAKTET


Håkan Aludd 2016-09-19


Hej igen, jag bara måste skriva av mig lite tankar kring reklam, eller kommunikation som vi ofta väljer att säga idag. Jag vill göra klart redan från början att jag älskar reklam, bra reklam. Så…

…vad är det som får mig att skriva den här gången? Jo, som många av er vet så har jag jobbat med kommun- ikation i nästan hela mitt yrkesverksamma liv, över 20 år på reklambyrå och snart 3 år som Content Creator på marknadsavdelningen här på IHM. Och aldrig har diskussionen ute hos företagen om hur vi ska nå ut varit så intensiv och ångestladdad, aldrig.

Det som gör att diskussionerna blir så intensiva är naturligtvis att det inte finns något facit.
Vi har inte hunnit jobba i den digitala världen tillräckligt länge för att det ska finnas allmänna sanningar om hur man ska agera. Självklart finns det företag som skapat arbetssätt och sanningar som fungerar, men även där torde det finnas diskussioner om vad som krävs i ett allt intensivare digitalt kommunikationsflöde.
Men… …här tror jag att många tänker fel!

Varje dag ser jag exempel på kommunikation i digitala kanaler som bygger på sättet och tanken vi alltid haft med kommunikation - vi gör alltså som vi alltid gjort - men i nya kanaler. Och det kanske skulle fungerat om digital kommunikation bara var en ny kanal bland andra. Men i takt med lösningar som gör det möjligt att välja bort kommunikation, ser vi också tydligt att det finns en stor reklamtrötthet. Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att det även finns ett stort reklamförakt. Och kanske är det inte helt nytt, men det är tydligt att det har vuxit. Låt mig ge några exempel på företeelser som vi ser och konsekvenserna av dem.

Nativeannonsering: Det här är egentligen bara en dold form av reklam som funnits i dagspressen länge. Förr var det noga, enligt lag, att man skrev ”Annons” eller ”Den här bilagan är en annonsbilaga” uppe i vänstra hörnet. Nu ser vi att nyhetssajter ger oss reklamköpare den möjligheten i deras digitala flöden, man köper en plats utifrån den målgrupp man vill nå, skapar en rubrik med lite journalistisk stil, lägger in en köpebild, och hoppas på att mottagaren ska läsa det man har att säga.

Jag har testat denna form av samma anledning som alla andra, vi måste ändå prova. Efter en vecka fick vi ett resultat, ganska långt under förväntat, och jag började fundera. Vi bestämde oss för att testa samma rubrik, snarlik bild, samma innehåll och till samma budget, fast utifrån Facebook som kanal. Redan efter ett och ett halvt dygn hade vi slagit den trafiken vi fick levererat från vår nativeannonsering. Så…

…varför blir det så här? Jag tror att vi måste sluta upp med att försöka lura konsumenten in på vår arena. Vi kan inte och ska inte störa konsumenten genom att förklä vår kommunikation. Om det däremot är klart och tydligt att vi är avsändare och att vi finns i kanalen, då får vi ett mycket mer positivt mottagande av vår kommunikation. Även här stöter vi naturligtvis på motstånd, eftersom vi har en stor grupp människor som är reklamtrötta, men de köper det i större utsträckning när vi är tydliga med vårt uppsåt. Däremot kommer vi inte att nå de människor som idag har ett inneboende reklamförakt. Men när och hur ska vi nå dem?

Retargeting: Detta har ni alla råkat ut för. Om du till exempel tittat på en bok på någon sajt, eller ett par skor, så är det inte helt ovanligt att dessa produkter dyker upp överallt där du befinner dig på den digitala arenan. Det här är inte bara ett oskick, det är också direkt feltänkt.

Jag tror att retargeting i grunden är bra, men vi måste tänka annorlunda. Om jag varit inne och tittat på en produkt, och därefter valt att inte köpa den av olika anledningar – det var inte rätt produkt, inte rätt pris eller att jag valt att köpa den senare, då vill jag inte mötas av den produkten överallt. Jag skulle mycket hellre se att man skapade någon form av content som förenklade eller förändrade mitt beslut. Om jag tittat på en bok, som jag inte köpt, vad behövs då för att leda mig mot köp? Jag kan tänka mig att en recension av boken eller att jag fick ladda ner första kapitlet gratis skulle vara oerhört mycket effektivare för att leda mig mot ett köp. Och TJATA inte sönder mig, det räcker att du träffar mig några gånger. Har jag inte nappat då, så lär jag inte nappa alls, men däremot så skapar det både reklamtrötthet och reklamförakt. Är det skor eller kanske någon dyrare produkt, kanske jag ska mötas av till exempel en enkel betallösning. Jag tror ni fattar vad jag menar och kan säkert komma på många idéer själva.

Adblocker: Det här dyker upp i många olika former där konsumenterna väljer bort att se banners och annan köpt kommunikation genom att installera en programvara som helt enkelt tar bort det oönskade. Här kommer det fler och fler lösningar, och redan idag har 40 % av alla svenskar installerat någon form. Tittar vi på de yngre generationerna är det upp emot 70 % som installerat.

Det här försöker tidningar och andra sajter lösa genom att du inte kommer åt viss information om du inte väljer bort den funktionen. För mig som köpare av reklamutrymme känner jag att det är totalt ointressant att möta en publik som valt bort reklam, och jag kan i viss mån förstå konsumenterna när det hela tiden (ja, nästan) är produkt/pris som skickas ut i våra kanaler. Så……

....hur ska vi lösa detta? Vi måste helt enkelt skapa så bra innehåll att konsumenterna vill ta del av det. Det är slut med ”push”, nu är det ”pull” som gäller.

Det här var några tankar om dagens kommunikationsklimat och det kommer fler. Hör gärna av er och berätta om era tankar, så får vi se vad det blir nästa gång.

Aludd
p.s. När jag kommer in till t ex. min charkbutik, så blir jag glad när de känner igen mig. Jag blir glad om de rekommenderar produkter utifrån vad jag tidigare visat intresse för och vad de vet om mig. Jag blir glad när de storleks- anpassar det jag köper utifrån mina preferenser, och jag blir glad när de bjuder på sin kunskap. Hjärta och hjärna. Det är så vi ska tänka kring content marketing. d.s.

SÅ TYCKER UNGDOMAR UPP TILL 24 ÅR:
66 % anser att alla varumärken kan skapa bra innehåll i sociala medier bara de anstränger sig tillräckligt mycket.
51 % stör sig på varumärken som ber om likes eller kommentarer.
44 % ogillar varumärken som uppmanar följarna att dela deras innehåll (tagga en kompis....) 40 % retar sig på varumärken som stavar fel eller har dåligt språk.
50 % använder adblockers på datorn.
55 % säger att de skulle föredra att aldrig mötas av reklam på internet.
50 % uppger att de föredrar fysisk reklam (t ex i brevlådan, på stan eller i tidning.
27% föredrar digital reklam (t ex på sajter eller i appar).
22 % av alla följare av varumärken i sociala medier står för i stort sett all interaktion.
Källa: PostNord

Tipsa en vän     Skriv ut



Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Du där, klarar ni verkligen av morgondagens utmaningar?

Robert Börjes på MCPLAY utmanar företag att bli \

Visst vill väl du bidra till ökad tillväxt i det företaget du jobbar på? Svaret är naturligtvis ja! Tillgänglig kunskapstid är en kritisk faktor för att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Digitaliseringen ställer krav på hantverket.

ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.

Alla discipliner inom marknadsföring är ett hantverk. Det finns lagar, regler och forskning som i kombination med erfarenhet och kreativitet skapar framgångsrik kommunikation. Oavsett...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Allt fler marknadschefer anser att videoinnehåll inte längre bara är ett alternativ - det är snarare ett måste för en framgångsrik marknadsstrategi.


Men i och med det ökade behovet av rörligt material, kan det i längden kännas ekonomiskt ohållbart att lägga ut allt på produktionsbolag och contentbyråer....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Alltid matchdag hos Marketmatch
- hur gig-ekonomin skapar nya möjligheter inom marknad.


Alexander Johansson har en vision om den perfekta matchen – mellan marknadskonsulten som behöver stimulans och variation för att vara kreativ – och företaget som går...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Med kunden i fokus.


De har tidigare, och var för sig, varit med om att bygga upp etablerade mediaföretag. Nu har Patric Ullaeus och Johan Jörneman slagit sina påsar ihop och ambitionen är att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Hur skulle vår email se ut om vi lät Millennials bygga den idag?


EN FRÅGA VI STÄLLDE OSS FÖR 3 ÅR SEDAN VAR: KOMMER INTE VI ATT VILJA KUNNA KOMMUNICERA MED VIDEO ÄVEN I MAIL FRAMÖVER? Vi skulle nu vilja sticka ut hakan och på...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Frölunda Torg satsar på upplevelsebaserad marknadsföring


FÖR TIO ÅR SEDAN KUNDE DU SPENDERA HELA LÖRDAGEN PÅ ETT KÖPCENTRUM I JAKTEN PÅ DEN PERFEKTA OUTFITEN. IDAG ÄR SAMMA OUTFIT BARA EN GOOGLING OCH NÅGRA KLICK...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Packat & klart.


Målet är lika enkelt som genialt – att effektivisera såväl lagerhållning som distribution så att kunderna i stället kan fokusera på det de sjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

DÅLIGA MÖTEN – Nutidens största tidstjuv och arbetsmiljöfråga.


Scandic Triangeln i Malmö lanserar Magic Room, receptet för tröstlösa mötesledare.


I SVERIGE SPENDERAS cirka 30 procent av vår arbetstid på...

Läs mer
Marknadscheferna med Mercedes-Benz i Båstad 2017

Sexton marknadschefer i Båstad med Nyström, Järryd, Pernfors och Tideman


För två veckor sedan gick nätverket Marknadscheferna ut med ett upprop till sina medlemmar. "Vi söker Sveriges mest tennisintresserade marknadschefer". Ett upprop som genererade...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.


Idag betraktas varumärken mer som vänner och bekanta som man har en levande relation till. Din trygga kompis när olyckan är framme, eller galningen som får dig att kasta dig...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

NKI vs. Kundlojalitet och kundupplevelse

INFOGRAPHIC RECEPTET! För mer information om Gamification in Business och för att få en Gameplan i att strukturera upp arbetet för att implementera gamification – kolla här!

I en allt mer konkurrensutsatt värld, med komplexare beslutsprocesser och fortsatta försök att fånga kunder med rabatter och erbjudanden mäts ofta framgång i NKI...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Sätter avtryck på säkerheten.

Yiwen Jin och Pether Axelsson med lösningen i hand.

ID-bedrägerierna ökar och drabbar många oskyldiga. Många förordar en tvåfaktorsidentifiering, men tekniken har tidigare inte funnits. Nu kan svenska Mark-up...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.


Att logistik är viktigt för en researrangör är självklart. Lika självklart är det att alla delar i ett bolag måste följa varumärkets riktlinjer...

Läs mer

Vad är Micro-Moments?

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING

MOBILANNONSERING
– relevant, effektivt och prisvärt.

Information som går in istället för ut

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!

5 nya trender inom e-handel

Rörande e-commerce

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?

Kombinationen av professionell SEO och PR:
Optimerar ditt bolags kommunikation

Hur får du dina medarbetare att leva varumärket?

”Det är dags att kommunicera jämställt”

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Nytt koncept för effektivare möten.

”Pennpojken” väg mot världsrekord

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö

Fyra saker transformativa ledare gör

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening

Automatisera framtiden

ÄR NI I FRAMKANT?

VARUMÄRKESMÖTET

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!

FINN FEM FEL

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”

Svaret är enkelt!

THE END OF THE EXPERT

REKLAMFÖRAKTET

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.

YTA ELLER PSYKOLOGI?

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION

Övervinn reklamtrötthet

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?

Historisk digitalisering

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?

Tillhör du de 4 procenten?

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.

Slaget om Kundlojaliteten

Så når du omnikanalsnirvana.

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Madicon

Ledarskap i konfliktsituation


Många känner igen sig i situationer där personalen börjar prata bakom ryggen på varandra. Har svårt att samarbeta. När kafferasterna blir stela tillstä...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa