Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 24 oktober 2017 - klockan 07:38
Marknadscheferna Nr.2 2016

REKLAMFÖRAKTET


Håkan Aludd 2016-09-19


Hej igen, jag bara måste skriva av mig lite tankar kring reklam, eller kommunikation som vi ofta väljer att säga idag. Jag vill göra klart redan från början att jag älskar reklam, bra reklam. Så…

…vad är det som får mig att skriva den här gången? Jo, som många av er vet så har jag jobbat med kommun- ikation i nästan hela mitt yrkesverksamma liv, över 20 år på reklambyrå och snart 3 år som Content Creator på marknadsavdelningen här på IHM. Och aldrig har diskussionen ute hos företagen om hur vi ska nå ut varit så intensiv och ångestladdad, aldrig.

Det som gör att diskussionerna blir så intensiva är naturligtvis att det inte finns något facit.
Vi har inte hunnit jobba i den digitala världen tillräckligt länge för att det ska finnas allmänna sanningar om hur man ska agera. Självklart finns det företag som skapat arbetssätt och sanningar som fungerar, men även där torde det finnas diskussioner om vad som krävs i ett allt intensivare digitalt kommunikationsflöde.
Men… …här tror jag att många tänker fel!

Varje dag ser jag exempel på kommunikation i digitala kanaler som bygger på sättet och tanken vi alltid haft med kommunikation - vi gör alltså som vi alltid gjort - men i nya kanaler. Och det kanske skulle fungerat om digital kommunikation bara var en ny kanal bland andra. Men i takt med lösningar som gör det möjligt att välja bort kommunikation, ser vi också tydligt att det finns en stor reklamtrötthet. Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att det även finns ett stort reklamförakt. Och kanske är det inte helt nytt, men det är tydligt att det har vuxit. Låt mig ge några exempel på företeelser som vi ser och konsekvenserna av dem.

Nativeannonsering: Det här är egentligen bara en dold form av reklam som funnits i dagspressen länge. Förr var det noga, enligt lag, att man skrev ”Annons” eller ”Den här bilagan är en annonsbilaga” uppe i vänstra hörnet. Nu ser vi att nyhetssajter ger oss reklamköpare den möjligheten i deras digitala flöden, man köper en plats utifrån den målgrupp man vill nå, skapar en rubrik med lite journalistisk stil, lägger in en köpebild, och hoppas på att mottagaren ska läsa det man har att säga.

Jag har testat denna form av samma anledning som alla andra, vi måste ändå prova. Efter en vecka fick vi ett resultat, ganska långt under förväntat, och jag började fundera. Vi bestämde oss för att testa samma rubrik, snarlik bild, samma innehåll och till samma budget, fast utifrån Facebook som kanal. Redan efter ett och ett halvt dygn hade vi slagit den trafiken vi fick levererat från vår nativeannonsering. Så…

…varför blir det så här? Jag tror att vi måste sluta upp med att försöka lura konsumenten in på vår arena. Vi kan inte och ska inte störa konsumenten genom att förklä vår kommunikation. Om det däremot är klart och tydligt att vi är avsändare och att vi finns i kanalen, då får vi ett mycket mer positivt mottagande av vår kommunikation. Även här stöter vi naturligtvis på motstånd, eftersom vi har en stor grupp människor som är reklamtrötta, men de köper det i större utsträckning när vi är tydliga med vårt uppsåt. Däremot kommer vi inte att nå de människor som idag har ett inneboende reklamförakt. Men när och hur ska vi nå dem?

Retargeting: Detta har ni alla råkat ut för. Om du till exempel tittat på en bok på någon sajt, eller ett par skor, så är det inte helt ovanligt att dessa produkter dyker upp överallt där du befinner dig på den digitala arenan. Det här är inte bara ett oskick, det är också direkt feltänkt.

Jag tror att retargeting i grunden är bra, men vi måste tänka annorlunda. Om jag varit inne och tittat på en produkt, och därefter valt att inte köpa den av olika anledningar – det var inte rätt produkt, inte rätt pris eller att jag valt att köpa den senare, då vill jag inte mötas av den produkten överallt. Jag skulle mycket hellre se att man skapade någon form av content som förenklade eller förändrade mitt beslut. Om jag tittat på en bok, som jag inte köpt, vad behövs då för att leda mig mot köp? Jag kan tänka mig att en recension av boken eller att jag fick ladda ner första kapitlet gratis skulle vara oerhört mycket effektivare för att leda mig mot ett köp. Och TJATA inte sönder mig, det räcker att du träffar mig några gånger. Har jag inte nappat då, så lär jag inte nappa alls, men däremot så skapar det både reklamtrötthet och reklamförakt. Är det skor eller kanske någon dyrare produkt, kanske jag ska mötas av till exempel en enkel betallösning. Jag tror ni fattar vad jag menar och kan säkert komma på många idéer själva.

Adblocker: Det här dyker upp i många olika former där konsumenterna väljer bort att se banners och annan köpt kommunikation genom att installera en programvara som helt enkelt tar bort det oönskade. Här kommer det fler och fler lösningar, och redan idag har 40 % av alla svenskar installerat någon form. Tittar vi på de yngre generationerna är det upp emot 70 % som installerat.

Det här försöker tidningar och andra sajter lösa genom att du inte kommer åt viss information om du inte väljer bort den funktionen. För mig som köpare av reklamutrymme känner jag att det är totalt ointressant att möta en publik som valt bort reklam, och jag kan i viss mån förstå konsumenterna när det hela tiden (ja, nästan) är produkt/pris som skickas ut i våra kanaler. Så……

....hur ska vi lösa detta? Vi måste helt enkelt skapa så bra innehåll att konsumenterna vill ta del av det. Det är slut med ”push”, nu är det ”pull” som gäller.

Det här var några tankar om dagens kommunikationsklimat och det kommer fler. Hör gärna av er och berätta om era tankar, så får vi se vad det blir nästa gång.

Aludd
p.s. När jag kommer in till t ex. min charkbutik, så blir jag glad när de känner igen mig. Jag blir glad om de rekommenderar produkter utifrån vad jag tidigare visat intresse för och vad de vet om mig. Jag blir glad när de storleks- anpassar det jag köper utifrån mina preferenser, och jag blir glad när de bjuder på sin kunskap. Hjärta och hjärna. Det är så vi ska tänka kring content marketing. d.s.

SÅ TYCKER UNGDOMAR UPP TILL 24 ÅR:
66 % anser att alla varumärken kan skapa bra innehåll i sociala medier bara de anstränger sig tillräckligt mycket.
51 % stör sig på varumärken som ber om likes eller kommentarer.
44 % ogillar varumärken som uppmanar följarna att dela deras innehåll (tagga en kompis....) 40 % retar sig på varumärken som stavar fel eller har dåligt språk.
50 % använder adblockers på datorn.
55 % säger att de skulle föredra att aldrig mötas av reklam på internet.
50 % uppger att de föredrar fysisk reklam (t ex i brevlådan, på stan eller i tidning.
27% föredrar digital reklam (t ex på sajter eller i appar).
22 % av alla följare av varumärken i sociala medier står för i stort sett all interaktion.
Källa: PostNord

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Frölunda Torg satsar på upplevelsebaserad marknadsföring


FÖR TIO ÅR SEDAN KUNDE DU SPENDERA HELA LÖRDAGEN PÅ ETT KÖPCENTRUM I JAKTEN PÅ DEN PERFEKTA OUTFITEN. IDAG ÄR SAMMA OUTFIT BARA EN GOOGLING OCH NÅGRA KLICK...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Packat & klart.


Målet är lika enkelt som genialt – att effektivisera såväl lagerhållning som distribution så att kunderna i stället kan fokusera på det de sjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

DÅLIGA MÖTEN – Nutidens största tidstjuv och arbetsmiljöfråga.


Scandic Triangeln i Malmö lanserar Magic Room, receptet för tröstlösa mötesledare.


I SVERIGE SPENDERAS cirka 30 procent av vår arbetstid på...

Läs mer
Marknadscheferna med Mercedes-Benz i Båstad 2017

Sexton marknadschefer i Båstad med Nyström, Järryd, Pernfors och Tideman


För två veckor sedan gick nätverket Marknadscheferna ut med ett upprop till sina medlemmar. "Vi söker Sveriges mest tennisintresserade marknadschefer". Ett upprop som genererade...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.


Idag betraktas varumärken mer som vänner och bekanta som man har en levande relation till. Din trygga kompis när olyckan är framme, eller galningen som får dig att kasta dig...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Sätter avtryck på säkerheten.

Yiwen Jin och Pether Axelsson med lösningen i hand.

ID-bedrägerierna ökar och drabbar många oskyldiga. Många förordar en tvåfaktorsidentifiering, men tekniken har tidigare inte funnits. Nu kan svenska Mark-up...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.


Att logistik är viktigt för en researrangör är självklart. Lika självklart är det att alla delar i ett bolag måste följa varumärkets riktlinjer...

Läs mer
inRiver

Vad är Micro-Moments?

Klicka på bilden för att se hela infographen.

När uppstår Micro-Moments och varför är det viktigt för oss? I denna infographic belyser vi utmaningarna med vår generations nya köpbeteende och hur man bör...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING


Att jobba digitalt kräver nya arbetssätt och nya roller på marknadsavdelningen. Fokuserar ni på rätt saker? Här är några punkter som bör finnas i...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

MOBILANNONSERING
– relevant, effektivt och prisvärt.

\

Upp till 90 procent av svenskarna surfar i den – varje dag. Mobilen är i dag en accepterad och effektiv annonskanal, men många företag tror att det är svårare att...

Läs mer

Information som går in istället för ut

<span class=\

Forskning visar att vårt arbetsminne är mycket begränsat. Kort efter att vi har hört en information så är kunskapen till största delen glömd och på...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!

Precis som i ett spel styrs spelaren av regelverk och genomför diverse saker för att belönas. Med ert regelverk styr du kunden mot era mål.

Välj ett flexibelt lojalitetsprogram, med Gamification in Business, som kan matcha olika kundgrupper och behov, påverka lojalitet och öka merförsäljningen radikalt!

Läs mer
inRiver

5 nya trender inom e-handel

Klicka på bilden för att se hela infographen

inRiver presenterar 5 nya e-handelstrender som redan idag förändrar och påverkar e-handeln globalt.

Få konkreta tips på hur du kan förbättra och anpassa din...

Läs mer

Rörande e-commerce


Kommer du ihåg när vi handlade saker i butiker? Du kunde ta ner produkten från hyllan. Känna på den. Vända och vrida, trycka på knappar, öppna produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?

\

Att använda film i sin marknadsföring är ett av det bästa och mest effektiva sätt man som företag kan marknadsföra sig på. Det har blivit mer och mer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Kombinationen av professionell SEO och PR:
Optimerar ditt bolags kommunikation


Tänk dig att du står på scen på en gigantisk arena. Publiken består av tiotusentals människor som inte vill annat än att köpa dina produkter, tjänster...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Hur får du dina medarbetare att leva varumärket?

<span class=\

Starka, synliga och efterlevda värderingar bygger ett trovärdigt och svårkopierat varumärke. Det finns tre principer som värderingsdrivna organisationer agerar utifrån...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

”Det är dags att kommunicera jämställt”


Flera kända varumärken har den senaste tiden fått uppmärksamhet för sin normbrytande reklam. Men fortfarande bygger majoriteten av marknadskommunikationen på...

Läs mer
Textbyrån Beep

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll


Idag pratar alla om innehållsmarknadsföring. Är det en övergående trend? Nej, inom B2B är det ett väl beprövat sätt att marknadsföra företaget...

Läs mer
Undersökning av Bohmans Nätverk & Marknadscheferna

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Bild: Pickit

Är du säljchef? Då kanske du har anledning att bevaka din position, om du inte vill bli överkörd av din kollega marknadschefen. När Bohmans Nätverk för tredje...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Nytt koncept för effektivare möten.


När Scandic skulle lansera ett nytt möteskoncept fick kunderna vara med och bestämma. Det innebär en storsatsning där 500 mötesrådgivare kommer att utbildas...

Läs mer

”Pennpojken” väg mot världsrekord


Tioåriga Adam Karlsson från Motala har ett stort intresse för pennor och han har bestämt sig för att bli den som har flest unika reklampennor i världen och en plats i...

Läs mer
Svenskt Marknadsföringsindex 2016-2017

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt


Nära 90 procent av marknadscheferna i svenska bolag planerar en ökning, eller en oförminskad budget inför 2017. Fler höjer budgeten jämfört med föregå...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö


I tre års tid har Marknadscheferna arrangerat Marknadschefsdagarna på Svenska Mässan i Göteborg. Tillsammans med Meg/ Mediedagarna har de haft talare som Bruce Dickinson (Iron...

Läs mer

Fyra saker transformativa ledare gör

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening

Automatisera framtiden

ÄR NI I FRAMKANT?

VARUMÄRKESMÖTET

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!

FINN FEM FEL

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”

Svaret är enkelt!

THE END OF THE EXPERT

REKLAMFÖRAKTET

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.

YTA ELLER PSYKOLOGI?

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION

Övervinn reklamtrötthet

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?

Historisk digitalisering

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?

Tillhör du de 4 procenten?

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.

Slaget om Kundlojaliteten

Så når du omnikanalsnirvana.

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Ledarskap i konfliktsituation

Bestående resultatförbättringar i mångfilialföretag/organisationer.

Så blir din reklam mer lönsam

EN WEBB FÖR ALLA

PUL 2.0: SÅ PÅVERKAS DU AV EU:S NYA DATASKYDDSFÖRORDNING

DEMOKRATISERA DATA En hållbar datadriven utveckling

MAGKÄNSLA = VARUMÄRKESEKONOMI

Från leverantör till samarbetspartner:

Så kan insikt ge nya möjligheter

VI TAR BEFÄLET!

Content Marketing B2B i tandvården

Bridging the digital skills gap

Här är årets bästa kommunikatörer

Nå framgång genom att koppla ihop marknad, sälj och kundsupport

De 10 viktigaste digitala affärstrenderna 2016

The Golden Age of Marketing

H2H ÄR SOM H2O – OMÖJLIGT ATT VARA UTAN

Marknadscheferna Nr,3 2015

Stora bolag ökar sin marknadsföringsbudget


Mer än hälften av Sveriges stora bolag, med en omsättning över en miljard, planerar att öka sina investeringar i marknadsföring nästa år. Cirka 16 procent av...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa